به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۲۰۷۲۷۷

آخرین خبرها از سایه کرونا بر جهان

گروه جامعه: امار کرونا همچنان در حال افزایش است اما شهر ووهان که این ویروس از آن جا امده، حالا دوران قرنطینه را پشت سر گذاشته است.
آخرین خبرها از سایه کرونا بر جهان
کرونا یک سوم از جمعیت جهان را در قرنطینه نگه داشته است.به همین مناسبت دیلی میل از کاهش آلودگی هوا در شهرهای اروپایی به دنبال اعمال سیاست قرنطینه خبر داده و آسوشیتدپرس از نقش بستن کلمه «مرسی» روی برج ایفل به نشانه تشکر از کادر درمان فرانسه که شبانه‌روزی با کروناویروس مبارزه می‌کنند، خبر داده است.  همچنین بر روی این برج«در خانه بمان» نیز نقش بست تا به مردم یادآوری کند که با ماندن در خانه می‌توان کروناویروس را شکست داد.  مقررات منع آمد و شد و قرنطینه عمومی در فرانسه به دلیل افزایش شیوع کرونا و بالا رفتن آمار تلفات دو هفته دیگر تمدید شده است. به نوشته یورونیوز  ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه با اعلام این خبر گفت که قرنطینه عمومی در این کشور دست کم تا روز ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) ادامه خواهد داشت. فرانسه از ظهر روز ۱۷ مارس (۲۷ اسفند ۹۸) در قرنطینه است. مقررات رفت و آمد در فرانسه به تازگی سختگیرانه‌تر شده است، به طوری که موارد اضطراری مشخص شده برای خروج از منزل به مدت حداکثر یک ساعت و به شعاع حداکثر یک کیلومتری محل سکونت افراد محدود شده است.به نوشته یورونیوز، " امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه در سخنانی اتحادیه اروپا را به مبارزه مشترک با بحران کرونا فراخوانده است. وی در گفتگویی با رسانه های ایتالیایی اظهار داشته است که من یک اروپای از هم گسیخته و خودخواه را نمی خواهم. وی همچنین گفته است: ما بدون یک همبستگی قدرتمندانه اروپایی در زمینه های مالی و بهداشتی نمی توانیم بر این بحران غلبه کنیم. وی خواستار اقدامات مشترک اروپایی برای تامین هزینه های این بحران شده است. سران کشورهای اروپایی شب گذشته با وجود بحث های طولانی نتوانستند روی یک خط و مشی مشترک در زمینه سیاسی و مالی برای غلبه بر بحران کرونا توافق کنند. فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و برخی کشورهای اروپایی خواستار پذیرش مشترک بدهی ها بودند که این طرح با مخالفت برخی کشورها روبرو شد.

یورونیوز همچنین از ورود ارتش اسپانیا به اتفاقات اخیر خبر داده است.جدیدترین اخبار کرونایی در اروپا از ورود ارتش اسپانیا به عملیات انتقال اجساد کرونایی به دلیل آمار بالای قربانیان کرونا در این کشور و درخواست فرانسه برای مبارزه مشترک اروپا با این بحران حکایت دارد. به نوشته بی بی س همچنان که شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در اسپانیا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته، میزان بهبودی هم رشد کرده است. نزدیک به سه هزار نفر دیگر از مبتلایان در اسپانیا بهبود یافته‌اند که این به معنی بهبودی در مجموع ۱۲ هزار نفر و ۳۱ درصد رشد بهبودیافتگان است.دیلی میل از قول نوشته که  رئیس صلیب سرخ هشدار داد شیوع کروناویروس باعث آشوب اجتماعی میان فقرا در شهرهای بزرگ غرب خواهد شد.  فرانچسکو روکا رئیس صلیب سرخ بین الملل و صلیب سرخ فرانسه تاکید کرد گسترش کروناویروس منجر به ناآرامی اجتماعی می‌شود.به گزارش اناتولی، ترکیه نیز برای مقابله با شیوع کرونا حرکت قطارها و پروازهای داخلی را محدود کرده است. رئیس جمهور رجب طیب اردوغان ضمن اعلام آخرین تدابیر دولت ترکیه برای مقابله با بحران کرونا تاکید کرد هیچ‌کسی در کشورمان گرسنه و مورد ظلم واقع نخواهد شد. او در این سخنرانی گفت  مسافرت‌های بین شهری تنها با مجور استانداری‌ها ممکن است. تمام پروازهای خارجی ترکیه نیز لغو شده است. از این به بعد علاوه بر نها‎دهای دولتی، بخش‌ خصوصی نیز با حداقل پرسنل خود فعالیت خواهند کرد.  وسایل حمل و نقل عمدمی در سراسر ترکیه با حداقل سرنشین فعالیت خواهند کرد. همچنین اماکنی مانند پارک‌ها، جنگل‌ها و کمپ‌های تفریحی، آخر هفته تعطیل و در وسط هفته نیز تنها برای گردش انفرادی باز خواهند بود.

دیلی میل از رشد 900 درصدی جملات نفرت انگیز و تنفرآمیز علیه چین و چینی‌ها در توئیتر به دنبال شیوع کروناویروس خبر داده است.  به گزارش بی بی سی مردم در چین اجازه یافتند تا پس از بیش از دو ماه قرنطینه به شهر ووهان که منشاء اولیه شیوع ویروس کرونا در جهان بود، وارد شوند.در حال حاضر مردم فقط می‌توانند به ووهان وارد شوند اما هنوز اجازه خروج به کسی داده نشده است. براساس گزارش‌ها قطارهایی که روز شنبه به شهر ووهان وارد شدند، همه صندلی‌های آن به طور کامل خریداری شده بود. شهر ووهان که مرکز استان هوبئی است در جریان شیوع ویروس کرونا بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ را ثبت کرده بود.در آلمان "آنگلا مرکل"، صدر اعظم این کشور هم در پیامی اینترنتی در صفحه دولت آلمان از شهروندان برای رعایت محدودیت های اعمال شده برای مقابله با کرونا تشکر کرده است. وی همچنین تاکید کرد که هیچ کس نمی تواند بگوید که این بحران چقدر طول می کشد. پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان هم در نامه ای به انجمن های اقتصادی وعده کمک های اقتصادی گسترده در دوران بحران کرونا را داده است.
سایه مرگ بر فراز جهان/ایتالیا رکوردار تلفات شد/دمینوی کرونا یکی پس از دیگری کشورها را می بلعد
برخی رسانه ها امروز دست به انتشار شایعه ای در مورد وضع سلامتی ملکه انگلیس زدند.  کاخ باکینگهام اعلام کرد ملکه تست کروناویروس داده و حالش خوب است. این در حالی است که رسانه‌ها پس از ابتلای نخست وزیر به کروناویروس خفیف، شایعاتی درباره ملکه الیزابت دوم مطرح کرده بودند. اما گفته می‌شود مراسم تولد ملکه در روز 21 آوریل {که 94 ساله خواهد شد} لغو شده است.  به گزارش بی بی سی با مرگ بیش از دویست نفر دیگر از مبتلایان کرونا در بریتانیا شمار قربانیان از هزار نفر گذشت. تاکنون ۱۰۱۹ نفر از مبتلایان این بیماری در بریتانیا جانشان را از دست داده‌اند. آمار رسمی حاکی از ابتلای بیش از ۱۷ هزار نفر است.به گزارش ایرنا نخست وزیر ایرلند با وضع مقررات منع رفت و آمد در این کشور از شهروندان خواست تا غیر از مواقع اضطراری بیشتر از دو کیلومتر از خانه‌های خود فاصله نگیرند. «لئو وارادکار» روز شنبه با صدور دستورالعمل تازه‌ای از مردم این کشور خواست تا دست کم ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین) در خانه بمانند مگر برای خرید موارد خوراکی، ملاقات با پزشک، تحویل دارو و یا بازدید ضروری از خویشاوندان. او همچنین دستور لغو تمام مراسم و برنامه‌های اجتماعی، دید و بازدید از دوستان و خویشاوندان و بسته شدن فروشگاه‌ها را صادر کرد.   وسایل نقلیه عمومی هم فقط برای استفاده افراد شاغل در فعالیت‌های کلیدی قابل استفاده و برای سایرین مقررات منع رفت و آمد جاری خواهد بود. همچنین افراد بالای سن ۷۰ سال و افرادی که دارای بیماری‌های مزمن هستند بدون استثنا باید در خانه بمانند.به گزارش اسپوتنیک  بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرعت انتشار نوع جدید ویروس کرونا که آن را با COVID-19 می‌شناسند به صورت تصاعدی در حال افزایش است و با آنکه بیش از دو ماه طول کشیده بود که تعداد مبتلایان به آن به صد هزار نفر برسد در کمی بیش از دو روز بیش از 100 هزار نفر مبتلای جدید دیگر به آن اضافه شد و تعداد مبتلایان در سراسر جهان تا لحظه نگارش این خبر به بیش از 600 هزار نفر رسید.