به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۲۸۵۵۸
اوغلو: پناهندگان سوری نیازمند کمک‌های فوری

آوارگان‌سوریه در مدیترانه غرق مي‌شوند يا...

گروه بین الملل: آژانس پناهندگان سازمان ملل بار دیگر از همه کشورها خواست تا مرزهای خود را به روی سوری‌هایی که از جنگ داخلی این کشور فرار می‌کنند، باز بگذارند چرا که همسایگان سوریه نباید در مقابله با موج آوارگان سوری تنها بمانند.
آوارگان‌سوریه در مدیترانه غرق مي‌شوند يا...
بیش از دو میلیون تن از مردم سوریه به دلیل جنگ داخلی در این کشور آواره شده و بسیاری از آنها در اردوگاه‌های پناهندگان و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در کشورهای همسایه سوریه یعنی لبنان، اردن، ترکیه و عراق پراکنده شده‌اند. آنتونیو گوترس، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در یک نشست با مقامات کشورهای همسایه سوریه در ترکیه گفت: جامعه بین‌المللی باید موضع واقعی اشتراک مسئولیت‌ها در قبال آوارگان سوری را اتخاذ کند. گوترس تاکید کرد: این غیر قابل پذیرش است که ببینیم آوارگان سوری در آب‌های مدیترانه غرق شده و می‌میرند و یا آن‌ها را از مرزهای کشورهای دیگر پس می‌زنند.

در همین حال وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت: هزاران پناهنده سوری نیازمند دریافت کمک‌های بشردوستانه فوری هستند. داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در جریان نشستی خبری با اشاره به درد و رنج هزاران تن از مردم سوریه تاکید کرد: جامعه جهانی باید برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه تلاش کند. وی با اشاره به برگزاری نشست ژنو 2 تاکید کرد: هدف از برگزاری نشست ژنو 2 باید دستیابی به آتش‌بس در سوریه باشد تا بتوانیم به درد و رنج ملت سوریه خاتمه داده و کمک‌های انسان دوستانه را به مردم مناطق مختلف سوریه ارسال کنیم.

وی درخصوص کشورهای میزبان پناهندگان سوری تاکید کرد: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم بیدار بوده و ملت سوریه را حمایت کرده و به درد و رنج آن‌ها پایان دهند. دولت سوریه و نیروهای مخالف باید در این نشست حضور یابند و ما در تماس‌هایی که با اعضای ائتلاف وطنی داشته‌ایم خواستار مشارکت آن‌ها در نشست ژنو 2 شده‌ایم.

از سوی دیگر کمیسر ارشد سازمان ملل در امور پناهندگان ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت انسانی مردم سوریه تاکید کرد جامعه جهانی باید از این ملت و کشورهای میزبان آوارگان سوری از جمله ترکیه، عراق، مصر و لبنان که اخیرا پناهندگان بسیاری را پذیرا بوده‌اند، حمایت کنند. وی افزود: کشورهای همجوار از درگیری‌های سوریه رنج می‌برند و ما می‌دانیم که حمایت انسانی برای حل بحران سوریه کافی نیست بلکه نیاز به دستیابی به راهکارهای سیاسی احساس می‌شود و اگر نظام سوریه کمک‌های انسانی را فراهم کند شمار پناهندگان کاهش می‌یابد.
مرجع : ایسنا