به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۵ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۲۸۴۷۸۳

نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم داد

نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم داد
گروه سیاسی: سخنگوی دولت گفت: ما در مقابله با جنگ اقتصادی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که احساس مقاومت و پایداری ایران، باید از سوی تحریم‌کنندگان درک شود؛ برای همین نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم به تحریم‌گرها داد.
علی ربیعی  تصریح کرد: اپیدمی کرونا و خشکسالی نیز مساله‌ای جهانی است و همه کشورهایی که درگیری جدی با آن دارند، ‌با بحران مواجه‌اند؛ سال‌ها است که آب، مولفه مهمی در امنیت جهانی محسوب می‌شود. در همین راستا، ما برای مبارزه با خشکسالی و کرونا نیز نیاز به همکاری و همیاری ملی داریم و در صورت بروز رفتار غیرهمدلانه، جامعه‌ دچار تنش خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: دولت همه توان خود را تا آخرین ساعات کاری به کار خواهد گرفت تا دولت آینده بتواند با آرامش، ماه‌های آغازین فعالیت خود را شروع کند. همه ما ایرانیان، چه آنان که به رییس‌جمهوری منتخب رای داده‌اند و چه آنها که رای ‌نداده‌اند، ضمن درک شرایط موجود و مشکلات تحمیل‌شده ناشی از تحریم و کرونا به ملت و دولت، به عنوان یک وظیفه ملی، باید همدلانه و با صبوری گام بردارند تا جامعه در آرامش از این مقطع عبور کند.
ربیعی افزود: طی سال‌های گذشته باید به روشنی ثابت شده باشد که هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است و هیچ تحریم تازه‌ای نمی‌تواند به نتیجه‌ای فراتر از تکرار شکست‌های پیشین دست پیدا کند. ما امیدواریم که دولت آمریکا به خوبی درس‌های دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحلیل‌ها و برداشت‌های نادرست و مخرب نیفتد. ما همچنان به بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پایبندیم و بنا نداریم که هیچ مسئله دیگری را به مذاکره بگذاریم. تا وقتی آمریکا و دیگر اعضای ۱+۴ به تمامی تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند، صحبت و حتی فکر کردن درباره مذاکراتی فراتر از آن بی‌معنی است. این رویکرد اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی ایران و مستظهر به اسناد بالادستی نظام بوده و با تغییر دولت‌ها تغییر نخواهد کرد. البته دولت سیزدهم این اختیار قانونی را خواهد داشت که به شیوه منحصر به خود به مسئله، ابزارها و شیوه‌های دیپلماسی و تحقق اهداف مسامحه ناپذیر ملی نگاه کند.
ربیعی گفت: دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدودیت‌های غیرضروری اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتیجه متفاوتی می‌بودیم.ربیعی با بیان اینکه مسائل پیچیده ساختاری را که در کوتاه‌مدت نمی‌توان با فناوری یا مداخلات سریع حل کرد، گفت: این مسائل را باید با اجماع‌سازی بین ذینفعان حل کرد. همه طرف‌های ذینفع باید وارد گفت‌وگو شوند. به‌طور مشخص در شرایط امروز خوزستان، باید کشاورزان، صنایع، مصرف‌کنندگان خانگی (مثلا با نمایندگی شوراهای شهر و روستا)، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی، و البته همه بخش‌های مربوطه در دولت کنار هم بنشینند و گفت‌ وگوهایی برای ساماندهی این وضعیت داشته باشند. باید از سیاست‌های توده ستا، غیرعلمی و کوتاه‌مدت دوری کرد و در این صورت می‌توان هم از فجایع جلوگیری کرد و هم کشور به مسیر درست هدایت می‌شود.



 
برچسب ها: تحریم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها