به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۲۷۷۵۹
8 سال در كما بود

پايان آریل شارون در 85 سالگي

گروه بين‌الملل: شبكه‌‌هاي خبري غربي، خبر مرگ آریل شارون نخست وزیر اسبق اسراييل معروف به قصاب صبرا و شتیلا را مخابره كرده‌اند.
پايان آریل شارون در 85 سالگي
آریل شارون مدتها بود که در مرگ مغزی به سر می‌برد. شارون 85 ساله از 8 سال پیش تا کنون در کما به سر می‌برد. وی به دلیل جنایات بی شمارش به ویژه دست داشتن در قتل عام فلسطینی‌ها در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا فردی منفور است. شارون که بین سال های 2001 تا 2006 نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود در ژانویه 2006 بر اثر یک سکته مغزی به کما رفت و از آن زمان در مرکز درمانی "تل هاشومر" در نزدیکی تل آویو به حیات نباتی خود ادامه می‌داد و امروز جان سپرد. رادیو رژیم صهیونیستی هم خبر مرگ آریل شارون در سن 85 سالگی را تاييد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی، قرار است جسد شارون تا زمان تشییع، به کنست (پارلمان) برده شود و سپس در مزرعه‌اش در صحرای نقب کنار همسرش دفن شود و مراسم تدفینش با حضور تعدادی از مقامات و سران کنونی و سابق برخی کشورهای جهان برگزار شود. عمر سیاسی شارون ژانویه 2006 به دلیل سکته شدید خاتمه پیدا کرد و از آن زمان در کما به سر می‌برد.

شارون بنیان‌گذار دو حزب لیکود و کادیما بود. وی در سال 1982 به عنوان وزیر دفاع، جنگ لبنان را هدایت کرد و در سال 1983 به دلیل قتل عام صبرا و شتیلا از سمتش برکنار شد اما در سال 1990 وزیر مسکن به عرصه سیاسی بازگشت و 144 هزار واحد ساختمانی را در مناطق فلسطینی ساخت و به همین خاطر به وی پدر جنبش شهرک‌سازی نیز گفته می‌شود.

وی در سال 1998 وزیر خارجه شد و در سپتامبر 2000 با ورود به مسجد‌الاقصی خشم فلسطینیان را برانگیخت و باعث آغاز انتفاضه دوم شد. وی در سال 2001 به عنوان نخست وزیر انتخاب شد و در دوران نخست وزیری ساخت دیوار حائل در کرانه باختری آغاز شد. شارون در سال 2005 حزب لیکود را با ناراحتی ترک کرد و به همراه شیمون پرز، ایهود المرت و تزیپی لیونی حزب کادیما را بنیان گذاشت.