به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۱:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۲۱۴۵۳

خوانش مجدد کتاب‌های توقیف‌شده

گروه فرهنگ وادب: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خوانش مجدد کتاب‌های توقیف‌شده خبر داد و درباره وضعیت نشر چشمه گفت: این ناشر اصلا تعلیق نشده بود که بخواهد مجددا راه بیافتد و فعال شود؛ اکنون هم در حال فعالیت است.
خوانش مجدد کتاب‌های توقیف‌شده
علی جنتی درباره وضعیت کتاب‌های توقیف‌شده اظهار کرد: این آثار خوانش مجدد می‌شوند. این آثار توسط افراد باسوادی که در حوزه کتاب وجود دارند، دوباره‌خوانی می‌شوند و ممکن است با اصلاحاتی در برخی بخش‌ها، کتاب چاپ شود. او در ادامه گفت: ممکن است برخی از این کتاب‌ها، رمان‌هایی باشند که اصلا قابل اصلاح نباشند، مثلا داستانی که از سوی نویسنده‌ای نوشته می‌شود، نمی‌توان از میان آن واژه یا پاراگراف و یا فصلی را حذف کرد، چون کل داستان به‌هم می‌خورد، اما چاره‌ای نیست. برخی آثار وجود دارند که اخلاق جامعه را خدشه‌دار می‌کنند و از اول رمان تا انتها این‌گونه است و نمی‌توان اجازه داد این آثار در سطح جامعه منتشر شود، اما برخی آثار در حوزه‌های علوم انسانی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی آثاری هستند که می‌توانند با حذف برخی واژه‌ها یا احیانا جمله یا حداکثر یک پاراگراف اجازه انتشار یابند.

وزیر ارشاد که در حاشیه مراسم تجلیل از خادمان نشر کشور سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت ناشران تعلیقی و لغو امتیازشده، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در حال انجام است، بررسی وضعیت ناشرانی است که در گذشته احیانا پروانه فعالیت‌شان لغو شده بود و یا از ورود این ناشران به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ممانعت به عمل می‌آمده است. اما الآن در حال بررسی هستیم و فکر می‌کنم قریب به اتفاق آن‌ها در نمایشگاه کتاب آتی حضور خواهند داشت، اما ناشرانی که پروانه فعالیت‌شان لغو شده بود، اگر مشکل اساسی نداشته باشند، مجددا می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

او به طور مشخص درباره وضعیت نشر چشمه نیز گفت: این ناشر اصلا تعلیق نشده بود که بخواهد مجددا راه بیافتد و فعال شود. جنتی گفت: یک‌سری تصمیمات در داخل خود وزارت ارشاد در دولت دهم گرفته شده بود که هیأت بدوی و تجدیدنظری که در حوزه کتاب هست، تصمیماتی گرفته بود، اما چون سیاست‌های دولت جدید کاملا با دولت گذشته متفاوت است، ما مقابل ابلاغ این احکام را گرفتیم. وزیر ارشاد درباره زمان ادامه فعالیت نشر چشمه اظهار کرد: این ناشر اکنون در حال فعالیت است. جنتی سپس یادآور شد: تمام موارد یادشده خبرهای خوب هفته کتاب است. وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سؤالی درباره قانون کپی‌رایت گفت: تصویب لایحه کپی‌رایت را در مجلس پی‌گیری می‌کنیم.

جنتی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی ورود کتاب به سبد خانوار اظهار کرد: باید فرهنگ کتاب‌خوانی را ترویج کنیم و در افراد نوعی تشنگی علم‌آموزی و استفاده از کتاب به وجود آید. او افزود: همچنین باید مقدماتی را فراهم کرد که کتاب به صورت ارزان در اختیار آحاد مختلف جامعه قرار گیرد و مردم آن را در سبد خرید خود جای دهند. اگر این دو کار انجام شود، فکر می‌کنم کتاب به جمع خانواده‌ها بپیوندد.وزیر ارشاد همچنین درباره اولویت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای حمایت از فعالان حوزه نشر گفت: در زمینه تأمین کاغذ، تأمین تجهیزات چاپ و نشر، لیتوگرافی، صحافی و همچنین سایر تجهیزات مورد نیاز باید زمینه‌سازی صورت گیرد.

او افزود: قطعا استفاده از صندوق توسعه ملی کشور برای تأمین ارز مورد نیاز آن‌ها می‌تواند کمک خوبی به ایشان باشد. البته امیدواریم با گشایش‌هایی که در آینده نزدیک در وضعیت ارزی کشور حاصل خواهد شد و امکان انتقال و حمل و ‌نقل پول به کشور تسهیل بیش‌تری پیدا خواهد کرد، بخشی از این مشکلات را در کوتاه‌مدت حل کنیم. اما در درازمدت باید به این سمت حرکت کنیم که کارخانجات تولیدات کاغذ را در کشور تأسیس کنیم و با تولید کاغذ در کشور، کاغذ به قیمت ارزان برای چاپ کتاب و روزنامه در اختیار افراد قرار گیرد.
مرجع : ايسنا