به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۲۲۵۹۴۶

چطور شبکه وای‌فای را ایمن کنیم؟

چطور شبکه وای‌فای را ایمن کنیم؟
گروه فناوری: اگر کلاهبرداران بتوانند سیگنال‌های روتر را بگیرند، می‌توانند به داده‌ها و رمزهای عبور دسترسی داشته باشند و به همین دلیل لازم است کاربران کنترل کنند که چه کسی می‌تواند وارد شبکه آنها شود.به گزارش ایسنا، اغلب افرادی که ممکن است نگاهی غیرحرفه‌ای به هک شدن شبکه وایرلس داشته باشند، تصورشان از این مسئله فقط این است که مهاجم از اینترنت آن‌ها استفاده می‌کند، این درحالی است که مهاجم با این کار می‌تواند گذرواژه‌هایی که توسط سیستم شما وارد می‌شود را شنود کند و همچنین به دستگاه‌های موجود در شبکه مورد حمله واقع‌شده، نفوذ کند. نفوذ به شبکه‌های وای‌فای که امروزه از متداول‌ترین حملات سایبری است و می‌تواند حرفه‌ای‌ترین کاربران را نیز به راحتی به دام بیندازد، به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. از این رو وب‌سایت جی‌بی‌هکرز به روش‌هایی جهت ایمن‌سازی شبکه وای‌فای خانگی اشاره کرده است.
 
غیرفعال کردن گزینه نام شبکه در شبکه وای‌فای
توصیه می‌شود هنگام استفاده روتر بی‌سیم در خانه نام شبکه (name broadcasting) را برای عموم غیرفعال کنید. این قابلیت برای مراکزی که می‌خواهند به مشتریان خود اتصال به اینترنت با باند پهن را ارائه دهند مفید خواهد بود، ولی برای یک شبکه بی‌سیم خصوصی مفید نیست.از طرفی نقاط اتصال وای‌فای به‌صورت پیش‌فرض برای انتقال نام شبکه بی‌سیم پیکربندی شده است که این موضوع شناسایی و اتصال را ساده‌تر می‌کند. جهت تنظیم نام شبکه قبل از اتصال می‌توانید SSID را روی "Hidden" قرار دهید. از آنجایی که اعضای شرکت با نام شرکت وای‌فای آشنا هستند این منطقی به نظر می‌رسد که هر کسی به‌راحتی بتواند به آن دسترسی پیدا کند. با این حال توجه داشته باشید که مخفی کردن SSID تنها راه برقراری امنیت در شبکه بی‌سیم نیست.در برخی از نقاط هنوز هم از استاندارد قدیمی WEP در وای‌فای استفاده می‌شود ولی برای برقراری امنیت بهتر و جلوگیری از حملات مهاجمان باید نسخه‌های به‌روز WPA ،WPA۲ و یا WPA۳ استفاده کنید.همچنین اطمینان حاصل کنید یک رمز عبور قوی برای وای‌فای دارید و یک کلاهبردار نمی‌تواند آن را تغییر دهد. دسترسی به سیستم‌هایی با رمز عبور پیش‌فرض بسیار راحت بوده و یک نفوذگر می‌تواند با نفوذ به سیستم تنظیمات خود را  اعمال کند. این بدان معنی است که هکرها با استفاده از این اطلاعات سعی در نفوذ به شبکه شما هستند.

نرم‌افزار روترها را به‌روز نگه دارید
گاهی اوقات سیستم‌عامل روتر مانند سایر نرم‌افزارها می‌تواند آسیب‌پذیری‌هایی را داشته باشد که توسط نسخه‌های بعدی رفع می‌شود. بنابراین لازم است جدیدترین نسخه از نرم‌افزار را نصب کرده و همچنین آخرین پچ‌های امنیتی را دانلود کنید تا اطمینان حاصل کنید که نمی‌تواند نفوذی به آن صورت گیرد.فایروال نیز برای جلوگیری از هجوم حملات روی رایانه‌ها در نظر گرفته شده است. روترهای بی‌سیم معمولاً دارای فایروال هستند. با این حال، فایروال‌ها اغلب غیرفعالند، بنابراین لازم است اطمینان حاصل کنید که فایروال روتر بی‌سیم فعال شده است.برای جلوگیری از دسترسی‌های مخرب به شبکه‌های بی‌سیم خود از یک فایروال استفاده کنید. فایروال‌ها از شبکه در برابر هکرها محافظت می‌کنند. بیشتر روترها دارای فایروال هستند که ورود و افشای داده‌ها را کنترل و فعالیت‌های مشکوک را مسدود می‌کنند. یک فایروال هدر بسته و آدرس مقصد را بررسی می‌کند.در حالی که یک نفوذگر ممکن است از جنبه‌های مختلف شبکه شما را تحت تاثیر قرار دهد، برای حفظ امنیت باید نکات امنیتی را دنبال کنید. علاوه براین، بررسی کنید که سیستم‌های متصل به شبکه شما دارای ابزار محافظتی قابل اعتماد در برابر ویروس‌ها و جاسوس‌افزار باشند.
برچسب ها: وای فای