به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب : ۱۹۷۷۸۸
با محکوم کردن توسل به زور علیه تجمع معترضان

آیت‌الله سیستانی: انتخابات زودهنگام برگزار شود

گروه بین‌الملل: آیت‌لله علی سیستانی، مرجع عالی تقلید شیعه در نجف، در پیامی که در نماز جمعه کربلا قرائت شد توسل به زور علیه معترضان در نقاط مختلف عراق را به شدت محکوم کردند.
آیت‌الله سیستانی: انتخابات زودهنگام برگزار شود
ایشان بار دیگربرای خروج این کشور از بحران سیاسی کنونی خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد در فضایی آزاد و منصفانه شد.
مرجع تقلید پرنفوذ عراقی همچنین خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق شد و گفت این کار باید هر چه زودتر انجام شود.
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، دو ماه پیش، تنها ساعاتی بعد از اعلام سیستانی دربارهٔ عدم حمایتش از دولت، استعفا داد و از آن زمان تاکنون پارلمان عراق بر سر جانشین وی به توافق نرسیده است. از اکتبر پارسال اعتراضات مردمی در عراق به فساد دولتی، بیکاری و نفوذ ایران آغاز شد و کماکان ادامه دارد. آیت‌الله سیستانی همچنین حمله اخیر افراد مسلح نقابدار به معترضان در بغداد را که منجر به کشته شدن ۲۰ نفر شد محکوم کرد و خواستار آن شد که سلاح تنها در دست نیروهای دولتی باشد. آیت‌الله سیستانی خواستار تشکیل هرچه سریعتر دولتی «مورد رضایت مردم» شده و گفته است باید انتخابات پارلمانی زودهنگام و شفاف برگزار شود تا کشور از بحران خارج شود. آیت‌الله سیستانی همزمان طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای حل بحران خاورمیانه را "قویا" محکوم کرد.

۴۶۷ عراقی در تظاهرات ضددولتی کشته شده‌اند
نماینده سازمان ملل در عراق، سرکوب روزانه جوانان این کشور را غیرقابل قبول خوانده و از مجروح شدن بیش از ۹ هزار نفر در تجمعات اعتراضی این کشور خبر می‌دهد. علت اصلی مرگ ۴۶۷ معترض، حمله مستقیم نیروهای امنیتی اعلام شده است. کمیساریای ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر عراق با ارائه آمار کشته‌شدگان و مجروحان تظاهرات اخیر این کشور، اعلام کرده که بیشتر افراد با سلاح گرم و حمله مستقیم نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و اکثر جراحات نیز ناشی از تیراندازی و کاربرد گاز اشک‌آور بوده است. عراق از اوایل اکتبر ۲۰۱۹ صحنه تظاهرات ضد دولتی با شعار کناره‌گیری نخست‌وزیر، مقابله با فساد و کاهش نفوذ ایران بوده است. سازمان عفو بین‌الملل و برهم صالح، رئیس جمهور عراق پیشتر گفته‌اند که ۶۰۰ تظاهرکننده در خلال اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند. جنبش اعتراضی عراق که سرانجام عادل عبدالمهدی را به استعفا واداشت، خواستار کنار رفتن قدرت حاکم سیاسی است. معترضان، قشر حاکم را که پس از سرنگونی رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳ روی کار آمده، به وابستگی، بی کفایتی، گسترش فقر و زدوبندهای سیاسی و مالی متهم می‌کنند.