به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۰۴
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ساعت ۲۳:۴۹
کد مطلب : ۲۴۱۲۴
الظواهري: از اخوان 15 میلیون دلار پول گرفتيم

اخوان‌المسلمین مصر در مظان اتهامي بزرگ

گروه بين الملل: یک منبع امنیتی در دادستان امنیت ملی مصر تاکید کرد که "محمد الظواهری" بنیانگذار جنبش تندرو سلفی در مصر و برادر "ایمن الظواهری" سرکرده القاعده اعتراف کرده است که از "خیرت الشاطر" معاون رئیس اخوان المسلمین، 15 میلیون دلار پول گرفته است تا برای گروه‌های تندرو در سینا سلاح بخرد.
خيرات الشاطر
خيرات الشاطر
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت مصری "الشروق" روز یک شنبه نوشت: الظواهری تاکید کرد این اموال را یک روز پیش از بازداشت دریافت کرده بود و آن‌ها را به دکتر "رمزی موافی" تحویل داد که به عنوان پزشک بن لادن معروف است و ایمن الظواهری او را به مصر فرستاده است.

برپایه این گزارش، الظواهری در جلسات بازجویی که در حضور "شادی البرقوقی" نماینده دادستان امنیت ملی در اعترافاتی بسیار مهم اظهار داشت: سازمان "بیت المقدس" گروهی خوشه ای است که شامل 15 گروه مختلف مي‌شود، هر گروه 16 عضو و یک فرمانده دارد و فرماندهی کل این گروه‌ها به عهده مفتی کل گروهی است که یک رئیس کل دارد.

بازجویی‌ها ثابت کرد که رئیس کل این گروه، شادی المنیعی است اما مفتی کل این گروه تاکنون شناسایی نشده است. الظواهری اعتراف کرد که خرید سلاح از کشورهای لیبی و یمن صورت گرفته است. بخشی از اموالی که برای خرید سلاح در نظر گرفته شده بود به صلاح شحاته دبیرکل سازمان القاعده در لیبی داده شد و شحاته به مصر سلاح قاچاق کرد که این سلاح ها، بعدا مورد استفاده قرار گرفت. وی افزود: گروه اخوان المسلمین، در دو تحصن میدان رابعه و میدان النهضه، 35 تک تیرانداز بین المللی را به کار گرفتند. تک تیراندازها بر فراز ساختمان‌ها رفتند و نگهبانی از تحصن را به عهده گرفتند و برخی افراد را هم ترور کردند.

در بخش دیگری از اعترافات، آمده است که الظواهری، پرونده‌هاي شماری از اعضای مراکز مهم از جمله سازمان امنیت ملی را در اختیار گروه‌هاي تندرو قرار داد. این پرونده ها، کد شخصیت‌ها و شماره تلفن و عکس آن‌ها را در برداشت و قرار بود در صورت بحرانی شدن اوضاع، از آن‌ها برای ترور احتمالی این شخصیت‌ها استفاده شود.

الظواهری همچنین اعتراف کرد که خیرت الشاطر از او خواسته است که به گروهک‌هاي مستقر در سینا دستور دهد که اماکن حیاتی کشور را هدف قرار دهند و به ساختمان‌هاي دولتی حمله کنند و عملیاتی خصمانه ضد ارتش و پلیس سامان دهند. به گفته منابع امنیتی، دادستانی کل، با نظارت تامر الفرجانی سرپرست ارشد دادستانی کل، در چند روز آینده، پاسخ‌هاي خیرت الشاطر به اتهامات در زمینه حمایت مالی از گروه‌هاي تندرو در سینا را خواهد شنید.

این درحالی است که "مجدی سالم" وکیل الظواهری تاکید کرد که در همه بازجویی هایی که از الظواهری شده، حضور داشت و با توجه به این که الظواهری تحت فشار و شکنجه در بخش امنیت ملی اقدام به این اعترافات کرده است، این اعترافات را باطل مي‌داند زیرا این اعترافات با اکراه صورت گرفته است.