به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۲ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۲۵۵۵۴

1200 عدد کشتی در خلیج فارس آرمیده‌اند

گروه جامعه: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هزار و 200 فروند انواع قایق، کشتی و نفتکش در بستر خلیج فارس آرمیده‌اند که 40 فروند از این کشتی‌ها بسیار بزرگ هستند.
1200 عدد کشتی در خلیج فارس آرمیده‌اند
عبدالرضا کرباسی افزود: قرارگیری طولانی مدت کشتی‌ها در بستر دریا عوارض زیست محیطی زیادی به همراه دارد از این رو خارج کردن این کشتی‌ها از خلیج فارس جزو برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست است. این سازمان به طور مستقیم اقدام به خروج کشتی‌های غرق شده نمی‌کند بلکه مجوزهای لازم را برای شرکت‌های ایرانی در بخش خصوصی صادر و بر نحوه عملکرد آنها نظارت می‌کند. وی گفت: کشتی رافائل و نفتکش سونگ بونگ از جمله دو کشتی بزرگی هستند که سالهاست در بستر خلیج فارس آرمیده‌اند و برای خروج آنها به ترتیب به 12 و 8 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نفتکش سونگ بونگ که متعلق به کشور کره جنوبی بود در زمان جنگ تحمیلی بین ایران و عراق، نفت خلیج فارس را جابه جا می‌کرد که در یکی از ماموریت‌ها در حوالی جزیره خارک، دماغه آن توسط نیروهای عراقی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و غرق شد، اکنون بعد از گذشت سالها از زمان غرق شدن آن همچنان در بستر خلیج فارس آرمیده است.

رافائل نیز نام یک کشتی ایتالیایی است که درسال 1965 (۱۳۴۴ ش) به طول 276 متر و عرض 31 متر ساخته و به آب انداخته شد. این کشتی ۸۵۰ خروجی رادیو تلفنی، ۶ استخر شنا، ۷۵۰ کابین، ۱۸ آسانسور، ۳۰ سالن اجتماعات، تالار نمایشی با ۵۰۰ صندلی و باشگاه‌های ژیمناستیک و بدنسازی داشت. این کشتی در سال 1355 توسط ایران خریداری و به آب‌های کشور وارد شد. این کشتی در ۲۶ آبان ۱۳۶۲ توسط هواپیماهای عراقی مورد اصابت موشک قرار گرفت و به آن آسیب جدی وارد شد به حدی که رافائل تا نیمه در آب‌های کم عمق ساحلی لنگرگاه بوشهر فرو رفت.

چیزی نگذشت که یک کشتی باری به نام ˈ ایران سلامˈ (ایران سیام) ناگهان به صورت اتفاقی با آن برخورد کرد و به بدنه‌اش آسیب جدی رساند بدین ترتیب رافائل کاملا در اعماق خلیج فارس غرق شد. معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست افزود: شرکت‌های ایرانی در بخش خصوصی آماده خروج این کشتی‌ها از خلیج فارس هستند و مشکل عمده در این زمینه فقط تامین اعتبار اولیه است، به عنوان مثال در صورتی که اعتبار 12 میلیارد تومانی برای خروج کشتی رافائل تامین شود. پس از خروج این کشتی می‌توان بدنه و اجزای آن را به مبلغ 60 میلیارد تومان به بخش‌های متقاضی فروخت.

کرباسی گفت: تاکنون جلسات متعددی برای خروج کشتی‌های رافائل و سونگ بونگ در سازمان محیط زیست با حضور شرکت‌های بخش خصوصی برگزار شده و سازمان محیط زیست در تلاش برای تسهیل راه‌های خروج این کشتی‌ها از خلیج فارس و ترغیب شرکت‌ها برای انجام این کار است. به گفته وی متاسفانه هنوز دستورالعمل جامعی برای خروج کشتی‌های غرق شده وجود ندارد. تنها دستورالعمل بین المللی موجود متعلق به سازمان بین المللی دریانوردی ( IMO) است که یک متن 5 صفحه‌ای است که آن گویا نیست و با استناد به آن نمی‌توان انواع کشتی‌های غرق شده را از خلیج فارس خارج کرد. وی تاکید کرد: بنابراین هر کشوری برای خروج کشتی‌های غرق شده در آبهای خود نیازمند یک دستورالعمل جامع است تا با شرایط مکانی و زمانی آن کشور سازگار باشد به عبارتی هر کشوری باید دستورالعمل بومی برای خود تعریف کند که البته برخی استانداردهای فرامنطقه‌ای هم باید در آن در نظر گرفت.
مرجع : ایرنا