به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۲۰۴۹۵۷

موسیقی درمانی و تاثیر فوق‌العاده آن در رهایی از استرس

گروه سلامت: موسیقی درمانی از روش‌های اثربخش اما کمتر شناخته شده برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی است. در موسیقی درمانی با استفاده هدفمند از موسیقی‌های مخصوص در راه بهبود شرایط روحی و جسمی قدم بر می‌داریم. این روش سابقه‌ای هزاران ساله دارد و قدمت آن به یونان و ایران باستان باز می‌گردد، زمانی که طبیبان با توجه به بیماری و حال و روز بیمار موسیقی را که مناسب حال او بود تجویز می‌کردند و توسط نوازندگان بر بالین بیمار نواخته می‌شد و البته اثر بخش هم واقع می‌شد تا جایی که موسیقی درمانی یکی از درس‌های دانشجویان طبابت در دانشگاه‌های قدیم از جمله دانشگاه جندی شاپور ایران شد.
موسیقی درمانی و تاثیر فوق‌العاده آن در رهایی از استرس
گوش دادن به موسیقی می‌تواند تاثیر انکار ناپذیری بر مغز ما داشته باشد، حتما تجربه کرده اید که چطور با شنیدن یک موسیقیِ به خصوص احساساتتان برانگیخته شده، یا تاثیراتی که موسیقی هنگام کار یا ورزش بر عملکرد بهتر شما داشته را حس کرده اید. همه ما از این تاثیرات کم و بیش آگاهی داریم. محققان با علم به این موضوع گام‌های بلندتری برداشته اند و به کنکاش این موضوع پرداخته اند تا تاثیر موسیقی را برای اهدافی مانند موسیقی برای تمرکز، کاهش استرس و اضطراب، غلبه بر افسردگی و غم ، افزایش خلاقیت، مثبت اندیشی، تقویت حافظه و توانایی‌های مغزی و التیام دردهای جسمی و روحی به صورت هدفمند به کار بگیرند. در ادامه با روش کار موسیقی درمانی آشنا می‌شویم.

مغز انسان در هنگام انجام فعالیت‌های مختلف در فرکانس‌های متفاوتی عمل می‌کند و امواجی در محدوده‌های فرکانسی آلفا، بتا، تتا، دلتا و گاما از خود ساتع می‌کند. برای مثال زمانی که در خواب هستید محدوده امواج دلتا (0.5 تا 4 هرتز) را تجربه خواهید کرد و زمانی که فعالیت ذهنی دارید امواج بتا (13 تا 32 هرتز) را تجربه می‌کند. در موسیقی درمانی با استفاده از موسیقی مخصوص طراحی شده و علمی این فرکانسها با گوش دادن به مغز شنونده القا می‌شود. برای مثال فرکانسی که مغز شما در هنگام شاد بودن ساتع می‌کند توسط موسیقی به مغز القا می‌شود در نتیجه مغز رفته رفته بر این فرکانس منطبق می‌شود و تاثیرات آن بر روح و جسم شنونده نمایان می‌شود.

به این روش موسیقی درمانی روش غیرفعال(یا پسیو) گفته می‌شود، به این معنا که تنها کاری که برای بهره بردن از تاثیرات شگفت انگیز موسیقی درمانی باید انجام دهیم گوش دادن است. قبل از خواب، هنگام مدیتیشن و تمرینات ذهنی، هنگام کار، هنگام مطالعه و هر زمان دیگری کافی است موسیقی درمانی آرام بخش و اثرگذار را گوش کنیم تا ذهنمان در جهت هدفی که داریم پیش رود.

استرس‌های روزانه بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان مدرن شده است. هجوم خبرهای بد و منفی، اتفاقات ناخوشایند، تحولات دنیا، پیچیدگی‌های روابط شخصی، عاطفی و کاری، فشارهای اقتصادی و هزاران دلیل دیگر وجود دارد که نمی‌گذارند روزهای بدون استرس زیادی را تجربه کنیم. مهمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم سعی در مدیریت و کنترل این حالات ناخوشایند است. ورزش کردن، طبیعت گردی، مطالعه، حضور در جمع و مواردی اینچنینی به شما در مدیریت استرس کمک خواهد کرد.

یکی از راه‌های اثربخش برای غلبه بر استرس استفاده از موسیقی درمانی است. موسیقی برای کاهش استرس قطعا از روش‌های کم هزینه و در عین حال لذت بخش و بسیار ثمربخش است. موسیقی درمانی مناسب برای غلبه بر استرس در فرکانس‌های مختلف تهیه شده و علاوه بر نواهای آرامش بخش و صداهای طبیعت که وجود شنونده را از تنش‌های عصبی تخلیه می‌کند به مغز در غلبه اصولی بر افکار منفی و استرس‌های آزار دهنده کمک می‌کند.
برای دانلود فایل‌های موسیقی درمانی برای کاهش استرس منابع مختلفی در سطح اینترنت وجود دارد.

پیشنهاد ما وبسایت دنیای موسیقی درمانی است. در این وبسایت که یکی از جامع ترین منابع دانلود فایل‌های موسیقی درمانی است می‌توانید فایل‌های تخصصی و اثربخش برای کاهش و رهایی از استرس  و اهداف دیگر همچون موسیقی درمانی برای افزایش تمرکز، مطالعه، مدیتیشن و ریلکسیشن، مثبت اندیشی، بهبود درد، غلبه بر ترس، جذب عشق و موارد دیگر را به راحتی به همراه توضیحات کامل دانلود کنید و از تاثیرات شگفت انگیز موسیقی درمانی برای بهبود زندگی خود بهره ببرید.