به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۲:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۲۱۸۷۳

سود35درصد؛مناسب برای اوراق مشارکت

گروه اقتصادي: یک کارشناس مسائل بانکی با بیان این‌که در نظر گرفتن سودی حدود 35 درصد برای اوراق مشارکت می تواند باعث جمع‌آوری نقدینگی سرگردان شود، گفت:اگرچه ممکن است با انتشار اوراق، سرمایه مردم از بانک‌ها خارج شود اما معضل ما فعلا تورم است و اولین راه برای کنترل آن جمع‌آوری نقدینگی موجود در دست مردم است حتی اگر نقدینگی موجود در جایی سرمایه‌گذاری نشود.
سود35درصد؛مناسب برای اوراق مشارکت
شاهین شایان آرانی درباره تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر ثبات نرخ سود بانکی و افزایش نرخ سود اوراق مشارکت اظهار کرد:‌ با توجه به تورم 40 درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی باید افزایش می‌یافت تا نقدینگی‌های سرگردان جمع‌آوری شود. وی افزود:‌ مسوولان با این استدلال که افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث افزایش هزینه تسهیلات شده و تاثیر منفی روی تورم خواهد گذاشت تصمیم به ثبات نرخ سود سپرده‌ها و افزایش نرخ سود اوراق مشارکت گرفته‌اند و به رییس کل بانک مرکزی اختیار داده شده تا در این‌باره تصمیم‌گیری کند. به گفته او ، این نگرانی وجود داشت که افزایش نرخ سود باعث افزایش هزینه‌های تسهیلات شود اما دولت می‌توانست برای سود تسهیلات یارانه در نظر بگیرد و از بخش تولید حمایت کند.

این کارشناس مسائل بانکی در ادامه گفت: این تصمیم خوب است اما در شرایطی موثر خواهد بود که نرخ سود اوراق بالاتر از نرخ سود سپرده‌ها و نزدیک به نرخ تورم باشد، در چنین شرایطی این روش می تواند باعث جذب نقدینگی‌های سرگردان شود. وی با تاکید بر این‌که در نظر گرفتن سود 23 الی 25 درصد برای اوراق مشارکت با توجه به تورم 40 درصدی موفق نخواهد بود، تاکید کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که نقدینگی‌های جمع‌آوری شده در کجا و چگونه هزینه می‌شود که اگر به طرح‌ها و فعالیت‌های اقتصادی اختصاص داده شود مشکلی ندارد اما اگر جمع‌آوری نقدینگی به گونه‌ای باشد که پروژه‌ای پشت آن نباشد و صرفا افزایش نرخ سود اوراق مشارکت با هدف جمع‌آوری نقدینگی صورت بگیرد شبهه ربوی بودن پیدا می کند.

شایان آرانی اظهار کرد: ایده‌آل این است که سرمایه‌های سرگردان وارد سیستم بانکی شود اما با افزایش نرخ سود اوراق مشارکت این امکان وجود دارد که سپرده‌های بانکی به سمت اوراق مشارکت هدایت شود که در واقع این اثر مخرب این اقدام خواهد بود. وی در پایان تاکید کرد:‌ معضل ما فعلا تورم است و اولین راه جمع‌آوری نقدینگی موجود در دست مردم است حتی اگر نقدینگی موجود در جایی سرمایه‌گذاری نشود.
مرجع : ايسنا