به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۱۹۸۹۵۷

خطر ایست قلبی با مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا

خطر ایست قلبی با مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا
گروه علمی: براساس یک مطالعه که نتایج آن در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده، مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث افزایش فشار خون، تجمع پلاک در رگ‌ها و افزایش خطر ایست قلبی می‌شود.
به گزارش فاکس‌نیوز؛ محققان انجمن قلب آمریکا هشدار داده‌اند که مصرف این نوشیدنی‌ها باعث اختلال در الگوهای خواب، به‌هم خوردن ریتم قلب و اضطراب می‌شود، مشکلات گوارشی و فشار خون را افزایش داده و بدن را کم‌آب می‌کند. کافئین و قند ترکیباتی هستند که معمولاً در نوشیدنی‌های انرژی‌زا یافت می‌شوند. این نوشیدنی‌ها حاوی سدیم و شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز هستند. به گفته متخصصان دانشگاه ویلانووا در فیلادلفیا، صرف یک صبحانه کامل به شما کمک می‌کند که بدون نیاز به نوشیدنی‌های انرژی‌زا، پرانرژی باشید. همچنین دریافت کافی خواب شبانه شما را از وابستگی به این نوشیدنی‌ها دور می‌کند. اگر با وجود تمام این اقدامات همچنان احساس خستگی می‌کنید، ممکن است دچار کم‌کاری تیروئید یا وضعیت پزشکی دیگری شده باشید. پس سعی نکنید با خرید نوشیدنی‌هایی که نمی‌دانید محتویات آنها چیست و چقدر خطرناک است، خستگی خود را برطرف کنید.

آیا بزرگسالان نیاز به نوشیدن شیر گاو دارند؟
در یک خبر علمی دیگر، وزارت كشاورزی آمریكا گزارش می‌دهد كه از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸، مصرف شیر گاو در این کشور تقریباً ۱۹ درصد كاهش یافته است. به گزارش یو اس آ تودی؛ متخصصان هم‌اکنون اتفاق نظر دارند که مصرف شیر گاو برای بزرگسالان ضروری نیست اما می‌تواند مفید باشد. واسنتی مالک، استادیار تغذیه دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید: شیر گاو مواد مغذی زیادی از جمله ویتامین D، پروتئین و کلسیم دارد و نوشیدن آن برای کودکان ضروری است اما رشد بزرگسالان عمدتا تثبیت شده و آنها می‌توانند مواد مغذی موجود در شیر را از منابع دیگری مانند سبزیجات تیره رنگ، لوبیا، عدس و ماهی آزاد به دست بیاورند. بنیاد ملی پوکی استخوان در آمریکا همچنین انجیر، کلم بروکلی و پرتقال را به عنوان منبع مفید کلسیم ذکر کرده است. براساس اعلام انجمن غذاهای گیاهی آمریکا، فروش شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، شیر بادام، شیر جوی دو سر و ... از سال ۲۰۱۷ تقریباً سه برابر شده و انتظار می‌رود برای حفظ سلامت محیط زیست، روند صعودی خود را ادامه دهد. انجمن تغذیه آمریکا توصیه می‌کند در انتخاب شیرهای گیاهی جایگزین شیر گاو دقت کنید و سراغ انواعی از آنها بروید که حاوی قندهای مصنوعی نیستند و با ویتامین D و کلسیم غنی شده‌اند.