به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۹ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۲۰۹۱۳۸

جمع آوری داده‌ها با پرسشنامه

گروه جامعه: در هر پژوهش که نیاز به داده‌های میدانی باشد پای پرسشنامه به میان می‌آید .داده‌های جمع آوری شده از پژوهش‌های میدانی منابع اطلاعاتی بسیار مهم را برای پژوهش گر به ارمغان می‌آورد که با کمک این منابع متغیرها و فرضیه‌های خود را با آن مورد سنجش قرار میدهد.
جمع آوری داده‌ها با پرسشنامه
پرسشنامه
پرسشنامه یک روش تحقیق است که شامل یک مجموعه کتبی از سوالات برای جمع آوری داده‌ها از پاسخ دهندگان است. همچنین، ترکیبی از استفاده از سؤالات باز و بسته را شامل می‌شود.
از سال 1838 توسط انجمن آماری لندن تهیه شده و از آن زمان برای جمع آوری داده‌های کیفی و کمی استفاده شده است. این داده‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف تحقیق و تجارت مورد استفاده قرار گیرند.
ممکن است پرسشنامه‌ها به صورت پیمایشی اجرا شوند یا از این رو، یک نظرسنجی همیشه شامل پرسشنامه خواهد بود. برخی از استفاده از پرسشنامه‌ها شامل بررسی رضایت مشتری، تحقیق در مورد محصول، ارزیابی شرکت، تحلیل رقابتی و غیره است.

انواع پرسشنامه
پرسشنامه رایانه از پاسخ دهندگان خواسته می‌شود به پرسشنامه ارسال شده از طریق پست پاسخ دهند. از مزایای پرسشنامه‌های رایانه می‌توان به قیمت ارزان، کارآیی زمان آنها اشاره کرد و پاسخ دهندگان احساس فشار نمی کنند، بنابراین می‌توانند در صورت وقت پاسخ دادن، پاسخ‌های دقیق تری ارائه دهند. با این حال، کاستی اصلی پرسشنامه‌های نامه این است که بعضی اوقات پاسخ دهندگان زحمت پاسخ دادن به آنها را نمی دهند و فقط می‌توانند این پرسشنامه را نادیده بگیرند.
پرسشنامه تلفنی. محقق ممکن است با هدف گرفتن آنها برای پاسخ دادن به پرسشنامه، از پاسخ دهندگان بالقوه تماس بگیرد. مزیت پرسشنامه تلفنی این است که، در مدت زمان کوتاه می‌تواند تکمیل شود. مهمترین نقطه ضعف پرسشنامه تلفن این است که بیشتر اوقات گران است. علاوه بر این، اکثر مردم احساس راحتی نمی کنند که به بسیاری از سؤالات از طریق تلفن پاسخ دهند و گرفتن گروه نمونه برای پاسخگویی به پرسشنامه از طریق تلفن دشوار است.

بررسی درون خانه. این نوع پرسشنامه شامل محققانی است که در خانه یا محل کار خود از پاسخ دهندگان بازدید می‌کنند. مزیت بررسی درون خانه این است که می‌توان تمرکز بیشتری به سوالات از پاسخ دهندگان بدست آورد. با این حال، بررسی‌های داخلی نیز دارای معایبی است که شامل وقت گیر بودن، گرانتر بودن آنهاست و ممکن است پاسخ دهندگان به دلایل مختلف مایل به داشتن محقق در خانه‌ها یا محل‌های کار خود نباشند.
پرسشنامه نامه ایمیل. این نوع پرسشنامه‌ها محقق را به ارسال لیست پرسشنامه به پاسخ دهندگان از طریق پست، که اغلب به آنها پاکت نامه‌های پیش پرداخت شده ارسال می‌شود، متعهد می‌سازد. پرسشنامه‌های پست الکترونیکی از ارائه پاسخ دقیق تری برخوردار هستند، زیرا پاسخ دهندگان می‌توانند در اوقات فراغت به پرسشنامه پاسخ دهند. مضرات مرتبط با پرسشنامه‌های پست الکترونیکی شامل گران بودن، وقت گیر بودن و گاهی اوقات در سطل موردنظر توسط پاسخ دهندگان است.

پرسشنامه استاندارد
یک پرسشنامه استاندارد، پرسشی است که به صورت نوشتاری و اداری اجرا می‌شود، بنابراین از کلیه شرکت کنندگان سوال دقیقاً همان سؤالات را با قالب یکسان و پاسخهای ضبط شده با روشی یکسان پرسیده می‌شود. استاندارد سازی یک اندازه گیری قابلیت اطمینان آن را افزایش می‌دهد
پرسشنامه استاندارد داری چند معیار است.
•    پایایی قابل توجهی دارد.
•    روایی آن قابل اعتناست.
•    دقیق و حساس است
•    قدرت عینی ساختن پاسخها را دارد
بعضی از پرسشنامه‌های استاندارد دارای نرم یا هنجار هستند که با استفاده از آن می‌توان اعداد و داده‌های خام را تبدیل به رتبه یا مفهوم کرد.

دانلود پرسشنامه
برای دانلود پرسشنامه‌های مورد نیاز لازم است که از وب سایت‌های معتبر و باسابقه تهیه شود.ما به شما سایت پرسش سنج را معرفی میکنیم ادرس اینترنتی(porseshsanj.ir)  در این تارنما سعی شده با جمع اوری و همچنین با مشاوره با اساتید معتبر محصولات دانلودی را برای شما عزیزان قرار دهند.