به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۲۳۲۸۰۲

جهش دلار در بازارهای جهانی

جهش دلار در بازارهای جهانی
گروه اقتصادی: تنش ها بین آمریکا و چین بار دیگر جریان معاملات ارز را تحت تاثیر قرار داد. در حال حاضر شاخص دلار به کانال ۹۳ واحدی صعود کرده است.به گزارش ایسنا، تنش ها بین آمریکا و چین بار دیگر جریان معاملات ارز را تحت تاثیر قرار داد. دولت آمریکا پس از اختلافات فراوان با چین اعلام کرد دانلود اپلیکیشن چینی محبوب تیک تاک از این پس در آمریکا ممنوع خواهد بود. آمریکا این اپلیکیشن را به جاسوسی از اطلاعات کاربران این کشور برای حزب کمونیست چین متهم کرده است و این تصمیم پس از آن اجرایی می شود که مذاکرات برای فروش مقر این اپلیکیشن در آمریکا به مایکروسافت و اوراکل با شکست مواجه شد. هم چنین سفر یکی از معاونان وزیر خارجه آمریکا به تایوان با اعتراض شدید چین مواجه شده است.  نرخ عجیب تورم کشورهای اروپایی و فاصله گرفتن آن از محدوده دو درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا باعث سردرگمی معامله گران نسبت به امکان تداوم روند صعودی ارزهای اروپایی شده است. طبق مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به آگوست با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۰.۲ درصد رسید. همچنین متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به آگوست در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۴ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۵ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است.با وجود بازگشایی کسب و کارها و ا ز سرگیری فعالیت های تجاری انتظار نمی رود اقتصاد جهانی امسال را با رشد مثبت به پایان برساند. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در برآورد جدید خود پیش بینی کرده است رشد اقتصادی جهان برای کشورها به طور متوسط منفی ۴.۵ درصد خواهد بود. طبق پیش بینی های این سازمان اقتصاد چین امسال تنها ۱.۱ درصد رشد خواهد کرد که این عملکرد برای آمریکا از این هم ناامیدکننده تر خواهد بود تا جایی که انتظار می رود بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان امسال ۳.۸ درصد کوچک شود.
 
پس از فروکش کردن موج اولیه، روند شیوع کرونا در بسیاری از کشورها سرعت گرفته که این روند به ویژه در اروپا محسوس بوده است. با این حال دونالد ترامپ- رییس جمهور آمریکا- از قرار داشتن توسعه واکسن کرونا در مراحل پایانی و آغاز توزیع آن از اواخر ماه آینده صحبت کرده است.  تاکنون بیش از ۳۱ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۲۵۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۹۶۷ هزار و ۵۰۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۰۴ هزار و ۲۶۱ نفر، برزیل با ۱۳۶ هزار و ۹۹۷ نفر، هند با ۸۸ هزار و ۹۴۳ نفر، مکزیک با ۷۳ هزار و ۴۹۳ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۷۸۸ نفر بوده است.همان طور که انتظار می رفت، بانک مرکزی اروپا نیز در اجلاس اخیر خود به مانند بانک های مرکزی کانادا و آمریکا تصمیم گرفت تا نرخ بهره خود را در سطح قبلی حفظ کند. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در سطح منفی ۰.۵ درصدی قرار داده است. علاوه بر منطقه یورو، نرخ بهره اکنون در ژاپن و سوییس نیز در سطح منفی قرار دارد.   کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا با اشاره به جلسه مدیران ارشد این بانک در خصوص صعودهای اخیر یورو گفت: ما به دقت اوضاع را زیر نظر داریم اما باید یک بار دیگر تصریح کنم که سیاست ما در دخالت نکردن در نرخ برابری ارزها، ثابت است.در ماه ژوئن بانک مرکزی اروپا در قالب برنامه محرک جدید خود متعهد به تزریق نقدینگی معادل ۱.۳۵ تریلیون یورو به بازارها شد که قرار است این روند دست کم برای یک سال ادامه داشته باشد. این بانک هم چنین بر حضور پررنگ خود در بازارها تا زمان پایان بحران فعلی تاکید کرده است.

پس از مدت ها، نرخ بیکاری انگلیس از چهار درصد عبور کرده که زنگ خطر جدیدی برای اقتصاد این کشور است. طبق اعلام مرکز آمار انگلیس، شمار بیکاران این کشور در سه ماهه منتهی به ژوئیه با ۱۰۴ هزار نفر افزایش به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید و نرخ بیکاری نیز با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴.۱ درصد رسید. این نرخ بیکاری که از اکتبر سال ۲۰۱۸ تاکنون بی سابقه بوده است به چندین ماه نرخ بیکاری زیر چهار درصد در این کشور خاتمه داد.رانکو بریچ-  استراتژیست مسائل ارزی در موسسه " مونکس یوروپ" گفت: آن طور که از بیانیه بانک مرکزی اروپا بر می آید، آن ها قصدی برای دخالت در بازار ارز ندارند البته تا زمانی که نرخ تورم خیلی تحت تاثیر قرار نگیرد. اکنون که یورو در موضع قدرتمندی قرار دارد شاهد افزایش واردات خواهیم بود و این می تواند برای تولیدکنندگان اروپایی که همین الان هم در شرایط مناسبی نیستند، خبر خوبی نباشد.  از طرف دیگر میزان تولیدات صنعتی آمریکا در ماه آگوست تنها ۰.۴ درصد رشد داشته که ۰.۶ درصد کمتر از رشد مورد انتظار قبلی بوده است. این رشد که چهارمین رشد ماهانه متوالی مثبت تولید محسوب می شود هنوز فاصله زیادی با رشد ۷.۶ درصدی ثبت شده در ماه فوریه دارد. نکته نگران کننده در این بین این است که بار اصلی رشد تولیدات صنعتی روی رشد بخش کالاهای غیر بادوام بوده است و رشد کالاهای بادوام نتوانسته است حتی به سطح ۰.۵ درصدی نیز برسد. تداوم این وضعیت می تواند روی کل رشد بخش صنعت در سه ماهه سوم و متعاقب آن روی رشد اقتصادی فصلی تاثیر منفی داشته باشد.  

شاخص دلار
 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۶۹۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۲  دلار اعلام شد. 

ارزهای اروپایی
رئیس بانک مرکزی اروپا با اشاره به اجرایی شدن برنامه های دو ساله و چندساله برای اشتغال زایی گفته است: اقتصاد اتحادیه اروپا امسال حدود هشت درصد کوچک می شود و در نتیجه برای اینکه به مصرف کنندگان و شهروندان اطمینان دهیم اقتصاد مجددا احیا خواهد شد، وضعیت بازار کار اهمیت زیادی دارد و نباید اجازه داد تا نرخ بیکاری اوج بگیرد.نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی یعنی آلمان در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به منفی ۰.۱ درصد رسید که این نرخ تورم، پایین‌ترین تورم ثبت شده از آوریل سال ۲۰۱۶ در این کشور محسوب می‌شود. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۹۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۷۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷۶ درصد پایین رفت و با عقب رفتن از کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۷۵ دلار رسید.

ارزهای آسیایی
 در شرایطی که نرخ بهره منفی فشار زیادی به توانایی بانک مرکزی ژاپن وارد کرده، نرخ تورم نیز در حال صفر شدن است که خبر خوبی نخواهد بود: متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به ژوییه با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۲ رسید که این رقم، یکی از کمترین تورم های ثبت شده در این کشور طی چهار سال اخیر بوده است. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۳ درصد افزایش به ۱۰۴.۸۰۸  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۰۳ یوان چین اعلام شد.
برچسب ها: دلار بازار ارز