به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۳۰ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۲۳۷۳۴۱

مشکلات عدم آشنایی با روش‌های قانونی مهاجرت

گروه جامعه:‌ کارشناسان مهاجرتی در ایران نسبت به عدم آگاهی مردم به راه های قانونی مهاجرت و خطرات فردی و جمعی اقدام به پناهندگی هشدار می دهند.
مشکلات عدم آشنایی با روش‌های قانونی مهاجرت
هرچند مهاجرت در سال های اخیر به یک پدیده فراگیر در جهان و به ویژه قشر خاصی یعنی جوانان و افراد بامهارت یا تحصیل کرده تبدیل شده، اما آگاهی و اطلاع از زیر و بم این مقوله ی بسیار پیچیده، به اندازه اشتیاقی که به آن وجود دارد، شایع و فراگیر نیست. به ندرت می توان افرادی را یافت که تصمیم جدی برای مهاجرت دارند و در کنار آن، به اندازه کافی درباره شرایط مهاجرت و راه های مختلفی که پیش رویشان قرار گرفته، مطلع هستند. یکی از دلایل این ناآگاهی افراد، این است که موسسات فعال در این حوزه، به صورت کامل و جامع آنها را با جزئیات پروسه مهاجرت و فرصت ها و خطرات آن آشنا نکرده اند.
موسسه کاریابی و مهاجرتی الست گروپ، یکی از فعالان این حوزه است که با استفاده از متخصصان و کارشناسان مجرب، سعی دارد بهترین مشاوره را به متقاضیان مهاجرت به سراسر دنیا ارائه دهد. مشاوران الست گروپ تاکید دارند که راه های صحیح و متنوع مهاجرت به درستی بین مردم شناخته نشده و همین مسئله پیامدهای منفی بیشماری برای افراد به همراه خواهد داشت.
مرتا جوادی، مدیرعامل الست گروپ نگرانی خود را درباره این موضوع به این صورت ابراز کرد: «متاسفانه مهاجرت با دقت و حساسیتی که به آن نیاز دارد، دیده نمی شود. همه باید توجه داشته باشند که موضوع مهاجرت از مراحل مختلفی تشکیل شده و فقط بحث خارج شدن از مرزهای کشور را شامل نمی شود. اگر مردم بدانند که حتی بدون تحصیلات دانشگاهی هم شانس های مختلفی برای مهاجرت اصولی و قانونی دارند، از تصمیمات غلط در مسیر خروج از کشور به شدت اجتناب می کنند.»
او افزود: «نتیجه این بی اطلاعی می شود همین اتفاقی که متاسفانه در کشورهای مختلفی شاهد آن هستیم. عده ای به گمان اینکه تنها خروج از کشور اهمیت دارد و راه های انجام آن تفاوتی با هم ندارند، به یکباره تصمیم اشتباهی می گیرند که عواقب آن دامنشان را به بدترین شکل ممکن می گیرد. عده دیگری نیز به نحو دیگری در دام ناآگاهی خود می افتند. بسیار پیش می آید که فردی قصد مهاجرت دارد اما خود را حائز شرایط اقدام به روش های مرسوم مثل تحصیلی یا کاری نمی داند. در این مرحله اقدام درست، مراجعه به متخصصان این امر است تا به فرد آگاهی ببخشند اما او بر پایه تصور غلط خود تصمیم می گیرد راه بسیار زیان بار پناهندگی و خروج غیر قانونی از کشور را بگیرد.»
نکته ای که می توان به آن اشاره کرد، این است که پناهندگی – دقیقا مثل مهاجرت – خود دارای ابعاد مختلفی است. اینطور نیست که یک نفر پناهندگی را به عنوان یک انتخاب شخصی برگزیند و در ادامه مسیر هم تنها خودش از عواقب این مسیر ناهموار متضرر شود.
در این رابطه مهندس جوادی، که مدیرعامل شرکت کاریابی بین المللی و مهاجرتی الست گروپ است، توضیح داد: «پناهندگان در کشورهای مقصد بدترین برخوردهای ممکن را تجربه می کنند. از نداشتن کار و بیمه گرفته، تا معرفی هفتگی جهت اعلام حضور در شهر و همینطور عدم اجازه خروج. خانواده افراد پناهنده هم در کشورها دچار مشکل می شوند و می توان گفت تا سال های سال، تبعات منفی و ویرانگر خروج غیر قانونی از کشور همراه پناهندگان و نزدیکانشان خواهد بود. اما این کل ماجرا نیست؛ همین رفتارهای تحقیرآمیز و نگاه های متفاوت، مسلما فراتر از جنبه شخصی می رود و کشورهایی که پناهندگان زیادی در کشورهای دیگر داشته باشند، به مرور در نگاه مردم آن کشور با سقوط ارزشی روبرو می شوند و زمان زیادی طول نمی کشد که مردم در یک کشور، به کشورهایی که مبدا پناهندگان مختلف هستند، نگاهی منفی پیدا می کنند.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «رسانه ها و نهادهای مربوطه باید در زمینه اطلاع رسانی به مردم بسیار فعال تر از گذشته ظاهر شوند و به شکلی کاملا جدی هشدار بدهند که پناهندگی یک ایرانی، نه فقط برای خود و خانواده او، که برای کل ملت ایران نتایجی بسیار ناگوار و شاید غیر قابل جبران در طول زمان به بار می آورد. یکی از گام های اصلی در این مسیر، تغییر نگاه ها به مهاجرت قانونی است. اگر کل روش های مهاجرتی از سوی مسئولان با نگاه منفی روبرو نباشند، متقاضیان مهاجرت با فراغ بال قدم در این راه گذاشته و راه های صحیح عزیمت به دیگر کشورها را جست و جو و انتخاب می کنند. موسسه الست گروپ در زمینه های مختلف مهاجرتی از جمله مهاجرت تحصیلی، کاریابی و کارآفرینی، سرمایه گذاری، ورزشی و خدمات توریست درمانی فعالیت می کند. »
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها