به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۱۹:۳۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۲۱۳۴۷
هماهنگی‌ میان ایران و آمریکا برسر سرنگونی صدام

ادعاي‌زیباری درباره ديدار آمریکا‌یی‌هاوایرانی‌ها

گروه سياسي: وزیر امور خارجه عراق، در مصاحبه با روزنامه الحیات، درباره هماهنگی‌های صورت گرفته میان ایران و آمریکا درباره جنگ عراق و سرنگونی نظام صدام حسین رئیس جمهوری این کشور، سخن گفت.
ادعاي‌زیباری درباره ديدار آمریکا‌یی‌هاوایرانی‌ها

هوشیار زیباری در این مصاحبه تاکید کرد که ایران مشکلی با روند دموکراسی در عراق نداشت بلکه مخالف حضور نیروهای آمریکایی در عراق بود. زیباری در این مصاحبه درباره نقش سوریه در نا‌آرامی‌های عراق گفته است: یک موضع رسمی سوری در این باره وجود داشت و ورود افراد و گروه‌های مسح به عراق با اطلاع و تسهیل مقام‌های سوری صورت می‌گرفت.
هدف سوری‌ها به شکست کشاندن طرح آمریکایی-غربی برای پایه‌گذاری دموکراسی در خاورمیانه یا به شکست کشاندن دموکراسی در عراق بود. آنها از مساله دموکراسی نگران بودند. الگویی که عراق ارائه داد، بسیاری از رژیم‌ها را ترساند. می‌دانم امروز چه چیزی درباره تجربه عراق و چالش‌های آن گفته می‌شود. اما اینکه عراقی‌ها پس از سال‌های طولانی از حکومت حزب واحد، پای صندوق‌های رای می‌روند و در انتخابات آزاد شرکت می‌کنند، مساله ساده‌ای نیست.

زیباری در پاسخ به این سوال که آیا توافق ایرانی- سوری برای به شکست کشاندن تجربه دموکراسی در عراق وجود دارد؟ اظهار داشت: باید میان این دو کشور فرق گذاشت. ایرانی‌ها می‌خواستند آمریکایی‌ها و حضور نظامی آمریکا را به شکست بکشانند نه تجربه دموکراسی را. در حالی که سوری‌ها می‌خواستند هم آمریکایی‌ها را به شکست بکشانند هم تجربه دموکراسی‌.......... این دو کشور در هدف اصلی با هم توافق نظر پیدا کردند اما در جزئیات اختلاف داشتند.

او خاطرنشان کرد: ایران برخلاف سوریه، نخستین کشوری بود که هنگام تشکیل شورای حاکم بر عراق، هنگامی که پل برمر مسئول اداره کشور بود، هیئتی رسمی از وزارت امور خارجه خود و سپاه پاسداران، برای تبریک تاسیس شورا در سال ۲۰۰۳، به عراق روانه کرد. زیباری از هماهنگی‌های صورت گرفته میان ایران و آمریکا درباره جنگ عراق هم سحن گفت و تصریح کرد: آمریکایی‌ها پیش از جنگ، با ایرانی‌ها در ژنو در سطح مسئولان چندین بار گفت‌و‌گو کردند. دو طرف درباره مسائل فنی عملیاتی، حریم‌های هوایی و مرز، تبادل نظر کردند. این دیدار‌ها تا زمان جنگ و پس از سرنگونی صدام ادامه داشت اما پس از آن آمریکایی‌ها ارتباط را قطع کردند.هنگامی که از آمریکایی‌ها درباره دلیل قطع ارتباط پرسیدیم، گفتند مجموعه‌ای از افراد تحت تعقیب عضو القاعده در ایران حضور دارند که ایرانی‌ها از تسلیم کردن آنها، سر باز می‌زنند.
او با تاکید بر اینکه ایران در جریان حمله آمریکا به عراق قرار داشت، گفت که این مساله را می‌توان در خاطرات رهبران نظامی و سیاسی آمریکایی که منتشر شده است هم مشاهده کرد.
او تاکید کرد: ایرانی‌ها با هوش، حکمت و واقع بینی، با رهبران جدید عراق رفتار کردند. آنها در دوره جنگ ایران و عراق، با تمام توان سعی کردند صدام را سرنگون کنند اما به دلیل پشتیبانی غربی و عربی از او، موفق نشدند.  آمریکا آمده بود تا سرسخت‌ترین دشمن ایران را سرنگون کند. به طور حتم این مساله برای ایرانی‌ها، خشنود کننده بود و به طور منطقی در این راستا کمک کرده و مانع تراشی نمی‌کنند.

وزیر امور خارجه عراق تصریح کرده است: ایرانی‌ها از ادامه حضور نیروهای آمریکایی در مرز‌هایشان در افعانستان عراق نگران بودند. این تصور را داشتند که آمریکایی‌ها، از عراق نمی‌روند بلکه آمده‌اند تا بمانند. سوری‌ها هم همین گمان را داشتند. داستان‌های زیادی هم در این باره شایع شد از جمله این که آمریکایی‌ها آمده‌اند تا بر نفت چیره شوند و پایگاه‌های نظامی دائمی در عراق برپا کنند. سعی کردیم به این نگرانی‌ها پایان دهیم اما برخی سودشان در این بود که باور نکنند.
زیباری خاطر نشان کرده است: ایرانی‌ها بر عکس سوری‌ها دیدند هر که امروز در عراق حکومت می‌کند، دوست آنها است به ویژه شیعیان و کرد‌ها و باید به آنها کمک کرد. اما سوری‌ها به همه مسائل دید منفی داشتند.

زیباری درباره احمدی‌نژاد گفت: او نخستین رئیس جمهوری بود که در سال ۲۰۰۷ به عراق سفر کرد. من رئیس هیئت تشریفات بودم و همراهی‌اش کردم. هنگامی که وارد فرودگاه بغداد شد، ۱۷۰ هزار سرباز آمریکایی در عراق حضور داشتند. او حجم بالای تانک‌ها، اسلحه و نیروهای آمریکایی را با چشم خود دید. او ادامه داد: آمریکایی‌ها به سفر احمدی‌نژاد اعتراضی نکردند بلکه هنگامی که آنها را در جریان هویت مهمان قرار دادیم، استقبال کردند. احمدی‌نژاد از من درباره حضور نیروهای آمریکایی در فرودگاه بغداد پرسید به او گفتم که این تنها یکی از پایگاه‌های موجود در عراق است و پایگاه‌های بزرگتری در مناطق دیگر وجود دارد.

او از نگرانی احمدی‌نژاد در این سفر سخن گفت و افزود: سعی کردم  به او اطمینان بدهم. از ایست‌های بازرسی آمریکایی‌ها عبور می‌کردیم اما هماهنگی قبلی با آنها باعث می‌شد کاروان به آسانی عبور کند. گروهی که با ما هماهنگی می‌کرد، همه افرادش آمریکایی بودند. زیباری در این باره خاطره‌ای نقل کرد و گفت: در یکی از ایست‌های بازرسی، جلوی کاروان احمدی‌نژاد گرفته شد که بر روی یک پل هوایی پس از خروج از منطقه سبز بغداد در حال حرکت بود. سربازان آمریکایی به ما گفتند که کاروان را متوقف کردند تا با رئیس جمهوری ایران عکس بگیرند. از هماهنگ‌کننده آمریکایی خواستم راه را برای جلوگیری از هرگونه اتفاق غیرمنظره‌ای  باز کند. به رئیس جمهوری ایران به صورت شوخی مطلب را انتقال دادم. او گفت مانعی ندارد. اما به او گفتم که اجازه نخواهیم داد از خودرو پیاده شود.

 


۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ۱۷:۵۰
خودشان گفتند عکس یادگاری با سربازان آمریکایی انداخته است خیلی هم مانور دادند آلان معلوم شد ایست بازرسی جلوی کاروان را گرفته است (169490)
اصلاحات اعتدالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ۱۸:۰۷
بماند که زمان حمله آمریکا به عراق یه سری از این مجلس ششم ای ها که الان بدون اجازه آمریکا آب نمیخورن قیافه ضد آمریکایی میگرفتن و میگفتن بریم کمک عراق

اینا الان شدن تفریطی و طرفدار آمریکا (169503)
۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ۱۹:۴۵
اون واسه جنگ اول خلیج فارس بود نه برای سال 2003. (169561)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۰۰:۱۳
باز ربطش دادن به شقیقه (169708)
۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ۱۸:۴۹
.عکاسی؟؟؟ (169533)
یه ایرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ۱۹:۱۵
عجب حکایتیه این سیاست بازی...!!! (169540)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ۱۹:۲۴
چقدر جالب است؛ایران با حزب بعث عراق می جنگید اما با حزب بعث سوریه مشکلی ندارد !
این سربازان آمریکایی هم خیلی افراد جالبی بوده اند که برای عکس گرفتن با شخص مهمی مثل احمدی‌نژاد! می خواسته اند کاروان را متوقف کنند تا فقط با وی عکس بگیرند ! (169543)
نه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ۲۰:۱۰
برای تحقیر بوده عزیز . متوجه نشدی ؟ یه عده سرباز جلوی رییس جمهور یه کشور دیگه رو بگیرن و کنارش عکس بگیرن . (169578)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۰۱:۱۳
حزب بعث سوریه در زمان جنگ با عراق از حزب بعث عراق حمایت نکرد و حمایت تمام از جمهوری اسلامی ایران کرد
منم با بشار اسد مخالف بودم و هستم ولی کسانی که الان دارن تو سوریه میجنگن اصلا سوری نیستن
یه مستند دیدم کسانی که بشار اسد سالها اونها رو به زندان انداخته بود الان دارن واسش میجنگن و از سوریه دفاع میکنن و میگفتن فعلا باید این حیوون ها رو بندازیم بیرون بعدش بریم سراغ اختلافات

شما تو رسانه ها هم نبین میگن ارتش آزاد با جبهه النصره و داعش درحال جنگه که همش طبق اطلاعات موثق از یکی دوستان دروغه و اونها کاملا متحد ضد بشار اسد با حمایت عربستان و آمریکا و اسرائیل و قطر دارن میجنگن

از وهابی و تکفیری هایی ه تو سوریه میجنگن حالم به هم میخوره (169739)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ۱۹:۵۰
از قدیم گفته اند از هر دستی بدهی از همان دست پس می گیری.روزی دولت سوریه و بشاراسد برای به شکست کشاندن روند دموکراسی در عراق به گروه های تندروی سلفی و القاعده کمک می کرد،حالا امروز همن گروه ها دارند در سوریه بر ضد نظام سوریه می جنگند.
بسیاری از اعضای داعش و جبهه النصره قبلاً مورد حمایت دولت سوریه بودند اما حالا دارند با خود دولت سوریه می جنگند. (169568)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ۲۱:۵۳
بن لادن هم ابتدا از آمریکایی های برای جنگ با شوروی کمک می گرفت ولیکن بعد از اتمام جنگ با شوری برعلیه خود آمریکا وارد مبارزه شدند . از قدیم گفتند بد مخواه بهر کسی اول خودت دوم کسی ! (169636)
۱۳۹۲/۰۸/۲۴ ۲۲:۱۶
آیا می دانید که فقط بعثی ها هستند که از بمب شیمیائی استفاده می کنند (169649)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۰۰:۰۲
نه امریکایی ها هم هستند.اسراییل هم هست که ثابت شد در جنگ 33 روزه از بمب فسفری استفاتده کرده (169702)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۰۱:۱۹
نخیر عزیزم
اولا مطمئن باش بشار اسدی که هر روز داشت تو اون زمان پیشرفت میکرد نیازی به بمب نداشت و با اونکار وقفه ای در جنگ بوجود آوردن و تجدید قبا کردم و الان تقریبا دست بشار اسد رو تو استفاده از هواپیما و هلیکوپتر بستن
اسرائیل هم کلی از این تسلیحات داره
آمریکا تو همین کشور بغل دست به بهانه همین سلاح ها حمله کرد ولی خودش استفاده نکرد و جالبه چیزی هم پیدا نکرد
آمریکا تو ویتنام کلی استفاده کرد
یه سری یه طوری محو آمریکا شدن انگار چی دیدن از این آمریکا
مرگ بر آمریکا از آرام تا اطلس (169740)
بنفشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۰۰:۱۵
عراقی ها که این همه از جوانان ما را کشتند و زنهای مارو اسیر کرده و... خسارتهای که به ما وارد کردند در 100 سال امریکا وارد نکرد بعد چند سال رئیس جمهور ما با سلام و صلوات میره آنجا و به سلامتی شان شربت می خوره و با امرکایها عکس می گیره و... حالا پس از 30 واندی سال رئیس جمهور ما نباید با اوباما تلفن می زد اینه موضوع یه بام و دو هوا و سیاستهای غیر منطقی و افراطی خدا یه عقلی به بچه هاشون بده... (169714)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۰۵:۵۲
من نفهمیدم آخرش این بعثی ها خوبن یا بد؟!!!!!! در ضمن الان دارم خدا رو شکر میکنم که آمریکاییها زمان خاتمی عزیز عراق رو اشغال کردند و الان خاطره خوبی از همکاری ایران دارند وگرنه معلوم نبود که دوران احمدی نژاد عکس العمل ایران چی میخواست باشه!!!! (169774)