به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۷ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۲۲۶۳۴۲

تاسیس پالایشگاه محصولات زایمانی درآینده نزدیک

تاسیس پالایشگاه محصولات زایمانی درآینده نزدیک
گروه علمی: مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با اشاره به جاری بودن روحیه کار جهادی در این مجموعه، گفت: «حرکت‌هایی که در چهل سال گذشته در این سازمان انجام گرفته، عمدتا حرکت‌های ماندگار و اثرگذار بوده است. پژوهشگاه رویان و سایر پژوهشگاه‌ها توانستند در زمینه تولید علم، خصوصا علوم نوین پیش‌قدم باشند و اقدامات موثری را انجام دهند».دکتر مرتضی ضرابی به مناسبت چهلمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، با بیان این‌که ترکیب علم و ایمان رمز پایداری جهاد دانشگاهی است، اظهار کرد: «جهاد دانشگاهی در مسیرهایی قدم برداشته که کاملا مورد نیاز جامعه بوده و متناسب با نیاز جامعه در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی اقدام کرده است».وی افزود: «محصولات و خدماتی که توسط جهاد دانشگاهی به ثمر نشسته، توانسته بسیار راه‌گشا باشد و در بسیاری از عرصه‌ها مشکلات را برطرف کرده است. همچنین باعث شده این حرکت در مجموعه فعالیت‌هایی که در کشور در حال انجام است، یک حرکت رو به رشد و ماندگاری باشد».
 
تاسیس پالایشگاه محصولات زایمانی
به گفته مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته رویان، این شرکت در حال حاضر از بین تمام ضمائم زایمانی تنها از خون بندناف استفاده می‌کند، اما در نظر دارند پالایشگاهی برای استفاده از تمام ضمائم زایمانی تاسیس کنند.وی در خصوص کاربردهای محصولات زایمانی، گفت: «بعد از تولد نوزاد علاوه بر خون بندناف، بافت بندناف و پرده‌های جنینی، مایع جنینی و جفت هم خارج می‌شود. تمام این مواد قابل استحصال و فرآوری هستند. از پرده بندناف به عنوان زخم‌پوش می‌توان استفاده کرد و از بافت بندناف نیز می‌توانیم سلول‌های بنیادی مزانشیمی جدا کنیم و از مایع جنینی امکان جداسازی فاکتورهای رشد وجود دارد. بنابراین در نظر داریم به عنوان یک دستاورد مهم، تاسیس پالایشگاه محصولات زایمانی (که در دنیا یک حرکت بی‌نظیر است) در کشور اتفاق بیفتد. با تاسیس این پالایشگاه، ضمائم زایمانی و محصولاتی که بعد از تولد نوزاد خارج می‌شود، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ان‌شالله این نتیجه در جهاد دانشگاهی به ثمر خواهد نشست».وی درباره زمان بهره‌برداری از این پالایشگاه، افزود: «در حال حاضر پروپوزال این طرح آماده شده و بخشی از این محصولات در حال آماده‌سازی است. ما امیدواریم در فضایی در یکی از مراکز پارک علم و فناوری تاسیسات و ساختمان آن آماده شود تا این پالایشگاه را به بهره‌برداری برسانیم».

فعالیتهای شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان
ضرابی در خصوص فعالیت‌های شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: «شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در سال ۱۳۸۴ با هدف تامین سلول‌های بنیادی خون بندناف برای کاربردهای درمانی خصوصا در مواردی که بیماران نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی دارند، راه‌اندازی شد. این مرکز تنها مرکزی است که در کشور خدمات ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف را ارائه می‌کند. البته ما خوشبختانه در حال حاضر نه تنها سلول‌های بنیادی خون بندناف بلکه سلول بنیادی از سایر منابع مثل مغز استخوان، سلول‌های بنیادی خون محیطی، سلول‌های بنیادی بافت بندناف و پالپ دندان شیری را ذخیره‌سازی می‌کنیم. ما امروزه تلاش می‌کنیم تا بتوانیم همه منابع سلول‌های بنیادی که می‌تواند مورد استفاده باشد را ذخیره‌سازی کنیم».وی افزود: «تا کنون نزدیک به بیش از ۱۳۵ هزار نمونه خون بندناف در این مرکز جمع‌آوری شده. این آمار بزرگ‌ترین ظرفیت سلولی در سطح خاورمیانه است که می‌تواند سلول‌های بنیادی را برای مراکز پیوند تامین کند. این سلول‌ها از ۳۱ استان که دفتر نمایندگی خون بندناف در آن‌ها فعالیت می‌کند، جمع‌آوری می‌شوند و ما آن‌ها را ذخیره‌سازی می‌کنیم».

کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان انواع بیماری‌ها
ضرابی با اشاره به کاربردهای سلول‌های بنیادی گفت: «در حال حاضر ما دو نوع سلول بنیادی را از خون بندناف و بافت بندناف جمع‌آوری می‌کنیم. یکی سلول بنیادی خون‌ساز است که مشخصا در بیماری‌هایی که منشا خونی دارند مثل بیمار تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، کم‌خونی‌های مادرزادی و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمده این بیماری‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون‌ساز خون بندناف درمان می‌شوند. خوشبختانه ما موارد متعددی داشتیم که از نمونه‌های خون بندناف رویان برای درمان این بیماری‌ها استفاده شده و موفقیت‌آمیز هم بوده است».وی افزود: «سلول بنیادی مزانشیم که نوع دیگر از سلول‌های بنیادی موجود در بافت بندناف هستند، بیشتر برای بیماری‌های غیر خونی مثل بیماری‌های عصبی که در اطفال و بالغین وجود دارد، مثل بیماری فلج مغزی یا Cp یا در اوتیسم یا در بالغین در آلزایمر، پارکینسون، سکته‌های مغزی و... استفاده می‌شود. در حال حاضر استفاده از این نوع سلول‌ها در بیماری‌های عصبی، در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد و مرحله تحقیقات انسانی‌اش را طی می‌کند. امیدوار هستیم که با تکمیل مراحل مطالعات انسانی بتوانیم، در انسان هم برای درمان بیماری‌های عصبی از سلول‌های بنیادی استفاده کنیم».

هزینه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی چقدر است؟
مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در مورد هزینه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی گفت: «هزینه اولیه در حال حاضر سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و یک هزینه شارژ سالیانه (۱۶۰ هزار تومان) نیز از افرادی که می‌خواهند ‌چند سال از  سلول‌های بنیادی نگهداری کنند، دریافت می‌شود».وی در خصوص شرایط و تسهیلاتی که برای افراد فراهم شده، افزود: «ما در حال حاضر برای کسانی که می‌خواهند از خدمات بانک خون بندناف استفاده کنند، شرایط تقسیط و استفاده از تسهیلات وام بانکی را لحاظ کردیم. همچنین برای کسانی که سابقه بیماری بدخیم در خانواده یا فرزند بیمار دارند و ممکن است در آینده نیاز به استفاده از این خدمات داشته باشند، شرایط و تسهیلات خاصی گذاشتیم. بنابراین هرکسی با هر شرایط مالی می‌تواند ذخیره‌سازی خون بندناف را استفاده کند».