به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۲۳۴۲۵۵
بایدن، رییس‌جمهور آمریکا را دلقک، سگ پوتین، دروغگو، نفهم خواند!

ترامپ خطاب به مجری: من در حال مناظره با شما هستم یا بایدن؟

ترامپ خطاب به مجری: من در حال مناظره با شما هستم یا بایدن؟
گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ پس از مناظره با جو بایدن و کریس والاس، مجری مناظره به حواشی این رقابت سیاسی واکنشی کنایه‌آمیز نشان داد و گفت: که کریس والاس مجری مناظره نیز در کنار رقیب او بوده است. رئیس جمهوری آمریکا در جریان مناظره و پاسخ به سوالات مکرر مجری برنامه نیز گفته بود: ظاهرا من در حال مناظره با شما هستم نه او (بایدن) که البته جای تعجب هم ندارد. گفتنی اینکه، علاوه بر این، ترامپ برخلاف انتظار در این مناظره کمتر از بایدن صحبت کرد: ترامپ ۲۸ دقیقه و بایدن ۴۳ دقیقه. ضمن اینکه بایدن چندین بار از تعابیر توهین‌آمیزی همچون دلقک، سگ پوتین، دروغگو، نفهم علیه رییس‌جمهور آمریکا بکار برد که همین امر تا حدود زیادی تسلط نسبی‌اش را کم رنگ کرد.

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه با حضور جو بایدن، نامزد دموکرات و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه و رئیس جمهوری کنونی این کشور برگزار شد. در این مناظره انتخاباتی موضوعاتی نظیر جایگزین قاضی درگذشته دیوان عالی آمریکا، روث بیدر گینزبرگ، بیمه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون‌به‌صرفه (اوباما کر)، بحران شیوع کرونا و تاثیر اقتصادی آن و واکسن کووید ۱۹، بحران تبعیض نژادی، اظهارنامه مالیاتی دونالد ترامپ، تغییرات اقلیمی و پذیرش نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ به برخورد شدید دو نامزد انتخاباتی منجر شد و جو بایدن در مقطعی ترامپ را «دلقک» نامید. اولین سوال این مناظره درباره جایگزین قاضی درگذشته دیوان عالی، روث بیدر گینزبرگ توسط جمهوری‌خواهان و دونالد ترامپ بود. جو بایدن در پاسخ به این سوال دلیل اقدام حزب رقیب خود برای انتخاب ایمی کنی برت به عنوان قاضی جایگزین در فاصله نزدیک به انتخابات را تلاش این حزب برای از بین بردن طرح بیمه اجتماعی اوباما کر دانست و با متهم کردن ترامپ به تلاش برای محروم کردن میلیون‌ها نفر از بیمه عمومی گفت: «تمام تلاش او (ترامپ) از بین بردن اوباما کر است، او کارزار انتخاباتی‌اش را بر مبنای این وعده جلو برده و می‌برد و بر مبنای همین حکومت می‌کند.» وی افزود که جایگزینی سریع ایمی برت در دیوان عالی برای تحقق همین وعده است.

بایدن: حزب دموکرات یعنی من!
جو بایدن، معاون رئیس جمهور در دولت باراک اوباما در ادامه «اتهام سوسیالیست» بودن که بارها از سوی دونالد ترامپ مطرح شده بود را رد کرد. در همین زمان ترامپ به او گفت: «اما هم حزبی‌های شما می‌خواهند بیمه سوسیالیستی بیاورد» بایدن در جواب گفت: «در حال حاضر من حزب دموکرات هستم و حزب دموکرات یعنی من!»

بایدن: میشه خفه بشی؟
در بیست دقیقه اول مناظره هرج و مرج بر گفت‌وگوی دو طرف حاکم بود و دونالد ترامپ بارها صحبت‌های جو بایدن را قطع می‌کرد. تا جائی که در دقیقه ۱۸ مناظره نامزد حزب دموکرات با قطع شدن صحبت‌هایش توسط ترامپ، خطاب به وی گفت: «میشه خفه شی مرد؟» ترامپ نیز در پاسخ گفت: «مردم می‌فهمند جو. تو در ۴۷ سال گذشته هیچ کاری را پیش نبردی.» در بخش دیگری از مناظره نیز کریس والاس، مجری مناظره و خبرنگار با سابقه شبکه فاکس نیوز به دونالد ترامپ تذکر داد و به دلیل صحبت کردن همزمان نامزدها با هم با بالا بردن صدای خود گفت: «من دوست ندارم صدای خود را بالا ببرم اما تفاوت من با شما چیست؟» وی خطاب به ترامپ گفت که به آنچه کمپین انتخابی‌اش پیش از برگزاری مناظره به آن متعهد شدند احترام بگذارد. دونالد ترامپ در آغاز صحبت‌هایش بایدن را به تلاش برای از بین بردن بیمه خصوصی متهم کرد.
در ادامه مناظره انتخاباتی دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه، جو بایدن با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با باب وودورد که اخیرا توسط این خبرنگار منتشر شده به مساله پنهان‌کاری دولت دونالد ترامپ در مورد وخامت همه‌گیری ویروس کرونا در ماه‌های ابتدایی شیوع پرداخت و گفت: «با همه دروغ‌هایی که توسط رئیس جمهور ترامپ گفته شده است برای لحظه‌ای هم می‌توانید به او و حرف‌هایش اعتماد کنید؟ او اعتراف نمی‌کند که می‌دانست این اتفاق‌ها خواهد افتاد. او حتی در ماه فوریه از خطر این ویروس اطلاع داشت.»

ترامپ: تو در کالج نفر آخر کلاس بودی، در مورد هوش با من حرف نزن
جو بایدن با اشاره به «پنهانکاری» ترامپ درباره خطر شیوع کرونا «به دلیل وحشت خودش» یا «نگرانی از سقوط بازار سهام» رو به دوربین و مخاطبان گفت: «اگر او باهوش‌تر و سریع‌تر نباشد، تعداد بیشتری از مردم جان خود را از دست می‌دهند.»
 ترامپ خطاب به مجری: من در حال مناظره با شما هستم یا بایدن؟
در اینجا دونالد ترامپ خطاب به وی گفت: «درباره هوش با من صحبت نکن.» وی با زیر سوال بردن هوش جو بایدن افزود: «شما با کمترین نمره در کلاس فارغ التحصیل شده‌اید.»

ترامپ: تولید واکسن کرونا خیلی سیاسی است
با مطرح شدن سوال درباره واکسن کرونا و پرسش مجری درباره تناقض صحبت‌های مسئولان بخش سلامت ایالات متحده و رئیس جمهوری درباره زمان دسترسی همگانی به واکسن کرونا، دونالد ترامپ با اشاره به اینکه واکسن می‌تواند سریعتر به همه مردم ارائه شود اذعان کرد که مساله تولید واکسن کرونا سیاسی است. ترامپ گفت: «من با بسیاری از کمپانی‌های تولید دارو صحبت کردم و ما خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها می‌توانیم واکسن را داشته باشیم اما این مساله خیلی سیاسی است و آدم‌هایی مثل این (بایدن) می‌خواهند که این مساله سیاسی باشد به جای اینکه فکر جان افراد باشند.»
دونالد ترامپ در پاسخ به سوال مجری درباره برگزاری تجمع انتخاباتی در میان بحران شیوع کرونا با دفاع از عملکرد خود گفت: «مردم می‌خواهند حرف‌های من را بشنوند.» وی با اشاره به اینکه تجمع‌های انتخاباتی خود را در فضای باز برگزار کرده است، درباره خطر ابتلای هوادارن به ویروس کرونا افزود: «ما تا کنون مشکلی نداشتیم.» از ۲۱ تجمع انتخاباتی دونالد ترامپ از اواسط ماه مارس تا کنون، سه مورد از آنها در فضاهای بسته برگزار شده و اکثر هواداران وی بدون رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در آنها شرکت کرده‌اند.
دونالد ترامپ به همراه ملانیا، همسرش در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا

زمانی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را به اهمیت ندادن به جان هوادارنش و «مسئولیت ناپذیری» متهم می‌کرد، ترامپ که دقایقی پیش از این ماسک پوشیدن دائمی جو بایدن را به تمسخر گرفته بود دلیل برگزار نشدن تجمع انتخاباتی توسط نامزد دموکرات را این دانست که «هیچکس در آن شرکت نمی‌کند» وی گفت: «اگر می‌توانستید جمعیت را جمع کنید همان کار (من) را می‌کردید.»

پسران بایدن
حملات شخصی و خانوادگی نیز بخشی از مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تشکیل می‌داد. دونالد ترامپ چند بار از موضوع تجارت هانتر، پسر بایدن در اوکراین و چین سخن گفت و از آن به عنوان نمادی از «فساد» نزد خانواده بایدن یاد کرد. او گفت: «پسر شما آمده و میلیاردها دلار گرفته.» معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز در واکنش به این ادعا گفت که او نیز می‌تواند درباره خانواده ترامپ و به خصوص دخترش «تا صبح» حرف بزند. ایوانکا، دختر ترامپ به عنوان مشاور پدرش مشغول کار است. ترامپ همچنین یادآوری کرد که پسر بایدن به دلیل مصرف مواد مخدر از خدمت در ارتش نیز «اخراج» شده است. بایدن از این سخن به شدت برآشفت و گفت: «پسر من مانند خیلی‌های دیگر مشکل اعتیاد داشت، اما تمامش کرد، حلش کرد. من به او افتخار می‌کنم.»

دونالد ترامپ پیش از این به دلیل اتهامی که به پسر بایدن زده بود، مورد غضب دموکرات‌ها واقع شده و به اتهام اعمال نفوذ نزد رئیس جمهوری اوکراین برای جاسوسی از فعالیت‌های پسر بایدن، به استیضاح کشیده شد. جو بایدن همچنین با ذکر نام پسر دیگرش «بو» که در سال ۲۰۱۵ بر اثر سرطان فوت کرد، جمله‌ای از ترامپ در تحقیر نظامیان آمریکایی را یادآوری کرد که گفته بود سربازان کشته شده، «بی‌عرضه» بوده‌اند. او درباره پسرش گفت: «بو که در دوره احتیاط به سر می‌برد، بی عرضه نبود، اون یک فرد وطن‌پرست بود.»
جو بایدن به همراه همسرش، جیل در نخستین مناظره انتخابات

برتری سفیدها
موضوع جنجالی دیگر در مناظره سه شنبه خیزش تاریخی در آمریکا علیه برتری‌طلبی نژادی بود. مجری از رئیس جمهوری آمریکا پرسید که آیا برتری‌جویی سفیدپوستان را محکوم می‌کند یا نه. ترامپ گفت که آماده است این کار را بکند اما صراحتا واژه «محکوم کردن» را به کار نبرد. پس از چند بار طفره در پاسخ دادن و با اصرار دوباره مجری، دونالد ترامپ خطاب به گروه ملی‌گرای «پسران پرغرور» که طرفدار برتری سفیدپوستان هستند، گفت: «کوتاه بیایید و منتظر بمانید». او همچنین با یادآوری گروه بنیادگرای چپ موسوم به «آنتی‌فا» (مخفف «آنتی‌فاشیسم»، ضد فاشیسم) گفت: «اما این را هم بگویم باید برای آنتی‌فا هم فکری بکنیم.»
جنجال مالیاتی ترامپ
کریس والاس در بخشی از مناظره با اشاره به انتشار گزارشی مبنی بر این که دونالد ترامپ در سال‌های اخیر مالیات شخصی خود را پرداخت نکرده از رئیس جمهوری آمریکا پرسید که آیا او واقعا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخته است. ترامپ در پاسخی کلی به این پرسش گفت که «میلیون‌ها دلار» مالیات پرداخت کرده است. او با وجود اصرار مجری برای اعلام رقم دقیق مالیات پرداختی، باز هم تأکید کرد که در این دو سال میلیون‌ها دلار بردرآمد داده و در برابر پرسش بایدن که چرا برگه‌های اظهار مالیاتی خود را فاش نمی‌کند، گفت که همه این اظهارنامه‌ها را خواهند دید. روزنامه نیویورک تایمز اخیرا با انتشار گزارشی مدعی شد مدارکی دارد که نشان می‌دهد دونالد ترامپ در بیشتر سال‌های اخیر مالیات شخصی خود را پرداخت نکرده و در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تنها ۷۵۰ دلار مالیات داده است. ترامپ بلافاصله این ادعا را تکذیب کرد و آن را «جعلی» خواند. بر خلاف او جو بایدن، ساعاتی پیش از مناظره سه شنبه شب، مالیات‌های پرداختی خود را منتشر کرد.
تغییرات اقلیمی
دونالد ترامپ در پاسخ به پرسشی در آتش‌سوزی‌های غرب آمریکا و نیز مورد تغییرات اقلیمی گفت: «من آب‌های زلال و هوای پاک می‌خواهم.»
او با دفاع از کارنامه دولت خود در زمینه اقلیم و محیط زیست گفت از توافق پاریس خارج شده چون این پیمان «به ضرر آمریکا» بوده است. او دلیل آتش‌سوزی‌ها را نیز به دلیل نحوه جنگلداری و باقی گذاشتن چوب‌های خشک در کف جنگل مرتبط دانست. سناتور بایدن در پاسخ به پرسشی در مورد گرمایش زمین گفت که برنامه پیشنهادی او بر خلاف ادعای ترامپ باعث تخریب اقتصاد نمی‌شود. او با یادآوری آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون، خشکسالی و دیگر فجایع طبیعی و نیز خسارات ناشی از آنها، تأکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات بار دیگر به پیمان آب و هوایی پاریس خواهد پیوست. دونالد ترامپ در واکنش به سخنان بایدن گفت که او در طول ۴۷ سال حیات سیاسی خود برای مقابله با گرمایش زمین کاری نکرده است.
کدام نامزد نتیجه انتخابات را می‌پذیرد؟
بایدن گفت که نتیجه نهایی انتخابات سوم نوامبر را خواهد پذیرفت، اما دونالد ترامپ در این مورد نیز به صراحت سخنی نگفت. بایدن در پاسخ به پرسشی که کریس والاس، مجری معروف آمریکایی در این زمینه مطرح کرد، گفت: «می‌پذیرم. نتیجه انتخابات را به رسمیت می‌شناسم حتی اگر خودم برنده نباشم.» ترامپ به این پرسش پاسخ نداد و تنها بار دیگر نظام رأی‌گیری پستی را زیر سؤال برد و این شیوه را مستعد «تقلب» خواند. وی گفت: «با این شیوه (پستی) ممکن است اعلام نتایج ماه‌ها بعد از انتخابات طول بکشد. بد می‌شود.» ترامپ افزود: «هم‌حزبی‌هایم را به شعب رأی‌گیری می‌فرستم تا از نزدیک نظارت کنند.»