به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۳ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۲۴۶۳۵

مشکل مشترک انتظامی، آغداشلو و ممیز

گروه فرهنگ وهنر: معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در مراسم رونمایی از مجموعه شش جلدی «230 سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی» گفت: محسن میرزایی با سخاوت، نتیجه پژوهش‌هایش را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده و تولد چنین کتابی منشا ثمرات زیادی خواهد شد.
مشکل مشترک انتظامی، آغداشلو و ممیز
مراسم رونمایی از کتاب «230 سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی» تالیف محسن میرزایی با حضور جمعی از استادان حوزه تبلیغات و علوم ارتباطات اجتماعی جمعه (22 آذرماه) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: چندی پیش از سه پیشکسوت حوزه تبلیغات، محسن میرزایی، کامران کاتوزیان و منوچهر مستوفی قدردانی شد. بیش از 20 سال است که میرزایی را می‌شناسم. وی نگاهی مثبت و پرامید به آینده و زندگی دارد که نیاز امروز جامعه ماست. چنین شخصیت‌هایی باید الگو باشند.

علی‌اکبر فرهنگی، استاد ارتباطات در این مراسم با خواندن بیتی از مولانا با مضمون «مدتی این مثنوی تاخیر شد/ مهلتی بایست تا خون شیر شد» اظهار کرد: چنین کتابی باید در دانشگاه تهیه می‌شد اما در دانشگاه حوصله این کارها وجود ندارد و اگر میرزایی درباره این کتاب پایمردی نمی‌کرد،‌ این کار پایان نمی‌یافت. «230 سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی» اثری ملی به‌شمار می‌رود که با عشق به سرانجام رسیده و میرزایی، مجموعه‌ای ارزشمند از اطلاعات را در اختیار پژوهشگران قرار داده است. مجید دوخته‌چی‌زاده نیز در این مراسم با اشاره به دلیل ورودش به حوزه تبلیغ و انتشارات اظهار کرد: فقر منابع تبلیغاتی و ادبیات از مهم‌ترین مسایلی بود که باعث فعالیت ما در این حوزه شد و ما نسل بعد از انقلاب را در حوزه تبلیغات تشکیل دادیم.

وی با اشاره به نبود آمار مشخصی در حوزه تبلیغات افزود: اطلاعات و آماری از میزان فروش رسانه‌ها و بودجه‌هایی که در حوزه تبلیغات صرف می‌شود، وجود ندارد که این مساله به‌دلیل ضعف آمار در کشور ماست. امروز نیز آمار دولتی در زمینه بودجه تبلیغات نداریم و این نشان از کمبود مرکزی پژوهشی درباره بودجه تبلیغات است. اصولا در حوزه آموزش و مدیریت به تبلیغات توجه نشده در حالی‌که به عنوان اهرم پیش‌برنده در صنایع دیگر باید از آن استفاده کنیم. این کتاب در واقع تنها برای تبلیغات نیست و سیر تطور صنایع و پیشرفت مطبوعات را نیز بیان می‌کند. ابراهیم حقیقی نیز در این مراسم با بیان خاطره‌ای از محسن میرزایی گفت: 50 سال پیش هنگامی که میرزایی حرفه مطبوعات را رها کرد و به تبلیغات روی آورد، خانواده‌اش به وی گفتند که چرا کار خوب را رها کردی و هوچی‌گر شدی؟ مرتضی ممیز نیز هنگامی که در رشته نقاشی تحصیل می‌کرد به خانواده‌اش گفته بود که معماری می‌خواند. عزت‌الله انتظامی، آیدین آغداشلو و دیگران نیز با این مساله روبه‌رو بودند. تعریف‌های ناهمگون مشاغل از فرهنگی برمی‌خیزد که در آن زندگی می‌کنیم اما امروزه صنعتی به‌نام تبلیغات داریم و اگرچه آماری در دست نیست، می‌دانیم که ارقام کلانی در این حوزه جابه‌جا می‌شود و افراد بسیاری در این صنعت فعال هستند.
مرجع : ايبنا