به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۲۲۳۰۷۹

جنگ تجاری چین و آمریکا در بریتانیا

جنگ تجاری چین و آمریکا در بریتانیا
گروه بین الملل: نخست‌وزیر بریتانیا قصد دارد فن‌آوری شرکت چینی هواوی را از شبکه نسل پنجم بریتانیا حذف کند. منتقدان اما این اقدام را باعث تاخیر در ایجاد شبکه نسل پنجم و تحمیل میلیاردها پوند هزینه بیشتر ارزیابی می‌کنند.
بوریس جانسون، در ارتباط با خروج این کشور از اتحادیه اروپا تحت فشار زیادی قرار دارد. او نمی‌تواند در جنگ تجاری میان آمریکا و چین خنثی بماند. از این رو، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده است که پروژه ایجاد شبکه نسل پنجم (5G) این کشور را بدون همراهی شرکت هواوی چینی پیش خواهد برد.بر اساس تصمیم نخست‌وزیر بریتانیا، واردات فن‌آوری و محصولات شرکت هواوی از پایان سال جاری میلادی ممنوع خواهد بود. افزون بر آن، شرکت تلکوم بریتانیا و دیگر شرکت‌های فعال در عرصه ارتباطات این کشور تا سال ۲۰۲۷ فرصت دارند، برای محصولات و فن‌آوری‌های متعلق به شرکت هواوی، جایگزینی بیابند.
 بوریس جانسون تحت فشار شدید رئيس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ قرار دارد. این در حالی است که چین نیز به دولت بریتانیا هشدار داده در صورتی که این کشور در جنگ تجاری میان چین و آمریکا، جانب آمریکا را بگیرد، سرنوشت میلیاردها دلار سرمایه در این کشور را به مخاطره خواهد انداخت.
تصمیم جدید دولت بریتانیا عملا ناشی از تجدید نظر این کشور در تصمیم ماه ژانویه سال جاری است. در آن هنگام، دولت بریتانیا پذیرفته بود که ۳۵ درصد از نیازهای این کشور به محصولات غیر نسل پنجم از شرکت هواوی تهیه شود.اکنون دولت جانسون واردات و خرید محصولات این شرکت چینی را از سال جدید میلادی منع کرده و از تلکوم بریتانیا خواسته است تا برای محصولات و فن‌آوری آن شرکت جایگزینی بیابد.
اولیور داودن، وزیر ارتباطات دیجیتال بریتانیا در سخنرانی خود در برابر نمایندگان پارلمان این کشور، تصمیم اعلام شده را تصمیمی دشوار برای بریتانیا دانسته اما تاکید کرده که دولت برای مصالح ناظر بر امنیت ملی و الزام‌های اقتصادی این کشور ناگزیر به اتخاذ آن بوده است.
ایالات متحده آمریکا شرکت چینی هواوی را شرکتی وابسته به دولت کمونیستی چین می‌داند  که در خدمت آن دولت دست به جاسوسی می‌زند. چین اتهام جاسوسی را رد می‌کند و مدعی است که دولت آمریکا با طرح چنین مسائلی بر آن است تا در جنگ تجاری با چین، به سود خود عمل کند.این در حالی است که برخی از مسئولان امور سایبری بریتانیا بر این باورند که حذف شرکت هواوی از پروژه ایجاد شبکه نسل پنجم الزاما امنیت ملی بریتانیا را تقویت نمی‌کند. به اعتقاد آنها، حذف هواوی از پروژه ایجاد این شبکه می‌تواند اجرای این پروژه را تا سه سال به تاخیر انداخته و دو میلیارد پوند هزینه اضافی برای دولت و شرکت‌های فعال در ارتباطات ایجاد کند.
چند سال پیش، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، دیوید کامرون، همکاری با هواوی را سرآغاز "عصر طلایی" برای ارتباطات این کشور اعلام کرده بود. بریتانیا تلاش کرده بود، راه را برای سرمایه‌گذاری چین در این کشور هموار کند.اکنون دولت بریتانیا راهی متفاوت در پیش گرفته است. شرکت هواوی در واکنش به این تصمیم دولت بریتانیا گفته است که این تصمیم به علت جنگ تجاری آمریکا با چین اتخاذ شده است و ربطی به مسائل امنیتی ندارد.سخنگوی هواوی گفته است که دولت بریتانیا نه تنها با این اقدام خود از سرعت دسترسی به شبکه نسل پنجم می‌کاهد، بلکه هزینه‌ای کلان ایجاد می‌کند.افزون بر آن، چین به بریتانیا هشدار داده است که اجرا کردن چنین تصمیمی می‌تواند بر همکاری دیگر شرکت‌های چینی با بریتانیا نیز تاثیری منفی برجای نهد.بریتانیا بر آن است تا با همکاری با سامسونگ، نوکیا و اریکسون، برای محصولات و فن‌آوری هواوی جایگزینی بیابد.وزیر ارتباطات دیجیتال بریتانیا گفته است که این کشور در همکاری با متحدان خود نظیر فنلاند، سوئد، کره جنوبی و ژاپن تلاش خواهد کرد تا رقیبی برای شرکت هواوی در عرصه تولید محصولات و فن‌آوری شبکه پنجم بیابد.


 
برچسب ها: چین آمریکا