به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۷:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۲۷۲۸۷

سرانجام خط لوله صلح به کجا خواهد رسيد؟

گروه اقتصادي: وزیر نفت پاکستان گفت: این کشور اجازه نخواهد داد که وضعیتی پیش بیاید که پاکستان مجبور به پرداخت جریمه به ایران در صورت ناتوانی در شروع احداث خط لوله صلح شود.
سرانجام خط لوله صلح به کجا خواهد رسيد؟
به گزارش روزنامه پاکستان تودی، شاهد خان عباسی در نشست کمیته نفت و منابع طبیعی سنا پاکستان گفت: پاکستان به دلیل تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا با موانعی مواجه است. وی افزود: ابزار‌های لازم برای احداث خط لوله توسط دو شرکت بزرگ ساخته می‌شود و آنها قصد ندارند این ماشین‌آلات را به پاکستان بدهند. به دلیل تحریم‌های بین‌المللی شرکتی آماده همکاری با این پروژه نیست. شرکت گاز بین ایالتی پاکستان به کمیته نفت و منابع طبیعی سنا این کشور اطلاعات داده که آمریکا تصریح کرده هیچ‌ تغییری در سیاستهای این کشور در خصوص پروژه خط لوله آی-پی بوجود نیامده است. شاهدخان عباسی گفت: تا پایان این ماه یک دیدار بین پاکستان و ایران برای بررسی ابعاد مختلف فنی پروژه و پیدا‌کردن راهکارهای پیش‌ رو مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. این وزیر پاکستانی افزود: به دلیل افزایش کمبود گاز در پاکستان مصرف‌گنندگان داخلی با کمبود عرضه مواجه شده‌اند و این روند در سه ماه آینده ادامه خواهد یافت. سنای پاکستان نسبت به یادداشت تفاهم امضا شده بین یک شرکت آمریکایی و شرکت خط لوله گاز سوی جنوبی بدون اجازه دولت ابراز نگرانی کرد.

این کمیته از عباسی خواست تا جزییات این یادداشت تفاهم را ارائه و یک تحقیقات در این زمینه انجام دهد. وزیر نفت پاکستان گفت: واردات گاز ال ان جی تنها راهکار برای بحران انرژی کنونی این کشور است و می‌تواند کمبود برق را تا 50 درصد کاهش دهد. وی گفت: اگر عرضه‌ گاز به ‌طور بی‌وقفه به نیروگاه‌هایی که با گاز کار می‌کنند ادامه داشته باشد آنگاه تولید برق به‌طور خودکار افزایش می‌یابد. کمیته منابع طبیعی سنا پاکستان از وزارت نفت این کشور خواست هزینه پروژه خط لوله آی پی را از طریق منابع داخلی و نه از طریق وامهای بانکی تامین کند. وزیر نفت پاکستان همچنین گفت: قیمت گاز طبیعی مایع وارداتی از قطر به میزان 17 دلار در هر میلیون BTU افزایش خواهد یافت و این مساله روی تمام مصرف‌کنندگان به جز مصرف‌کنندگان خانگی تاثیر خواهد گذاشت. شاهد خان عباسی درباره تاثیر واردات ال ان جی از قطر با قیمت بالا روی اقتصاد این کشور گفت: قیمت ال ان جی قطر احتمالا به میزان 17 دلار در هر میلیون BTU افزایش خواهد یافت اما تاثیر این مساله روی تمام بخش‌های مصرف‌کننده گاز به جز مصرف‌کنندگان خانگی خواهد بود.

وی هم‌چنین گفت: دولت پاکستان در حال مذاکره درباره قیمت با قطر هست ولی هنوز این مذاکرات نهایی نشده است. وی درباره احداث ترمینال ال ان جی که هزینه آن توسط دولت پرداخت خواهد شد، گفت: هیچ پولی برای احداث ترمینال هزینه نخواهد شد و یک شرکت خصوصی از طریق مناقصه این ترمینال LNG را در 15 سال احداث خواهد کرد. وی درباره تحقیقاتی که درباره یادداشت تفاهم امضا شده در دولت قبلی بین شرکت گاز سوی جنوبی و یک شرکت آمریکایی موسوم به یونایتد LNG انجام شده، گفت: این امضای تفاهم غیرقانونی بوده است. جهانگیر‌ بدر یکی از سناتورهای پاکستانی از دولت این کشور خواست که تحقیقات مستقل و بی‌طرفی را درباره این موضوع انجام دهد، زیرا واردات LNG با قیمت بالا باعث تشدید تورم در پاکستان می‌شود.
مرجع : ايسنا