به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۲۴۱۱۴۴

مواجهه زنان با عوامل خطرساز ابتلا به دیابت

مواجهه زنان با عوامل خطرساز ابتلا به دیابت
گروه علمی: پژوهشگران در مطالعه‌ای تفاوت عوامل موثر در خطر پیدایش ابتلا به دیابت را در زنان و مردان ایرانی مقایسه کردند.به گزارش ایسنا، دیابت یکی از مهمترین چالش‌های  سلامتی در  جهان است. شیوع دیابت در سال ۲۰۱۷، در حدود ۴۵۱ میلیون نفر در سراسر دنیا بود و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۴۵ به حدود ۷۰۰ میلیون نفر برسد. در حال حاضر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین شیوع دیابت را در سرتاسر جهان دارد.
با وجود اینکه ارتباط بین عوامل خطرساز متابولیک و دیابت نوع ۲ از سال‌ها پیش و در مطالعات مشاهده‌ای متعددی نشان داده شده است، در مورد سرعت تغییرات و بار مواجهه با این عوامل خطر، قبل از بروز دیابت مطالعات اندکی  تنها در چند کشور اروپائی و آمریکا انجام شده است که طبیعتا به دلیل تفاوت‌های نژادی، اقلیمی و شیوه زندگی، نمی‌توان یافته‌های آن‌ها را به دیگر جوامع از جمله جامعه ایرانی تعمیم داد.به منظور درک بهتر تاثیر و سرعت اثر گذاری عوامل خطری نظیر شاخص توده بدن ( BMI)، قند خون ناشتا  و دو ساعته ، فشار خون ، تری گلیسرید و کلسترول برروی ایجاد دیابت در جمعیت ایرانی، پژوهشی در مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم طراحی و اجرا شد.به گفته دکتر فرزاد حدائق -ریاست این مرکز-،  در این تحقیق بر اساس داده های حاصل از مطالعه قند و لیپید تهران (TLGS) روند تغییرات عوامل خطر متابولیکی قبل از بروز دیابت مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: تعداد بیش از هفت هزار نفر بزرگسال بالای ۲۰ سال که در ابتدای مطالعه بدون دیابت بودند به مدت طولانی ۲۰ سال پیگیری شدند و سرعت تغییرات و بار مواجهه با عوامل خطر متابولیکی با استفاده از  مدل‌های آماری پیشرفته  در مبتلاشوندگان به دیابت و غیر مبتلاشوندگان بدست آمده و مورد مقایسه قرار گرفت.دکتر عذرا رمضانخانی، از مجریان اصلی این طرح در خصوص نتایج حاصل از این پژوهش تشریح کرد: در هر دو جنس زن و مرد، افرادی که مبتلا به دیابت شدند در مقایسه با افرادی که مبتلا نشدند، میزان مواجهه بیشتری با کلیه عوامل خطر مورد مطالعه داشتند. ولی زنان قبل از بروز دیابت مواجهه بیشتری با عوامل خطر دارند و این موضوع ممکن است در افزایش پیامدهای ناشی از دیابت از جمله بیماریهای قلبی عروقی بعد از بروز دیابت در زنان نقش موثری داشته باشد.این پژوهشگر همچنین خاطرنشان کرد: تفاوت‌هایی نیز در سرعت و میزان مواجهه با این عوامل خطر و بروز دیابت در بین زمان و مردان وجود دارد و این یافته موید این واقعیت است که بایستی  در حوزه سیاستگذاری در پیشگیری از بروز دیابت به منظور موثرتر بودن برنامه‌ها به این تفاوت‌های جنسیتی توجه کرده و آن‌ها را در برنامه‌ریزی‌ها دخالت داد.وی با اشاره به شیوع بالای عوامل خطر در زنان ایرانی و نتایج حاصل از این مطالعه، توجه بیشتر به انجام پیشگیری‌های اولیه و ثانویه در زنان را از  توصیه‌های کلیدی و مهم منتج از این یافته‌ها عنوان کرد.
بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم، این پژوهش مورد توجه جوامع آکادمیک قرار گرفته و نشریه معتبر Diabetes Care اقدام به انتشار آن کرده است.
برچسب ها: دیابت
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها