به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۳ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۲۲۱۲۸۷

دست مادورو از ذخایر طلای ونزوئلا كوتاه شد

دست مادورو از ذخایر طلای ونزوئلا كوتاه شد
گروه بین الملل: دادگاه عالی بریتانیا پس از بررسی دادخواست بانک مرکزی ونزوئلا برای استرداد ۸۹۰ میلیون یورو ذخیره طلای این کشور تصمیم به پرداخت آن به دولت موازی مخالفان به رهبری خوان گوایدو گرفت. طلای متعلق به ونزوئلا هم‌اکنون در گاوصندوق بانک انگلستان قرار دارد. بانک مرکزی ونزوئلا به نمایندگی از سوی دولت حاکم نیکلاس مادورو درخواست استرداد این طلاها از بریتانیا را برای مبارزه با پیامدهای ناشی از پاندمی کرونا کرده است. بانک انگلستان از استرداد این ذخایر سرباز زده است، به این دلیل که دولت موازی ونزوئلا به رهبری گوایدو نیز تقاضای دریافت این طلاها را کرده بود. پس از آن دولت کاراکاس از بانک انگلستان شکایت کرد و خواستار استرداد طلای این کشور شد. قضات دادگاه عالی بریتانیا می‌گویند، این کشور دولت خوان گوایدو را در ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد و مادورو را رئیس‌جمهور این کشور نمی‌داند. وکلای دولت مادورو نیز به‌سرعت اعلام کردند که تقاضای فرجام خواهند داد.شورای ملی انتخابات ونزوئلا بدون توجه به بحران کرونا تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی را ششم دسامبر اعلام کرده و گوایدو را بر سر دوراهی قرار داده است. اعضای این شورا از وفاداران به نیکلاس مادورو هستند.مخالفان مادورو در این کشور واقع در آمریکای جنوبی با این انتخابات در خطر از دست دادن آخرین پایگاه خود  قرار می‌گیرند. پارلمان تنها نهاد حکومتی در ونزوئلا است که در حال حاضر تحت کنترل اپوزیسیون قرار دارد. در همین حال مادورو همه اختیارات را از پارلمان گرفته و آن را به مجمع قانون اساسی که نزدیک به دولت است واگذار کرده است.اگر خوان گوایدو انتخابات را تحریم کند با خطر از دست دادن مشروعیت خود روبرو خواهد شد. با این همه او تا کنون از عدم شرکت در انتخابات سخن گفته است. گوایدو در توییتی نوشته است‌، ونزوئلایی‌های تصمیم به زندگی بامنزلت و در دموکراسی گرفته‌اند. ونزوئلای غنی از ذخایر مواد خام که زمانی ثروتمند به شمار می‌رفت اکنون در یک بحران عمیق سیاسی و اقتصادی فرو رفته که با شیوع کرونا بدتر از پیش شده است.

سیستم بهداشتی ونزوئلا فلج شده و کشور در کمبود مواد غذایی، آب آشامیدنی، دارو و سوخت قرار دارد. قطعی برق اتفاقی متداول شده و بسیاری از پزشکان و میلیون‌ها ونزوئلایی کشور را ترک کرده‌اند. بسیاری از نظامی‌ها و سیاستمداران نیز وارد فعالیت‌های جنایی، از قبیل استخراج غیر قانونی معدن و معاملات مواد مخدر شده‌اند.یک سال و نیم پیش خوان گوایدو، رئيس پارلمان ونزوئلا خود را رئيس‌جمهور موقت این کشور خواند. او مادورو را آشکارا به مبارزه طلبید و تلاش کرد، او را از قدرت به پایین بکشد.تعداد زیادی از کشورها، از جمله آلمان و آمریکا گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا می‌شناسند. با این همه بر خلاف حمایت بین‌المللی، گوایدو نتوانسته تا کنون هدف خود را عملی کند و مادورو هنوز هم با حمایت نظامیان و پلیس و متحدانی مانند روسیه و چین بر اریکه قدرت قرار دارد.

به علاوه، گوایدو یک رقیب دیگر هم پیدا کرده است. پارلمان ونزوئلا در ماه ژانویه دچار شکاف شد و در یک طرف آن هواداران و در یک طرف مخالفان دولت مادورو قرار گرفتند.نمایندگان حزب حاکم متحد سوسیالیست ونزوئلا و نمایندگان بریده از ائتلاف مخالفان در ماه ژانویه لوئیز پارا را به ریاست پارلمان انتخاب کردند و اعلام کردند که دیگر گوایدو را به عنوان رئیس این نهاد به رسمیت نمی‌شناسند.حدود ۱۰۰ نماینده اپوزیسیون نیز به صورت موازی ریاست گوایدو بر پارلمان را تأیید کردند. به همین دلیل چه شکست در انتخابات پارلمانی و چه عدم شرکت در آن می‌تواند به تضعیف گوایدو بیانجامد.