به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۶ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۲۲۶۳۰۵

۵۰ میلیون نفر در معرض خطر فرونشست شهر‌ها

۵۰ میلیون نفر در معرض خطر فرونشست شهر‌ها
گروه جامعه: روزنامه خراسان نوشت:۵۶ میلیون ایرانی در خطر فرونشست زمین قرار دارند و آن طور که مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، بروز این خطر دو علت مهم دارد: «خشکسالی‌های ممتد چندین ساله در کشور»، «استحصال بی‌رویه آب‌های زیرزمینی». این دو اتفاق شرایطی را رقم زده که حالا ۱۸ استان کشور در خطر فرونشست زمین قرار گرفته اند. بر اساس اعلام علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، استان‌های دربردارنده پهنه‌های با خطر بالای فرونشست زمین به ترتیب گسترش، شامل اصفهان، تهران، کرمان، خراسان رضوی، البرز، فارس، یزد، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، زنجان، قم، اردبیل، کردستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کرمانشاه هستند. ۱۸ استانی که بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور، جمعیتی حدود ۵۶ میلیون نفر در آن‌ها زندگی می‌کنند و در خطر این اتفاق قرار دارند.
بر اساس مطالعات انجام شده، استان اصفهان با ۳۱ شهر واقع بر پهنه‌های باخطر بالای فرونشست زمین در ردیف اول از نظر سکونتگاه‌های شهری است که بیشترین زون فرونشست را دارد و بعد از آن استان‌های تهران با ۳۰ شهر، کرمان با ۲۵ و خراسان‌رضوی با ۲۴ شهر رتبه‌های بعدی را از منظر این مخاطره به خود اختصاص داده‌اند. از نظر تعداد جمعیت شهری نیز استان‌های تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان، البرز، کرمان و قم، هرکدام با جمعیتی بالای یک میلیون نفر در ردیف استان‌های با ریسک جمعیتی بالای در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند.
حالا اگر طبق این آمار، تمام شهر‌های این ۱۸ استان را در شمار شهر‌های در معرض خطر در نظر نگیریم و رقمی حدود ۶ میلیون را از عدد ۵۶ میلیون کم کنیم بازهم عدد نهایی یعنی ۵۰ مییلیون ایرانی در معرض خطر فرونشست شهر‌ها قراردارند.حتما یکی از معیار‌ها برای در امان بودن از خطر فرونشست زمین و آسیب دیدگی کمتر ساختمان ها، اسکلت ساختمان است، اما قطعا آن هم نمی‌تواند امنیت کامل را به ارمغان بیاورد.بر اساس آخرین آمار سرشماری کشور در ۳۱ استان، جمعیتی برابر با ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر زندگی می‌کنند که این جمعیت در ۱۳ میلیون و ۵۹ هزار و ۵۲۲ واحد مسکونی دارای اسکلت و ۹ میلیون و ۷۰۲ هزار و۸۱۵ نفر در واحد‌های فاقد اسکلت ساکن هستند که استان تهران دارای بیشترین جمعیت و تراکم جمعیتی به دلیل قرار داشتن شهر تهران در آن است.


 
برچسب ها: شهرها فرونشست