به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۲۲۵۹۴۰

پرش بورسهای جهانی

پرش بورسهای جهانی
گروه اقتصادی: بیشتر شاخص های مهم بورسی جهانی صعودی شدند.به گزارش ایسنا، به نظر نمی رسد آمریکا و چین قصد آتش بس بر سر موارد گسترده اختلافی خود را داشته باشند. مایک پمپیو- وزیر خارجه آمریکا در سخنانی از احتمال اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه شرکت هایی که با مقامات امنیتی چین همکاری دارند، خبر داده است. به تازگی اپلیکیشن محبوب چینی تیک تاک به دستور دونالد ترامپ در آمریکا فیلتر و کارکنان بخش دولتی آمریکا از نصب آن منع شده اند.وی پیشتر نیز در اظهارتی تند مدعی شده بود که کنسولگری چین تبدیل به لانه جاسوسی شده بود و از طرف دیگر این کشور را  متهم به تلاش برای سرقت تکنولوژی آمریکا کرد. طرف چینی در پاسخ به این اتهامات، ضمن ابراز تاسف عمیق، اتهام سرقت فناوری و رعایت نکردن مسایل مربوط به مالکیت حقوقی را رد کرده است.کیم فارست- استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه بوکه کپیتال پارتنرز گفت: ترس بیشتر معامله گران در حال حاضر از این است که احیای رشد اقتصادی بیشتر از چیزی که قبلا تصور می شد طول بکشد. ما شاهد آن هستیم که میزان فعالیت های اقتصادی در سراسر جهان رو به افزایش است اما اینکه بگوییم با سرعت خواهیم توانست به سطوح قبل از آغاز بحران برگردیم به نظرم کمی اغراق آمیز و خوش خیالی خواهد بود.از سوی دیگر هر چند که اخبار مثبتی در زمینه دارویی و کاهش سرعت شیوع کرونا در جهان به گوش می رسد اما به نظر می رسد هنوز تا تولید و عرضه انبوه واکسن موثر مقابله با کرونا مسیری طولانی در پیش است. گروه تحقیقات دارویی دانشگاه آکسفورد که پیشتر از احتمال ساخت واکسن کرونا تا پایان سال خبر داده بود، اکنون در اظهاراتی گفته است شاید لازم باشد افراد به طور سالانه مجبور به تزریق واکسن کرونا شوند و واکسن ساخت آن ها، یک پادتن همیشگی در برابر این ویروس نباشد.  
 
تاکنون بیش از ۱۸ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۱۰۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۶۹۴ هزار و ۹۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۵۸ هزار و ۵۷۲ نفر، برزیل با ۹۴ هزار و ۲۲۶ نفر، مکزیک با ۴۷ هزار و ۷۴۶ نفر، انگلیس با ۴۶ هزار و ۲۱۰ نفر و هند با ۳۸ هزار و ۹۷۱ نفر بوده است.مت میسکین- استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه " جان هانوک اینوستمنت منیجمنت" گفت: یک نوع جنگ بین کسانی که با خوش بینی به آینده می خواهند مصارف خود را افزایش دهند و آن هایی که از ترس پیدا نشدن واکسن کرونا میل به پس انداز دارند در گرفته است و همین رفتار متناقض مصرف کنندگان، کار را برای پیش بینی وضعیت آینده دشوار ساخته است.

بورس آمریکا
بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که به حضور پررنگ خود در بازارهای مالی ادامه خواهد داد و برنامه خرید اوراق قرضه شرکت های مختلف و بخش دولتی نیز کماکان اجرا خواهد شد. انتظار می رود این برنامه در سطوح مختلف دست کم تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد هر چند که با توجه به نگرانی ها از خروج تورم از سطح دو درصدی هدف گذاری شده، این بانک احتمالا نرخ بهره را در محدوده کنونی حفظ خواهد کرد.  نرخ بهره اکنون در بسیاری از کشورهای جهان نظیر ژاپن و سوییس و هم چنین در سطح منطقه یورو در محدوده منفی قرار دارد و شماری از مقامات آمریکایی خواستار اتخاذ رویکرد مشابهی توسط فدرال رزرو هستند. با این حال بسیاری از مقامات بانک مرکزی آمریکا معتقدند چنین اقدامی فشار بسیار سنگینی در بازار اوراق خواهد داشت به ویژه حالا که بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری نسبت به زمان قبل از بحران حدودا سه برابر شده است و انتظار می رود این روند صعودی ادامه دار باشد.  در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۰۱ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۶۹۴.۶۹ واحد بسته شد.شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۷۷ درصد افزایش تا سطح ۳۳۰۰.۶۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۵۵ درصد صعود در سطح ۱۰ هزار و ۹۲۴.۱۵ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه خود در اتحادیه اروپا از تصمیم بروکسل برای نشان دادن انعطاف بیشتر در حل و فصل مساله برگزیت خبر داده است. با وجود گذشت حدود شش ماه از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، دو طرف هنوز بر سر چگونگی روابط خود در آینده به توافق نرسیده اند و این مساله برای هر دو طرف در شرایطی که اقتصاد آن ها در وضعیت خوبی قرار ندارد، چندان مساعد نیست.هم چنین انگلیس مذاکرات خود را با آمریکا برای امضان پیمان تجارت آزاد شتاب بخشیده است. با وجود وعده پیشین سفیر آمریکا در لندن مبنی بر امضای سریع یک پیمان تجارت آزاد پس از برگزیت، آمریکایی ها هنوز تن به انجام چنین کاری نداده و اختلافات تجاری را دلیل این مساله عنوان کرده اند. با وجود بازگشایی مرزهای درون اتحادیه اروپا و بازگشایی کسب و کارها، هنوز تا بازگشت میزان فعالیت های اقتصادی به سطوح پیش از بحران فاصله زیادی وجود دارد و شاخص اطمینان مدیران خرید در اقتصادهای بزرگ اروپایی نظیر آلمان و فرانسه نشان می دهد آن ها نسبت به یک رشد سریع اقتصادی دست کم در کوتاه مدت چندان خوش بین نیستند.صورت های سود و زیان شرکت های بزرگ اروپایی به ویژه برندهای لوکس، خطوط هوایی و گردشگری نیز نشان دهنده آن است که این شرکت ها تحت تاثیر شیوع کرونا با کاهش محسوس درآمدهای خود مواجه شده اند.  در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۲۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۰۳۲.۸۵  واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۲.۷۱ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۶۴۶.۹۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۱.۹۳ درصدی در سطح ۴۸۷۵.۹۳ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۴۲ درصد بالا رفت و به ۶۹۷۵ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۲.۲۴ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۱۹۵.۳۸ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۵۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۴۵۸.۱۳  واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افزایش ۱.۶۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۷۷۱.۳۱ واحد بسته شد.در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۰۳ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۵۹۲۶.۰۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی  بود.

نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۱۹ درصد افزایش به ۴۱.۱۲ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش ۰.۷۶ درصدی به ازای ۴۴.۲۹ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۵۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۹۷۵.۷۳ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۰.۰۲ درصدی به ازای ۲۴.۴۷ دلار مبادله شد.
برچسب ها: بورس