به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۴ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۲۱۶۲۷۸

چگونه کد بورسی بگیریم؟

گروه اقتصادی: تنور داغ این روزهای بازار سرمایه توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است؛ به طوریکه داشتن کد بورسی از نان شب هم واجب‌تر شده و متقاضیان زیادی در صف اخذ کد بورسی ایستاده‌اند! در آن سوی ماجرا، مسئولان نیز تلاش خود را برای تسهیل فرآیند صدور کد بورسی به کار گرفته‌اند و در این راستا به زودی امکان احراز هویت غیرحضوری هم فراهم خواهد شد.
چگونه کد بورسی بگیریم؟
به گزارش ایسنا،بهنام بهزادفر، کارشناس بازار سرمایه درمورد فرآیند اخذ کد بورسی توضیح داد: همه افرادی که قصد دریافت کد بورسی دارند باید ابتدا به سایت سجام (سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان) به آدرس www.sejam.ir مراجعه و اطلاعات فردی خود را وارد کنند.وی ادامه داد: افراد بعد از ثبت‌نام در سجام به دو طریق می‌توانند کد بورسی خود را اخذ کنند. در روش نخست می‌توانند به کارگزاری‌هایی که خودشان دفتر پیشخوان هم محسوب می‌شوند مراجعه کنند و در روش دوم می‌توانند به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و چنانچه قصد ندارند معاملات آنلاین انجام دهند، دیگر نیازی نیست به کارگزاری مراجعه کنند؛ اما چنانچه فرد، کد آنلاین هم می‌خواهد، باید حتما به کارگزاری مراجعه کند.این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی از دفاتر پیشخوان با برخی کارگزاری ها قراردادهایی دارند، توضیح داد: بر این اساس برگه‌های کد آنلاین در این دفاتر پیشخوان وجود دارد و متقاضی می‌تواند برگه ها را پر کند و دیگر نیازی به مراجعه کارگزاری نیست؛ بنابراین اگر فرد به کارگزاری‌ که دفتر پیشخوان هم محسوب می‌شود مراجعه کند، در کارگزاری احراز هویت می‌شود و چنانچه متقاضی کد آنلاین هم باشد، باید فرم‌های مربوط به کد آنلاین را هم پر کند.بهزادفر با تاکید بر اینکه افرادی که مدرک تحصیلی آن ها زیر دیپلم است هم می‌توانند کد آنلاین بگیرند، گفت: متقاضی برای دریافت کد آنلاین باید به برخی سوالات پاسخ دهد، زیرا باید درمورد نحوه معامله و خرید و فروش سهم اطلاعاتی داشته باشد.به گفته وی هر مشتری می تواند در هر تعداد کارگزاری که می‌خواهد کد آنلاین دریافت کند. البته کد بورسی با کد آنلاین متفاوت است و هر فرد فقط یک کد بورسی دارد؛ درحالی که می‌تواند در کارگزاری‌های مختلف کد آنلاین داشته باشد. کد بورسی شامل هشت رقم است که سه رقم اول آن شامل حرف و پنج رقم بعدی عدد است.
 
جزئیات احراز هویت غیرحضوری
این مباحث درحالی مطرح می‌شود که حدود دو هفته از وعده احراز هویت غیرحضوری سجام گذشته است و آخرین اخبار از اجرای این وعده به صورت آزمایشی حکایت دارد. طبق گفته‌های مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، دریافت اوراق بهادار و تسویه وجوه از طریق احراز هویت غیرحضوری طی روزهای آینده برای همه متقاضیان امکان‌پذیر می شود. احراز هویت الکترونیکی مجموعه‌ای از  راستی آزمایی‌ها در خصوص محل اطلاعات هویتی فرد از طریق اداره ثبت احوال، اطلاعات مربوط به شماره تلفن همراه فرد که با سامانه شاهکار تطابق داده می‌شود و همچنین یکسان بودن شماره همراه فرد با کد ملی است. همین طور اطلاعات محل سکونت  با کد پستی و اطلاعات بانکی با شماره شبای بانکی نیز مطابقت داده می شود.یک نکته هم ارسال عکس و فیلم از سوی کاربر است. به این ترتیب فرد با طی این مراحل قادر خواهد بود از طریق اپلیکیشن مربوطه وارد فضای احراز هویتی شود. سپس از طریق ارسال عکس یا فیلم، با بیان یک جمله از کاربر درخواست راستی آزمایی بیشتر می شود. در این مرحله نیز عکس با پایگاه ثبت احوال از طریق هوش مصنوعی تطابق داده می‌شود. در نهایت نیز به دلیل بار مسئولیت بالا و بار حقوقی این موضوع، یک اپراتور وظیفه چک کردن نهایی را دارد تا خطای احتمالی نیز برطرف شود.به این ترتیب احراز هویت در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می شود. البته از آنجا که اپراتور چک کننده نهایی به صورت آفلاین است، کمی زمان برای تایید نهایی از سوی این اپراتور صرف می شود.
برچسب ها: کد بورسی