به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۱۸:۳۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۲۰۱۴۳

سرنوشت ده فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف

گروه جامعه: کافی است یک بار به دانشگاه شریف سر بزنید تا با یک ضرب‌المثل روتین میان این دانشجویان آشنا شوید: «قبولی در دانشگاه شریف مهر ورود به دانشگاه‌های معتبر دنیاست.»
سرنوشت ده فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف
همه ما داستان‌هایی زیادی از دانشجویان رتبه‌های برتر کنکور شنیده‌ایم که پس از پایان تحصیل خود سریعا جذب یکی از دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور شده‌اند و اصطلاحا به جمع فرار مغزها پیوسته‌اند. در شبکه‌های اجتماعی هم عکسی دست به دست میان کاربران می‌چرخد که رتبه‌های برتر کنکور سال 81 در حال حاضر مشغول به چه کار هستند. همه این موارد به سوژه هفت صبح تبدیل شده تا رتبه های برتر کنکور سال 86 دنبال کنند.

دلیل مبنا قرار دادن سال 86 هم آن بود که طبق حساب و کتاب‌های ما ورودی‌های آن سال در حال حاضر باید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل باشند و به همین دلیل می‌توان وضعیت ادامه تحصیل آنها راه رهگیری کرد! نام‌های ده رتبه اول رشته ریاضی کنکور سال 86 را پیدا کردیم و در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های دانشگاه‌های خارجی آنها را جست و جو کردیم. نتایج حیرت‌انگیز بود! آمریکا، کانادا، سوئیس و البته ایران مقاصد این دانشجویان است که هر کدام برای خودشان دنیایی دارند.

یکی در سوسیس فوق لیسانس خود را تمام کرده و عکس‌های خود در ورزشگاه نیوکمپ بارسلون را منتشر می‌کند، یکی دیگر دانشجوی دکترا در شهر کالیفرنیا شده و چند نفر هم ادامه تحصیل در ایران را به خارج ترجیح داده‌اند. رهگیری هفت صبح را در ادامه می‌خوانید.

1. نوید نادری علیزاده از قائم شهر: نفر اول کنکور ریاضی در سال 86 که در آن زمان حتی ریاضی خود را 100% زده بود در حال حاضر در مقطع دکترای مهندسی برق دانشگاه کُرنل در نیویورک آمریکا تحصیل می‌کند. او کارشناسی خود را در برق شریف با معدل 18،93 به پایان رسانده بود و پس از آن تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد.

2. حسین فرزین از اهواز: از وضعیت رتبه دوم رشته ریاضی خبری در دسترس نیست.

3. سلمان فرجی از شمیرانات: رتبه سوم دانشگاه برق شریف پس از اتمام دوره کارشناسی کشور سوئیس را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده است. او به تازگی فوق لیسانس خود از دانشگاه تحقیقاتی EPFL با نمره 6 از 6 به پایان رسانده و در حال حاضر مشغول تحصیل در رشته دکتراست و در همین دانشگاه نیز مشغول به کار شده است.

4. سیامک زمانی دادانه از سنندج: او جزو آن دسته از دانشجویان برق شریف است که فعلا تحصیل در ایران را انتخاب کرده و در حال حاضر مشغول گذراندن کارشناسی ارشد در این دانشگاه است.

5. احسان مشایخ از تهران: نفر پنجم رشته ریاضی در سال 86 هم ماندن در ایران را به تحصیل در کشورهای خارجی ترجیح داده است. او بر خلاف نفرات رتبه‌های برتر کنکور ریاضی، رشته مکانیک شریف را انتخاب کرده و در حال حاضر در مقطع ارشد این دانشگاه در همان رشته مکانیک در حال تحصیل است.

6. سید شهاب‌الدین میرجلیلی از یزد: دانشگاه استندفرد آمریکا جایی است که او در حال حاضر مشغول تحصیل در آن است. او هم رشته مکانیک را انتخاب کرده بود و برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس به این دانشگاه رفت و در حال حاضر هم دانشجوی مقطع دکترا در رشته مکانیک همان دانشگاه است.

7. محمد علی آذرخش از تهران: دانشجوی شریف دانشگاه تهران ترجیح داده فوق لیسانس را نیز در ایران بگیرد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه شریف، تحصیل در دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران را انتخاب کرده و به تازگی از آن فارغ‌التحصیل شده است.

8. میلاد تجویدی از تهران: رتبه 8 کنکور سراسری سال 86 کانادا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده است. او در حال حاضر دانشجوی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه Calgary کاناداست.

9. مریم اسلامی از شیراز: تنها دختر حاضر در میان ده نفر برتر کنکوری‌های سال 86 هم کانادا را به عنوان محل ادامه تحصیل خود انتخاب کرده است. او در رشته مهندسی مکانیک تحصیل می‌کرد و فوق لیسانس را هم در همین رشته در کانادا ادامه می‌دهد.

10. علی جوادی ابهری از شمیرانات: مهندسی برق دانشگاه پرینسون آمریکا جایی است که او در حال حاضر مشغول تحصیل در ان است. جوادی پس از پایان دوره کارشناسی خود به آمریکا رفته و پس پایان مقطع فوق لیسانس در حال حاضر مشغول تحصیل در سال دوم مهندسی برق مقطع دکترای پرینسون است.

۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۷:۲۷
خوب خدا رو شکر که اونایی که رفتن به یه جایی رسیدن و نتیجه زحماتشون رو دیدن به اینایی هم که موندن پیشنهاد میکنم برن چون اونجا واسه استعدادشون سر و دست میشکنن اینجا بمونن فوقه فوقش کارمند بشن البته اگه پارتی داشته باشن اگه نه هم که باید با فلافلی کنار بیان (163613)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۷:۳۳
الان من دانشجوی ارشد شریفم
وقتی حداقل های زندگی رو هم نمیتونم در کشورم داشته باشم ترجیح میدم برم جایی که برای علم ارزش قائلند (163615)
يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۷:۴۲
از 10 نفر شش نفر از ايران رفتند، يك نفر معلوم نيست كجاست، 3نفر در ايران مانده‌اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا از اين 3 نفر باقي مانده هم نمي‌پرسيد قصد دارند بعد از اتمام دوره تحصيلي دكتري و كارشناسي ارشد ايران را ترك كنند و يا نه؟؟؟؟؟؟؟ (163617)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۷:۴۵
مکانیکو عشق است (163619)
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۸:۰۲
خداروشکر (163626)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۸:۱۶
چرا نروند ؟ جایی که احمدی نژاد. . . . رئیس جمهور بشه و ایران را به خاک سیاه بنشاند جای اینهاست (163638)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۸:۱۹
حتما خیلی از کسانی که سرنوشت این اشخاص رو می خونند حسرت می خورند ولی باید بدانند که این دوستانی که به اصطلاح فرار مغزی می شوند اکثرا از زندگیشون در کشورهای خارجی خسته می شوند وبه دلیل هزینه های بالای زندگی در اونجا و کار پیدا نکردن بعد از فارغ التحصیلی مجبور میشن برگردند ایران و با مشاهده وضع عصفناک کار و شایسته سالاری در ایران دچار افسردگی می شوند و چون اکثرشون در سن های حدود 30 سالگی این موضوع رو می فهمند ؛پشیمون می شوند که چرا این راه رو انتخاب کردند وتازه می فهمند که چه کلاهی سرشون رفته و بهترین سالهای عمرشون هدر رفته.
در حال حاضر درس خوندن در رشته پزشکی فقط ارزش صرف وقت را دارد (163640)
قربای
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۲۲:۳۷
از ونها پرسیدی؟
خسته نمیشن . چون میبینن درس خوندن اونجا هر لحظه به پیشرفت و آینده مورد نظر نزدیکشون میکنه .
نه که تو دانشگاههای ما بمونند و بیفتن دنبال مدیران و مسئولین و مصاحبه ها برای یه کارمندی ساده با چندغاز حقوق و افسردگی و ...
خوبه که رفتن . (163888)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۸:۳۷
چرا باید واقعا اینجا موند ؟ (163652)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۹:۰۶
عزیمت به دانشگاه های خارج از کشور معمولا برای مقطع دکترا انجام می شود. در نتیجه فکر می کنم باقی افرادی که نام بردید خواهند رفت مگر این که هوس کنند مثل من تا حد یک کارشناس دون پایه در این کشور خود را متوقف کند. (163675)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۹:۴۰
آذرخش چرا تغییر رشته داده؟؟؟؟ (163721)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۲۰:۱۷
تو ایران بمانند که چه شود!!!؟ به خاطر اعتقادات یا تفکرات سیاسیشان از کار بی کار شوند!!!!؟ (163765)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۲۰:۴۴
حالا چی میشد اینا رو بورسیه میکردیم.میفرستادیم اون ور آب تا بعدس برای کشورشون کار کنن؟؟؟ (163793)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۲۰:۴۸
نفر 10 پسر آقای مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران که به تازگی توسط مهندس زنگنه انتخاب شدن هستند. (163799)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۲۰:۵۴
می موندن اینجا که استعدادشون بپوسه و بمیره؟!
خوب کاری کردن رفتن جایی که قدرشونو می دونن و ازشون استفاده می کنن! (163806)
اصلاح طلب
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۲۱:۱۱
آره واقعا.از ده نفر اول سال 80 یه جا خوندم 8تا خارجن، یکی خبری نیست ویکیشون هم زندان اوین تشریف دارن.البته این نشون میده زندان اوین سطحش در سطح دانشگاهای آمریکاس که رتبه برتر میره اونجا.حالا ببین سطح دانشگاهامون چیه!!!!!!!!!!! (163824)
آذرخش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۲۱:۲۳
هرکی ایران بمونه در ادامه میفممه که اشباه کرده (163833)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۲۲:۰۱
کار پیدا نکردن بعد از فارغ التحصیلی !!! حالت خوبه رفیق زیاد صدا وسیما می بینی درسته که اینها باحفظ کردن کتاب ها رتبه اول کنکور شدند و این کار زیاد به خلاقیت بستگی ندارد و نخبه بودن انسان را نشان نمی دهد ولی برا همین ها هم اگر مدرک خوبی بگیرند کار خوبی در خارج است الان چند نفر انهایی که از ایران فرار کرده اند به ایران برگشته اند که اینها برگردند بیکاری مهاجران در امریکا و اروپا اکثرا مربوط به به پناهنده هاست که نه سواد دارند ونه پول (163866)