به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۲۱۲۹۷

رشد اقتصادی منطقه یورو کاهش یافت

گروه اقتصادي: اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه سوم سال جاری میلادی تنها 0.1 درصد رشد کرد که کمتر از رشد 0.3 درصدی در سه ماهه قبلی بود.
رشد اقتصادی منطقه یورو کاهش یافت
اگرچه این رقم نشان می‌دهد منطقه یورو پس از طولانی‌ترین رکودی که در طول حیاتش شاهد بوده، برای دومین سه ماهه پیاپی رشد کرده اما ضعیف بودن روند احیای این بلوک ارزی واحد را بارز می‌کند. بانک مرکزی اروپا در نشست سیاستگذاری اخیرش نرخ‌های بهره را به رکورد اندک 0.25 درصد کاهش داد تا به رونق رشد اقتصادی کمک کند اما گویا احیای اقتصاد اروپا از بحران مالی سال 2008 طولانی‌تر از مناطق دیگر جهان خواهد بود.

حتی آمارهای رشد فرانسه و آلمان که بزرگ‌ترین‌ اقتصادهای منطقه یورو هستند، ناامیدکننده بود. اقتصاد فرانسه در سه ماهه سوم 0.1 درصد کوچک شد و نرخ رشد اقتصادی آلمان از 0.7 درصد در سه ماهه دوم به 0.3 درصد در سه ماهه سوم کاهش یافت. آمارها از ایتالیا که سومین اقتصاد بزرگ این بلوک است، نشان داد اقتصاد این کشور پس از رشد منفی 0.3 درصدی در سه ماهه دوم، 0.1 درصد در سه ماهه سوم کوچک شد.

در مقابل فعالیت شماری از اقتصادهای بحران زده در جنوب اروپا بهبود یافت. اسپانیا برای نخستین بار از سه ماهه اول سال 2011 به این سو، به رشد سه ماهه بازگشت و 0.1 درصد رشد کرد. اقتصاد پرتغال طی این مدت 0.2 درصد رشد کرد. بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، کمیسیون اروپا نرخ رشد 1.1 درصدی را برای سال آینده و 1.7 درصدی را برای سال 2015 پیش بینی کرده است.
مرجع : ايسنا