به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۸ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۲۳۸۴۴۳
دو گرفتاری در مقابله با کرونا؛ جیب خالی و کم زوری

بیمارستان‌های کشور در اوج تنگدستی هستند

بیمارستان‌های کشور در اوج تنگدستی هستند
گروه جامعه: وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده برای پرداخت ۶۰۰میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت، اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا و ضرورت های آن را تشریح کرد.
 دکتر سعید نمکی در مراسم هفته گرامیداشت بیمه سلامت ضمن تبریک این هفته و درود به روح شهدای بیمه سلامت، گفت: خرسندم که مردم توانسته اند با این اقدام خداپسندانه خدماتی دریافت کنند. به خاطر دارم در اولین روزهای حضورم در سازمان برنامه و بودجه اولین ماتم بنده موضوع بیمه همگانی سلامت بود. مطمئن هستم که در هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید پوشش همگانی به خوبی اجرا نشده است تا پرداختی ها از جیب مردم کاهش یابد. کمتر دولتی پس از انقلاب در کشور و حتی در جهان توانسته است با افزایش سهم جی دی پی در سلامت قدم مثبتی در زمینه بیمه مردم بردارد.
وی با اشاره به اینکه بیمه سلامت در مقاطعی دچار تنگناها بود، بدهی های انباشته شده وفاصله های طولانی میان پرداختها از مشکلاتی بود که گریبانگیر این سازمان شده بود. بیمه باید از افراد دارای بضاعت وجه دریافت کرده و در زمان بیماری و برای افراد بی بضاعت خرج کند. در زمانی که قانون بیمه همگانی سلامت اجرا می شد، بسیاری از افراد با وضع مالی مناسب نیز تحت پوشش بیمه رایگان بودند و این موضوع ما را دچار مشکل کرده بود. حتی در مقطعی بودجه سازمان را دو برابر کردیم اما در شرایطی که ارایه خدمات کنترل نمی شد، این حفره مرتبا عمیق تر می شد.
نمکی با اشاره به خدمات مهندس موهبتی در سازمان بیمه سلامت، تاکید کرد: یکی از تاکیدات وی این بود که بیمه نباید صرفا یک سازمان حمایتی باشد. کم کم نگاه ها از شکل حمایت گرایانه به این سمت آمد که بیمه می تواند یک بنگاه اقتصادی باشد و با این نگاه بود که توانستیم کاری کنیم تا بیمه سلامت نیز به سرانجام اقداماتی مانند مسکن مهر دچار نشود.
وزیر بهداشت ادامه داد: تدوین گاید لاین ها رویکرد بسیار مهمی برای کنترل هزینه‌ها بود. البته این بخش شامل موارد دیگری نیز می شود؛ گسترش پزشکی خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت در کنار یکدیگر می توانستند به کاهش هزینه‌ها کمک کنند.
روزهای سخت و بغض آلودی را طی می کنیم
وی با اشاره به سختی هایی که بحران کرونا بر نظام سلامت کشور تحمیل کرده است، گفت: شاید به زبان نیاوریم اما در ۱۵۰ سال گذشته، فکر نمی کنم وزارتخانه ای همچون ما دچار چنین مشکلاتی شده باشد. در حالی آمار مرگ و میر کرونا به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسیده است که روزهای سخت و بغض آلودی را طی می کنیم. خداوند شاهد است شبهای طولانی را نخوابیدم تا اکسیژن به یک بیمارستان در یک شهرستان برسد. خداوند شاهد این رنجها هست، اما در کنار نظام سلامت بیمه ها می توانند با فعالیت بیشتر به کمک ما آیند.
مهار کرونا، اولین اولویت کشور باشد
نمکی افزود: اگر کرونا را مهار نکنیم هیچ چیز در کشور آرام نخواهد بود. اولین اولویت ما باید کنترل کرونا باشد. بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری قرار شد تا قرارگاهی اجرایی برای مدیریت کرونا تشکیل شود؛ زیرا من به عنوان وزیر بهداشت نمی توانم جاده ها را ببندم، مغازه ها را پلمب کنم و ... شاهد بودیم در جاهایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکردیم چگونه مشکلاتمان دو چندان شد و این در حالی بود که این مرد حکیم بزرگ، خودشان یکی از مراعات کننده ترین افراد در نظام جمهوری اسلامی بودند.
بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی در اوج تنگدستی
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم مداخله جدی تر بیمه ها در کنترل بحران کرونا، اظهار کرد: امروز بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی در اوج تنگدستی هستند. امروز در این جنگ بیولوژیک قبل از آنکه سربازها کشته شوند، سردارها جان خود را از دست می دهند. در این بحران پزشکان و متخصصان بسیار زیادی که جایگزین کردن آنها سخت خواهد بود از بین رفته اند. درآمدهای اختصاصی بیمارستانها به ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است و این درحالی است که حتی برای خرید روزانه خود نمی دانند که قیمتهای فردا چگونه خواهد بود.
وی ادامه داد: امروز در هر شیفت که پرستاران و پرسنل عوض می شوند هزینه لباس محافظتی بابت هر شیفت۸۰۰ هزار تومان است و تمام اینها باید از جیب وزارت بهداشت پرداخت شود.
دو گرفتاری وزارت بهداشت در مقابله با کرونا؛ جیب خالی و کم زوری
وزیر بهداشت با اشاره به افزایش تستهای روزانه کرونا افزود: با توجه به این موضوع بیش از گذشته حضور بیمه ها در کنار ما باید احساس شود. دو مشکل عمده ما در این دوراه، جیب خالی و زور کم است؛ خدا نکند نای راه رفتن نداشته باشی. آن زمان نمی توانی به کسی بگویی بالای چشمت ابروست.
هزینه های میلیاردی بابت تستهای روزانه کرونا
وی ادامه داد: ما منابع بسیار محدودی داشتیم و در شرایطی که قیمت هر تست ۲۵۰هزار تومان برایمان تمام می شد، روزی ۶میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه تست می دادیم. اکنون تصور کنید قرار باشد ظرفیت انجام تستهای روزانه به ۵۰هزار مورد برسد؛ آن زمان باید چه مبلغی را پرداخت کنیم.
چرا باید جامعه پزشکی به سمت ساختمان سازی برود؟
وزیر بهداشت ادامه داد: چرا باید کاری کنیم که جامعه پزشکی به سمت ساختمان سازی برود. البته ما اجازه نمی دهیم جیب مردم سلاخی شود و با هر قیمتی ارایه خدمت شود. اجازه نمیدهیم پول جامعه پزشکی در جایی برود که روا نیست.
انتهای پیام
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کرونا مردم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها