به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۶ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : ۲۲۹۳۰۳
استفاده بیش از ۸۰ درصدی مردم دنیا از ماسک

کرونا دست بردار نیست

کرونا دست بردار نیست
گروه جامعه:  ویروس کرونا دست بردار نیست و همچنان قربانی می‌گیرد؛ آمار‌های رسمی تا امروز (پنج شنبه- ششم شهریورماه) از ابتلای بیش از ۲۴ میلیون و ۲۴۳ هزار نفر از مردم جهان به این ویروس مرموز و ناشناخته خبر می‌دهند که ۸۲۷ هزار و ۶۰ تن از آن‌ها جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند. در این روز‌های کرونایی، خیلی از ما تهدید کرونا را جدی گرفته‌ایم و همه جا با ماسک ظاهر می‌شویم، اما هنوز هم هستند افرادی که استفاده از این پوشش جدید را جدی نگرفته و بدون ماسک در جامعه حضور می‌یابند.
در روز‌های ابتدایی شیوع ویروس مرگبار کرونا، برخی کشور‌ها با قرنطینه و برخی دیگر با رعایت تمهیدات و پروتکل‌های بهداشتی سعی کردند این ویروس را مهار کنند. در همان نخستین روز‌های شیوع ویروس کرونا، پزشکان و محققان ماسک را سدی در برابر انتشار این ویروس عنوان کردند و با اینکه سازمان بهداشت جهانی در ابتدا استفاده از ماسک را تنها برای بیماران و افرادی که به طور مستقیم با مبتلایان درگیرند، اجباری می‌دانست، اما دیری نپایید که استفاده از ماسک برای بیمار و غیربیمار اجباری شد.
از میان ۲۱۵ کشور درگیر ویروس کرونا در جهان، آمریکا، برزیل و هند بیشترین مبتلایان را دارند. این روز‌ها داده‌ها، گواه استفاده بیش از ۸۰ درصدی مردم دنیا از ماسک است. با این حال درصد استفاده در کشور‌های مختلف متفاوت است. برخی از کشور‌ها ماسک را اجباری کرده و حتی برای تخطی از آن جریمه‌های نقدی هم تعریف کرده اند.
از ۲۸ ژوئن، تفاوت‌های بسیاری بین کشور‌های مختلف اروپایی در رابطه با پوشیدن ماسک ایجاد شد که عمدتا به دلیل قوانین متفاوت کشور‌ها در مورد ماسک‌ها است. براساس نتایج آمار و تحلیل‌های به دست آمده، اکنون بیش از ۸۴ درصد اسپانیایی‌ها همیشه از ماسک استفاده می‌کنند، در حالی که سهم بالایی از پاسخ دهندگان در کشور‌های شمال اروپا به هیچ وجه ماسک نمی‌پوشند.
کشور‌های ایتالیا، آلمان، فرانسه در جایگاه بعدی در میان کشور‌های اروپایی هستند که استفاده از ماسک را جدی گرفته و درصد بالایی از مردم این کشور‌ها همیشه ماسک می‌زنند.
وضعیت در ایالات متحده آمریکا نیز نشان می‌دهد که به طور کلی ۴۴ درصد آمریکایی‌ها همیشه و ۲۸ درصد گاهی اوقات ماسک می‌زنند و در سویی دیگر، ۱۴ درصد مردم هرگز ماسک نمی‌زنند. یک بررسی جدید از گالوپ (Gallup) نشان می‌دهد که ۷۲ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده همیشه هنگام مراجعه به اماکن عمومی، ماسک می‌پوشند؛ زنان، فارغ التحصیلان دانشگاه و مدیران ارشد در گروه استفاده کنندگان دائمی ماسک هستند، در حالیکه مردان، غیرکالجی‌ها و عامه مردم بالاترین درصد کسانی هستند که به ندرت ماسک استفاده می‌کنند و یا هرگز نمی‌پوشند.
وضعیت استفاده از ماسک در میان کشور‌های آسیایی به مراتب بسیار بهتر از گستردگی استفاده از ماسک در جهان غرب بود. برای مثال ژاپن از جمله کشور‌هایی موفقی است که با استفاده از ماسک توانسته بر این ویروس غلبه کند.ایران در زمره کشور‌هایی است که از همان روز‌های نخست شیوع این ویروس، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی سعی در کنترل کووید ۱۹ داشته است. استفاده از ماسک از ۱۵ تیرماه در مکان‌های سرپوشیده و با تراکم بالای جمعیت در ایران الزامی شد و تا این لحظه کم و بیش استفاده از ماسک در کشور جا افتاده است.
وب سایت "masks ۴ all" در تحلیلی که در مورد لزوم استفاده از ماسک در کشور‌های مختلف انجام داده است، در مورد ایران نوشته که استفاده از ماسک در تمام نقاط ایران در مکان‌های عمومی باید الزامی باشد.این روز‌ها که گستردگی ویروس کرونا حد و مرز نمی‌شناسد، استفاده از ماسک به نوعی تنها سلاح ما در مقابله با این ویروس مرموز است و جمله «لطفا ماسک بزنید» ورد زبان همه شده که نباید از آن غافل شویم...

 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کرونا جهان