به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۱۹۶۶۰۳

کشف ویروس پنهان شده در یخ

گروه علمی: دسته‌ای از ویروس‌های ناشناخته در یخچال‌های طبیعی فلات تبت توسط دانشمندان کشف شد.
کشف ویروس پنهان شده در یخ
طی 15هزار سال گذشته، یخچال‌های طبیعی در شمال غربی فلات تبت چین میزبان میهمانی غیرمعمول بودند، یک گروه از ویروس‌های یخ زده که بسیاری از آن‌ها برای علم مدرن ناشناخته‌اند. دانشمندان اخیراً پس از بررسی دو هسته یخ از یخچال‌های تبت، از وجود 28 گروه ویروس ناشناخته پرده برداشتند.تحقیق در مورد این ویروس‌های مرموز می‌تواند به دانشمندان در موارد مختلف کمک کند. برای مثال اینکه این ویروس‌های رشد یافته در اقلیم‌ها و محیط‌های مختلف با گذشت زمان چگونه‌اند. نتایج تحقیقات دانشمندان، 7 ژانویه در پایگاه داده «bioRxiv» منتشر شده است.
دانشمندان معتقدند که با توجه به تغییرات آب و هوایی در صورت آب شدن این یخ‌ها احتمال ورود ویروس به محیط وجود دارد. بنابراین باید تا حد امکان اطلاعات را در مورد این ویروس‌ها بالا برد.مطالعه میکروب‌های داخل یخ‌های بسیار قدیمی چالش برانگیز است. به این دلیل که آلودگی نمونه‌های یخ با باکتری‌های امروزی بسیار آسان است؛ بنابراین، محققان پروتکل جدیدی برای نمونه‌برداری میکروبی و ویروسی ایجاد کردند.

در این حالت، دو نمونه هسته یخ فلات تبت در سال 1992 و 2015 جمع آوری شد. با این حال، در آن زمان هیچگونه اقدامی برای جلوگیری از آلودگی میکروبی در حین حفاری هسته یخ یا حمل و نقل آن انجام نشد. به عبارت دیگر، نمای بیرونی این هسته‌های یخی آلوده شده بودند.محققان این تحقیق برای دسترسی به قسمت داخلی هسته‌ها، در یک اتاق سرد منهای 5 درجه سانتیگراد از یک باند استریل شده برای برش 0.2/0 اینچ (0.5 سانتی متر) از یخ لایه بیرونی استفاده کردند. سپس هسته‌های یخ را با اتانول شستشو دادند تا 0.2 اینچ یخ دیگر ذوب شود در انتها 0.2 اینچ بعدی را با آب استریل شستند.پس از اتمام این‌کار به یک لایه غیر آلوده جهت انجام مطالعات خود رسیدند. طی این آزمایش 33 گروه از انواع ویروس در هسته یخ یافت شد. محققان اعلام کردند که از این تعداد، 28مورد قبلاً برای علوم ناشناخته بودند.وجود این ویروس‌ها در هسته یخ احتمالا شرایط آب و هوایی بسیار متفاوتی را در زمان رسوب‌گذاری نشان می‌دهند.«چانتال آبرگل» محقق ویروس شناسی محیط زیست در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه اعلام کرد که بشر از نمونه برداری ویروس‌های موجود روی زمین بسیار فاصله دارد.محققان خاطرنشان کردند که تغییرات آب و هوایی به‌وجود آمده توسط انسان، یخچال‌های طبیعی جهان را ذوب کرده و این بایگانی ویروسی را از بین خواهد برد.