به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۲۳۵۴۱

طبخ بزرگترین آش دنیا در شیراز

گروه جامعه: مسئول اجرایی گروه فرهنگی امام هادی(ع) از پخت 72 تن آش صلواتی در سالروز فوت پیامبر معظم اسلام(ص) به عنوان بزرگترین آش دنیا خبر داد.
محمد اسدی صبح چهار شنبه در نشست خبری طبخ بزرگترین آش در دنیا، گفت:12 سال است که این طبخ و توزیع در تاریخ 27 و 28 صفر در شیراز انجام می شود که در سال جاری میزان این آش سبزی به 72 تن رسیده است. وی تصریح کرد: تمام هزینه های این پخت از جانب مردم است و خوشبختانه این فعالیت به جایی رسیده که مردم دیگر استانهای کشور از جمله مشهد مقدس نیز در این حرکت بزرگ سهیم شده اند. مسئول اجرایی گروه فرهنگی امام هادی(ع) افزود: براي طبخ اين ميزان آش، بيش از يكصد راس گوسفند، ده‌ها تن سبزي، حبوبات، برنج و روغن استفاده می​شود که تهیه برخی از این مواد از چند ماه پیش آغاز شده است.



اسدی با بیان اینکه مردم اظهار نظرهای مختلفی در خصوص این پخت دارند، گفت: اکثریت مردم شیراز و حتی استان فارس از روز قبل از شروع پخت در کنار ما حضور دارند. وی تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که کمک هایی که از سراسر استان فارس و حتی استانهای دیگر کشور انجام می شود برای پخت آش سبزی است و نمی شود در نیت های مردم تغییر ایجاد کرد و کمک های آنها را صرف فعالیت های دیگر کنیم. مسئول اجرایی گروه فرهنگی امام هادی(ع) تصریح کرد: در سال گذشته حدود 63 میلیون تومان هزینه پخت آش شد که البته در سال جاری با توجه به افزایش قیمت مواد، پخت آش به بیش از 100 میلیون تومان برای طبخ 72 تن خواهد رسید. اسدی یادآور شد: برای پخت این 72 تن آش صلواتی به حدود 45 دیگ دو تنی احتیاج است که تمامی آنها تهیه شده و همچنین در حدود 400 نفر نیز عوامل اجرایی همکاری خواهند کرد.



مسئولین استان برای ثبت این کار همکاری کنند
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص ثبت این طبخ در گینس، گفت: این کار در راه رسول الله انجام می شود اما مردم جهان نیز باید بدانند که بزرگترین پخت دنیا توسط مسلمانان انجام می گردد. مسئول اجرایی گروه فرهنگی امام هادی(ع) ادامه داد: برای ثبت این پخت به 14 میلیون تومان پول احتیاج است تا نمایندگانی از کشورهای اروپایی به شیراز سفر کنند که البته این پول را نمی توانیم از نذورات مردمی پرداخت کنیم. اسدی یادآور شد: مسئولین طی چندین سال گذشته قول هایی برای کمک به ما داده اند که امیدوارم در سال جاری این وعده ها عملیاتی شود.
مرجع : مهر