به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۷ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۲۲۷۹۳۷

انتقاد تند شورای همکاری از تهدیدات ایران

انتقاد تند شورای همکاری از تهدیدات ایران
گروه بین الملل: واکنش‌های کشورهای عربی و منطقه نسبت به اظهارات تند و تهدیدآمیز ایران علیه امارات متحده عربی همچنان ادامه دارد. در همین رابطه، شواری همکاری خلیج فارس نسبت به اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران واکنش نشان  داده است.
نایف فلاح الحجرف، دبیرکل این شورا تهدیدهای حسن روحانی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران را نقض هنجارهای دیپلماتیک دانسته و گفته که این تهدیدها می‌توانند برای امنیت و ثبات خلیج فارس پیامدهای زیانباری داشته باشند.الحجرف از مقامات جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده است که به مقررات و اصول اساسی منشور سازمان ملل و حقوق بین‌المللی پایبند بوده و از تکرار این تهدیدها پرهیز کنند.دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نه تنها اظهارات حسن روحانی را "تحریک‌آمیز" خوانده است، بلکه حتی تاکید کرده که چنین تهدیدهایی ناقض سیاست حسن همجواری هستند.الحجرف همچنین به اصل دفاع مشترک شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس اشاره کرده و گفته "هرگونه تهدیدی علیه حق حاکمیت، امنیت و ثبات امارات متحده عربی" تهدیدی علیه همه کشورهای عضو به شمار می‌آید و شورای همکاری کشورهای خلیج فارس "در کنار این کشور قرار گرفته و امنیت و ثبات شورای همکاری غیرقابل تفکیک است".
افزون بر آن، امارات متحده عربی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور را فراخوانده و نسبت به اظهارات تند مقامات ایران واکنش نشان داده است.
 حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه  نیز توافق امارات با اسرائیل را "خیانت به اسلام" و "خیانت در حق فلسطین" خوانده و آن کشور را تهدید به واکنش‌کرده است. رئیسی گفته است: «امارات باید منتظر واکنش‌ها به خیانتی که در حق فلسطین کرد، باشد.» حسن روحانی، توافق صلح بین امارات متحده عربی و اسرائیل را خیانت به منافع ملی کشورهای منطقه دانسته و آن را در خدمت دونالد ترامپ در انتخابات پیش‌روی آمریکا دانسته بود.
در همین ارتباط، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز روز یکشنبه امارات را آشکارا تهدید کرد. رئيس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امارات متحده عربی را تهدید کرده است که «چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هر چند اندک شود، ما آن را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد.»



 
برچسب ها: امارات ایران