به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۲۳۴۰۲۹
شاخص بورس کانال ۱.۵ میلیون واحدی را از دست داد

ماجرای فایل صوتی جنجال برانگیز فعال بورسی

گروه اقتصادی: در روزهای اخیر یک فایل صوتی از یک فعال بازار سهام منتشر شده که در آن پس از ادعای «ریزش دستوری بورس»، از تصمیمات اخیر مثل ممنوعیت نوسان‌گیری و ممنوعیت معاملات الگوریتمی گلایه شده است.
ماجرای فایل صوتی جنجال برانگیز فعال بورسی
به گزارش مشرق، در این فایل صوتی که بین فعالان بازار سهام دست به‌دست شده است، این ادعا مطرح می‌شود که «بازار دستکاری شده و بازیگران سهم‌ها خسته شده و دولت امان همه را بریده است، به حقوقی‌ها دستور دادند که خرید نزنند و خرید به طور هم زمان است که همه را جمع کنند و دولت به دنبال مفت‌خری است.»در این فایل گفته می‌شود: «دولت با این اقدامات اشک همه را درآورده و حقیقی‌ها را هم بسیار اذیت کرده است، مثلا به بازارگردان اصلی یک نماد گفته شما به چه حقی امروز مثبت هستید، بازیگر گفته قرارداد دارم باید سهم را ببرم بالا اما سهم را متوقف کردند. حقوقی‌ها رقم درشتی را خالی کردند، افراد فعال باید حتی در دی ماه بمانند تا ضررها جبران شود.»کسی که در این فایل صوتی نظرات خود را مطرح می‌کند می‌گوید در این مدت فقط ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مفت‌خری کرده‌اند و برگشت بازار کاری ندارد.او می‌گوید: در این ۲۰ سالی که در بازار هستم چنین دخالتی را در بازار ندیده‌ام که در دولت روحانی دیده‌ام.این سخنان درحالیست که طی چند وقت اخیر تصمیمات پی در پی برای بازار سهام نیز نه‌تنها به برگشت شاخص بورس کمکی نکرد بلکه به نزولی بودن روند شاخص دامن زد.

شاخص بورس کانال ۱.۵ میلیون واحدی را از دست داد
این در حالی است که شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز مقاومت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را از دست داد. این شاخص حدود ۲۸ هزار واحد دیگر عقب‌نشینی کرد و به محدوده یک میلیون و ۴۸۷ هزار واحد رسید. این مورد نشان از کاهش ۱.۸۶ درصدی شاخص کل در ابتدای معاملات دارد. شاخص هم‌وزن نیز امروز نیم درصد کاهش پیدا کرده است. نماد‌های فولاد، فارس، فملی، کگل، وغدیر و شبندر بیشترین تاثیر منفی را در ابتدای معاملات روی شاخص کل گذاشتند و تنها نماد مثبت در بین شاخص‌سازها، تاپیکو است.
 
کاهش قیمت در ۸۵ درصد نماد‌ها
از مجموع ۲۹۰ نماد معامله شده در ساعات ابتدایی امروز، ۲۵۵ نماد روند منفی به خود گرفته و با کاهش قیمت روبرو شده‌اند. در طرف مقابل تنها ۳۵ نماد روز خوش دیده و به رنگ سبز درآمده‌اند. همچنین در بین نماد‌های فرابورسی از مجموع ۱۹۳ نماد، ۱۵۲ تای آن‌ها ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و ۴۱ نماد در مدار صعودی قرار دارند. در مجموع بازار سرمایه ۴۰۷ مورد از ۴۸۳ نماد معادل ۸۵ درصد کل بازار، با کاهش قیمت روبرو شده‌اند.
برچسب ها: بورس