به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۲۰۱۸۳۵
محدودیت‌های FATF شامل شرکت‌های سهامی عام نمی‌شود

تاثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهیم

گروه اقتصادی: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: معتقدم عدم تمدید فرصت الحاق ایران به FATF تاثیر قابل توجهی را در بورس نخواهد داشت چراکه سال‌هاست تحت این محدودیت‌های جهانی قرار داریم. فشار حداکثری در حوزه اقتصاد از قبل وجود داشته و راه‌هایی خواهیم یافت که آثار محدودیت‌ها را کم کند و هزینه این تحریم‌ها را کاهش دهد.
تاثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهیم
به گزارش ایلنا، علی صحرایی درباره کاهش تعداد عرضه‌ها‌ی اولیه در بورس تهران اظهار داشت: مردم از ما نمی‌پذیرند که شرکتی با وجود ابهام اساسی و عدم شفافیت کامل در بورس عرضه شود و ما هم نمی‌خواهیم مردم با اطلاعات ناقص درباره خرید سهام تصمیم‌گیری کنند. اما در عین حال زمان بررسی درخواست شرکت‌ها برای پذیرش را سرعت داده‌ایم و در هفته دو جلسه در این باره برگزار می‌کنیم.وی همچنین درباره آغاز فروش استقراضی در بازار بورس گفت: فروش استقراضی  فردا چهارم اسفند ماه آغاز به کار می‌کند و فردا شاهد رونمایی آخرین ابزار کلاسیک بازار سرمایه تحت عنوان فروش تعهدی خواهیم بود که بازار را دو طرفه می‌کند و این ابزار دسترسی را به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای می‌دهد که با کاهش قیمت‌ها سود کنند و سطح تحلیل‌ها هم افزایش می‌یابد.مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران افزود: شروع به کار این ابزار در بازار بورس تهران با 5 نماد است. مردم نگران نباشند با آغاز به کار آن اگر شاخص هم وزن 1.5 درصد کاهش داشته باشد، فروش تعهدی متوقف می‌شود و این ابزار جلوی رشد قیمت‌ها را نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: در جاهایی که یکسری افراد تشخیص می‌دهند سهامی به سقف قیمتی رسیده ، این سهم را قرض می‌کنند و به وکالت از مالک آن سهم را می فروشند. البته طبق مقررات در یک دوره زمانی مشخص باید آن را بفروشند و به مالک اصلی پس بدهند.صحرایی درباره ادعای برخی از کارشناسان مبنی بر رشد غیرواقعی قیمت سهام شرکت‌ها اظهار داشت: شاید بگویند به لحاظ بنیادی قیمت سهام به سقف رسیده که این دیدگاه یکسری افراد است و کسانی که این سهام را با همین قیمت‌ها خریداری ‌می‌کنند، پشتوانه تحلیل دارند. اما باید توجه داشت که این قیمت‌ها با حجم زیاد معامله می‌‌شوند و نه تعداد کم. باید توجه داشت که بازار محل حضور دیدگاه‌های مختلف است و البته 6 ماه است که این موضوعات را می ‌شنویم و همواره این موضوع را مطرح می‌کنند.  وی گفت: مردم خودشان هوشمند هستند و تحلیل می‌کنند، هر چند که پشتوانه این تغییرات قیمتی رخدادهایی است که در اقتصاد واقعی در حال وقوع است. مردم هم به ویژگی‌های بورس توجه دارند و سایر بازارها را هم در نظر می‌‌گیرند. همچنین ورود به یکسری از بازارها ممنوعیت قانونی دارد، از سوی دیگر بازار مسکن هم پول‌های بزرگ می‌خواهد و نقدشوندگی بالای بورس را ندارد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران تاکید کرد: 1800 ایستگاه معاملاتی در کشور داریم و افرادی که دانش و تخصص کافی دارند می‌توانند معاملات برخط داشته باشند و همچنین به صورت نسبی حداکثر شفافیت را نسبت به سایر بازارها دارد. بستر اطلاع رسانی در بورس در اختیار همگان قرار دارد و همین سامانه کدال است که شرکت‌ها ماهانه اطلاعات خود را در آن ثبت می‌کنند.صحرایی با اشاره به تاثیر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF گفت: معتقدم عدم تمدید فرصت الحاق ایران به FATF تاثیر قابل توجهی را در بورس نخواهد داشت چراکه سال‌هاست تحت این محدودیت‌های جهانی قرار داریم. فشار حداکثری در حوزه اقتصاد از قبل وجود داشته و راه‌هایی خواهیم یافت که آثار  محدودیت‌ها را کم کند و هزینه این تحریم‌ها را کاهش دهد.وی تاکید کرد: همچنین بسیاری از شرکت‌ها صادر کننده هستند و چندین سال است که تحت این محدودیت‌ها فعال هستند. البته این محدودیت‌های FATF بیشتر شامل نهادها و شرکت‌های دولتی می‌شود و نه شرکت‌های سهامی عام.