به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۶ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۲۳۸۱۲

در تهران​گردي مسجدجامعي چه گذشت؟

گروه جامعه: رئیس شورای اسلامی شهر تهران، روز جمعه از بخش‌های مختلف منطقه 17 بازدید کرد و در جریان آن بر ساماندهی حریم خط آهن در این منطقه و رفع آسیب‌های شهری و اجتماعی آن تاکید کرد.
در تهران​گردي مسجدجامعي چه گذشت؟
احمد مسجدجامعی روز جمعه برنامه بازدید خود را از "امامزاده حسن" به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین نقاط منطقه 17 شهرداری تهران آغاز کرد.

به خاطر پرداخت دیه پسرم، کارتن خواب شدم
وی در شروع این بازدید که همراه با صبحانه و نشستن پای سفره ندبه امامزاده بود با تعدادی از شهروندان منطقه صحبت کرد و در بخشی از این گفت‌و‌گو یکی از اهالی که خود را جانباز 60 درصد معرفی کرد و گفت: به خاطر پرداخت دیه تصادف پسرش، مجبور شده خانه‌اش را بفروشد و به کارتن‌خوابی روی بیاورد و از مسئولان درخواست کمک کرد که قرار شد شرایط این جانباز پیگیری شود.

گورستانی که پاساژ شده
رییس شورای شهر تهران در ادامه از صحن و محوطه بیرونی امامزاده حسن که پیش از این گورستانی کوچک بوده و حالا تبدیل به پاساژ و پارکینگ شده است، بازدید کرد و لحظاتی با یکی از کارگران خدماتی آنجا به گفت‌و‌گو نشست. رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در بازدید خود از محلات منطقه 17 و حریم خط آهن در این منطقه، با اشاره به ساماندهی خطوط راه آهن و حریم آن گفت: هدف اصلی بازدیدهای امروز ساماندهی و آبادانی این منطقه است و باید ساز و کاری را اندیشید که حریم خط آهن در این منطقه، سامان و مشکلات مردم منطقه پایان یابد.

کفشهای 3 تا 45 هزار تومانی
وی در جریان این بازدید زمان قابل توجهی را به بازدید از حاشیه خط راه‌آهن تهران گذراند و با تعدادی از ساکنان این محلات در مورد بافت متراکم و فرسوده، کمبود امکانات و آسیب‌های اجتماعی صحبت کرد و یکی از ساکنان محل از شهردار منطقه و رییس شورای شهر خواست تا نسبت به نصب پل عابر در میدان جدیدالتاسیسی که شهرداری ایجاد کرده اقدام کنند، چرا که وضعیت خطرناک این معبر باعث شده که تاکنون بیش از 30 نفر از ساکنان آن محل دچار تصادف شده و کشته شوند. مسجدجامعی همچنین به مغازه کوچک یکی از اهالی حلشیه خط راه‌آهن سر زد و با صاحبش گفت‌وگو کرد و مغازه‌دار گفت که قیمت اجناسی که می‌فروشد بین 3 تا 45 هزار تومان است و نمی‌تواند گرانتر بفروشد چرا که مردم اوضاع مالی مساعدی ندارند و نمی توانند قیمت بالاییی را بپردازند.

زورخانه‌ای که تختی را در خود جای داد
مقصد بعدی وی زورخانه هژیر بود که در سال 1341 تاسیس شده و تعدادی از بزرگترین پهلوانان و ورزشکاران این سال‌ها از جمله پهلوان تختی، در این زورخانه حضور داشته‌اند. یکی از پهلوانان این زورخانه درباره ورزش پهلوانی در تهران گفت: تا پیش از آغاز جنگ تحمیلی حدود 40 تا 50 زورخانه خصوصی در تهران فعال بودکه از سازمان تربیت بدنی حقوق می‌گرفتند. با آغاز جنگ، سرانه این زورخانه‌ها قطع شد و بعد جنگ تاکنون خبری از حقوق‌ها نشده است و امروز زورخانه‌های تهران به حدود 17 زورخانه رسیده است. گفتنی است این چندمین زورخانه‌ای است که مسجدجامعی در بازدیدهای خود از آن دیدن می‌کند و نسبت به گسترش ورزش زورخانه‌ای و حضور جوانان در این عرصه تاکید دارد. مسجدجامعی در ادامه به بنیاد علمی فرهنگی تعزیه(همایش‌های آیینی) رفت و از نمایشگاه عکس این مجموعه و نیز تجهیزاتی که برای مراسم تعزیه تهیه شده و آماده‌سازی می‌شود، بازدید کرد. وی در جریان این بازدید تاکید کرد که باید فضایی برای برگزاری تعزیه در این مکان فراهم شود تا به مرور تبدیل به یک مرکزیت برای سنت تعزیه‌خوانی در تهران قدیم شود.

نام‌گذاری‌ به نام ماندلا و معتمد‌نژاد
 اما خبر درگذشت دکتر معتمدنژاد - پدر علم ارتباطات و همچنین نلسون ماندلا - رئیس‌جمهور فقید افریقای جنوبی، این دیدارها را تحت الشعاع خود قرار داد و رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شخصیت دکتر معتمدنژاد، به عنوان یک چهره موسس و اخلاقی افزود: وی به عنوان یک چهره شاخص در علم ارتباطات در سطح جامعه شناخته شده است که عمر خود را صرف این علم در کشور کرد و ما تلاش می‌کنیم تا مکانی را به نام دکتر معتمدنژاد در تهران ثبت کنیم. وی همچنین به شخصیت رئیس جمهور فقید افریقای جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: من از نزدیک محل زندان ماندلا را دیدم. اینکه فردی چندین سال در سخت‌ترین شرایط در زندان باشد و پس از آزادی هیچ کینه و نفرتی از عوامل شکنجه و زندان خود نداشته باشد، نشان از شخصیت والای او دارد. رئیس شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: او به عنوان شخصیت ویژه قرن بیستم از منظر انسانی و نماد افریقای مبارز و عدالتخواه بود، به همین دلیل در نظر داریم تا خیابانی را به نام نلسون ماندلا ثبت کنیم.

قدیمی‌ترین پزشک تهران و ویزیت‌های حداقلی
در ادامه این دیدارها، مسجدجامعی به مطب یکی از قدیمی ترین پزشکان در محله ابوذر شمالی رفته و دقایقی را به گفت و گو با این پزشک پرداخت. دکتر الیاس کدخدا، متخصص اطفال، از 52 پیش تاکنون در این منطقه مطب دارد و بیشتر اهالی این منطقه وی را به عنوان معتمد محل می شناسند. رییس شورای شهر تهران در ادامه با دکتر کدخدا صحبت کرد و اجازه داد تا او را معاینه کند. کدخدا هم با اشاره به منطقه 17 به عنوان یکی از مناطق محروم تهران تاکید کرد که کمترین میزان ویزیت را دارد و در بسیاری از روزهای هفته از گرفتن ویزیت از مردمی که محروم و درمانده هستند خودداری می‌کند.

خلاء محبت کودکان بی سرپرست با پول زیاد نمی‌شد
از جایگاه شخصی خودمان کمک می کنیم
مسجدجامعی در ادامه به مرکز نگهدای کودکان بی سرپرست و بدسرپرست اردوخانی در این منطقه رفت و ضمن بازدید از فضای زندگی کودکان لحظات قابل توجهی را در کنار آنها ماند و با آنها صحبت کرد. رییس شورای شهر تهران پس از دیدن شرایط این کودکان که بخشی از آنها معلولیت مادرزادی داشتند، لحظاتی دچار تاثر شد و تاکید کرد: حتی اگر برای این کودکان بیشترین میزان اعتبارات مالی و امکانات را فراهم کنیم باز هم آنها دچار خلاءهایی هستند که با هیچ چیز پر نمی‌شود و یکی از مهمترین این خلاها کمبود محبت و جایگاه خانواده، پدر، مادر، خواهر و برادر و سایر اعضای فامیل است و ما باید بتوانیم هر کدام به نوبه خود این خلاء را برای آنها پر کنیم. در ادامه این دیدار صمیمی یکی از پسران این مجموعه شعری را در وصف امام رضا(ع) و سایر ائمه اطهار قرائت کرد که حاضران را تحت تاثیر قرار داد و مسجدجامعی به دلیل نیاز به سفر این کودکان و نیز تشویق به جهت معدل بالایی که همه آنها کسب کرده بودند قول داد 130 نفر آنها را دسته جمعی به یک سفر مشهد بفرستد.

همچنین قرار شد با کمک خانم دانشور (یکی از اعضای دیگر شورای شهر تهران) که در حوزه حمایت از کودکان کار و بدون سرپرست فعال است شرایط بهتری برای تحصیل،‌ اشتغال و زندگی این کودکان فراهم شود. مسجدجامعی تاکید کرد که هر یک از ما باید از جایگاه شخصی خودمان و نه جایگاه حقوقیمان بریا این کودکان اقدامی را انجام دهیم و به این ترتیب قرار شد هر یک از حاضران هر اقدامی که از دستشان بر می‌آید برای شادی و خوشحالی بیشتر این کودکان انجام دهند. در ادامه بازدیدهای احمد مسجدجامعی به دیدار حجت‌الاسلام محبی - امام جماعت منطقه 17 و حجت‌الاسلام مطلبی - نماینده ولی فقیه در منطقه 17 گذشت و در این دیدارها ضمن اظهار گلایه از کم‌توجهی نسبت به حضور امامان جماعت در امامزاده حسن و سایر مساجد اصلی این منطقه، این کمبود را به حجج اسلام محبی و مطلبی بازگو کرد. مسجدجامعی تاکید کرد: در بازدید از امام‌زاده حسن و چند مسجد منطقه شهروندان نسبت به حضور امامان جماعت و روضه‌خوان‌ها رضایت ندارند و یا امام جماعت آن طور که باید با مردم ارتباط ندارد و حتی روحانی‌های منطقه نیز از فضای کار خود و دیگر روحانی‌ها مطلع نیستند و به نظر می‌رسد که این کمبودها باید جبران شود.
مرجع : ايسنا