به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۰:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۲۱۷۹۲۴

توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام امتحانات

گروه جامعه: مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان برای شب بیداری از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه استفاده می‌کنند، گفت: مصرف شبانه قهوه توصیه نمی‌شود زیرا باعث بی‌خوابی و بی‌قراری می‌شود.
توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام امتحانات
به گزارش ایسنا،مهنوش صاحبدل  درخصوص توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام امتحانات، اظهار کرد: مصرف همه وعده‌های اصلی غذایی یعنی صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده‌ میان صبحانه و ناهار و میان ناهار و شام اهمیت دارد. صبحانه همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما اهمیت آن اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا، برای دانش‌آموزان بسیار بیشتر است.وی ادامه داد: با توجه به تعطیلی مدارس، بیشتر دانش‌آموزان ممکن است صبح دیر بیدار شوند و صبحانه را حذف کرده باشند اما اکنون لازم است که حتما صبحانه را مصرف کنند و خانواده نیز در این زمینه کمک کنند. بهتر است دانش‌آموزان و دانشجویان خواب کافی شبانه را داشته باشند. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان برای شب بیداری از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه استفاده می‌کنند؛ مصرف شبانه قهوه توصیه نمی‌شود زیرا باعث بی‌خوابی و بی‌قراری می‌شود و بهتر است صبح‌ها از نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده کنند. همچنین برای وعده صبحانه از منابع پروتئینی مانند تخم‌مرغ، حبوبات، پنیر همراه با گردو و لبنیات استفاده شود.مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مواد غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، بیان کرد: استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در پیشگیری از کرونا اهمیت بسیاری دارد، زیرا باعث تامین ویتامین‌های مورد نیاز و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.صاحبدل با اشاره به اهمیت استفاده از حبوبات و گوشت، گفت: استفاده از گوشت مرغ، ماهی و گوشت قرمز باعث تامین آهن، روی و پروتئین می‌شود اما می‌توان حبوبات را جایگزین گوشت کرد زیرا حبوبات حاوی روی است که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و درصورتی که با یک منبع ویتامین C مانند گوجه خام و یا آبلیمو طبیعی مصرف شود، آهن خوبی خواهد داشت.
 
وی تاکید کرد: دانش‌آموزان باید از تنقلاتی مانند بستنی، کیک، کلوچه و... به ویژه در وعده صبحانه کمتر استفاده کنند. برخی عادت دارند کیک و آبمیوه صنعتی را به عنوان صبحانه سرو کنند درحالی‌که اشتباه بزرگی است، چون این دو ماده ارزش غذایی خوبی ندارند و باعث افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند که به دنبال آن انسولین زیادی در بدن ترشح می‌شود و باعث افت قند خون می‌شود که در یادگیری تاثیر منفی می‌گذارد. به این دلیل توصیه می‌شود که دانش آموزان حتما یک صبحانه کامل و خوب مصرف کنند و از میوه و سبزیجات به عنوان میان وعده استفاده کنند.مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: برای تامین پروتئین مورد نیاز می‌توان از انواع گوشت‌ها، حبوبات، تخم مرغ و انواع لبنیات استفاده کرد. میوه‌ها و سبزیجات نیز منابع بسیار خوبی از ویتامین‌ها هستند. همچنین بهتر است دانش‌آموزان از قند و شکر کمتری استفاده کنند زیرا باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. توصیه می‌شود نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی را حذف کنیم و استفاده از غذاهای سرخ شده را در ایام امتحانات به کمترین میزان ممکن رساند.صاحبدل در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از مکمل‌ها در ایام امتحانات توصیه می‌شود؟ گفت: به جای استفاده از مکمل‌ها بهتر است از مواد غذایی استفاده شود. به عنوان مثال به جای استفاده از ویتامین c می‌توان از میوه‌هایی مانند طالبی، آب هویج، آب پرتقال و میوه‌های طبیعی استفاده کنند زیرا استفاده نامناسب از مکمل‌ها ممکن است فرد را دچار مشکل کند.
برچسب ها: تغذیه امتحانات