به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۲۲۲۰۲۶

آیا طرح ترافیک در تهران لغو می شود

گروه جامعه: آمار ابتلا به کرونا طی روزهای اخیر در بسیاری از شهرها از جمله تهران افزایش یافته است و به گفته رئیس شورای شهر فقط در یک شبانه روز ۷۰ نفر در پایتخت قربانی ویروس کرونا شده و در بهشت زهرا (س) دفن شده‌اند.
آیا طرح ترافیک  در تهران لغو می شود
حضور شهروندان در مراکز تجمع از عمده دلایل ابتلا به ویروس کووید ۱۹ است. ویروسی که این روزها به شدت جولان می‌دهد و مسافران مترو هم به دلیل کمبود واگن امکان رعایت فاصله اجتماعی را ندارند و به گفته کارشناسان و مسؤولان  وزارت بهداشت از جمله مکان‌های انتقال کرونا مترو و اتوبوس است و باید طرح ترافیک لغو تا از حجم مسافران مترو کاسته شود.اما موضوع لغو طرح ترافیک در پایتخت از اختلافات جدی مدیران شهری با وزارت بهداشت است. به طوری که از ابتدای امسال ۷ بار اجرای طرح ترافیک توسط وزیر بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا لغو شد و سرانجام با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا طرح به اجرا درآمد.حدود یک ماه از اجرای طرح گذشت و حالا همزمان با سیر صعودی مبتلایان، اختلافات بر سر اجرای طرح ترافیک دوباره بالا گرفته است، مدیران وزارت بهداشت اصرار به لغو طرح دارند و مدیران شهری معتقدند که ستاد باید در این زمینه تصمیم بگیرد و تا زمانی که ستاد تصمیمی نگرفته  طرح ترافیک اجرا می شود.

طرح ترافیک یک موضوع انضباطی است
سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در حاشیه جلسه روز گذشته شورای شهر در جمع خبرنگاران درباره موضوع طرح ترافیک اظهار داشت:‌ طرح ترافیک یک موضوع انضباطی است که سال‌های زیادی از اجرا شدن آن می‌گذرد همچنین هدف از اجرای این طرح کاهش تراکم خودورها و کمتر شدن آلودگی در مرکز پایتخت بوده است.وی افزود: لغو طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا سفرهای غیرضروری و بی‌هدف را در مرکز شهر افزایش می‌دهد و به نوعی باعث نشر ویروس می‌شود.معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به افزایش شیوع کرونا طرح ترافیک لغو می‌شود یا خیر، ‌گفت: در مورد وضعیت طرح ترافیک شهرداری تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا است.

حناچی: لغو طرح سبب افزایش سفرهای غیر ضروری
پیروز حناچی، شهردار تهران هم در پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره انتقادات از ادامه اجرای طرح ترافیک همزمان با گسترش شیوع کرونا گفت: برداشتن طرح ترافیک منجر به افزایش سفرهای غیر ضروری درون شهری می‎شود ولی تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

درخواست سخنگوی شورای شهر برای  اجرای شدیدترین محدودیت‌ها
البته برخی شورای شهری‌ها، نظری مخالف شهرداری دارند و معتقد‌اند طرح باید لغو شود. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر هم تلویحا از ستاد مقابله با کرونا خواسته که طرح اجرا شود.وی در پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت، بیان داشت: وضعیت تهران از نظر کرونا بسیار اسفناک است و در وضعیت قرمز قرار دارد لذا به دلیل افزایش پرشتاب تعداد بیماران، به عنوان نماینده مردم از ستاد کرونا مطالبه می‌کنم، ستاد مقابله با کرونا بدون هیچ مسامحه‌ای جدی‌ترین محدودیت ها را اعمال کند.

نظر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اجرای طرح ترافیک است
زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره این موضوع به خبرنگار فارس، گفت: نظر کمیسیون تخصصی که همان کمیسیون عمران و حمل و نقل است درباره اجرای طرح ترافیک تغییر نکرده و همکاران ما معتقدند اجرای طرح به روش کنونی استمرار یابد.وی افزود: در نظر گرفتن ساعات خاص برای ورود و خروج کارمندان سبب شده این افراد بتوانند در ساعت‌های مورد نیاز رایگان در طرح وارد و سپس از ساعت ۱۴ تا ۱۶ رایگان از طرح خارج شوند.این عضو شورای شهر تهران گفت: لغو طرح می‌تواند مشکلات ترافیکی در مرکز شهر ایجاد کند و تقریبا مدیریت شهری مخالف اجرای آن است.برخی از اعضای شورای شهر هم می‌گویند لغو طرح باید با تعطیلی مترو باشد، حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر درباره این موضوع  گفت:در صورتی که لغو طرح ترافیک انجام شود ولی حمل و نقل عمومی به ویژه مترو تعطیل نشود اقدامات نتیجه مؤثری در جهت کاهش مبتلایان به کرونا نخواهد داشت.این عضو شورای شهر تهران گفت: همه مسافرانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند خودروی شخصی ندارند که با لغو طرح ترافیک دیگر از مترو استفاده نکنند.خلیل‌آبادی گفت:‌ درخواست شهروندان فعال بودن سیستم حمل و نقل عمومی با وجود شرایط کرونا بوده است و در حال حاضر بهترین راهکار جهت مقابله و پیشگیری از کرونا استفاده همه مسافران از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.وی گفت: در حال حاضر همه قطارهای مترو و اتوبوس‌های پایتخت به صورت روزانه در چندین نوبت ضدعفونی می‌شوند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد ولی اگر به مرحله‌ای برسیم که مشخص شود استفاده از حمل و نقل عمومی آسیب‌زا است قطعا اقدامات لازم را انجام می‌دهیم که تعطیلی مترو از جمله موارد مورد نظر است.
این عضو شورای شهر تهران گفت:‌از آنجایی که دولت یارانه در زمینه بلیت مترو را پرداخت نمی‌کند تعطیلی مترو نه تنها به ضرر شهرداری نیست بلکه به نفع آن خواهد بود. همچنین به نظر من اگر طرح ترافیک لغو شود ولی مترو تعطیل نشود دردی دوا نخواهد شد نتیجه‌ای در کاهش ابتلا به کرونا حاصل نمی‌شود.

رای منفی استانداری به اجرای طرح
رای محسنی بندپی، استاندار تهران به اجرای طرح ترافیک منفی است، وی درباره این موضوع گفت: اولین بند نامه استانداری تهران و فرمانده عملیات مبارزه با کرونا به ستاد ملی مبارزه با کرونا، این است که طرح ترافیک را متوقف کنیم تا بتوانیم فاصله گذاری اجتماعی را ارتقا ببخشیم.

امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو نیست
محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم با بیان اینکه با اجرای طرح ترافیک تهران و شهر‌های بزرگ مخالفیم، خاطرنشان کرد: اجرای طرح ترافیک به معنای سوق دادن مردم به سمت سیستم حمل و نقل عمومی است.وی با تاکید بر اینکه مردم نباید برای کار‌های غیر ضروری از خانه خارج شوند یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد مردم در متروی تهران ماسک استفاده می‌کنند، اما فاصله گذاری اجتماعی در مترو عملاً امکان‌پذیر نیست.

طرح از ۲۱ تیر لغو می‌شود؟
برخی مدیران وزارت بهداشت این روزها اعلام کرده‌اند شهرداری مقصر اجرای طرح است و باید آن را لغو کند درحالی که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیر است و حالا با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا، احتمال لغو دوباره طرح ترافیک قوت گرفته است و بسیاری معتقدند طرح همزمان با ایجاد دوباره محدودیت‌ها از ابتدای هفته آینده لغو خواهد شد.
برچسب ها: طرح ترافیک