به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۲۸۸۷۰

فضای بسته موجب انحطاط جامعه مي‌شود

گروه سياسي: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه "ضرورت یک جامعه پویا و رو به توسعه همه‌جانبه، ایجاد برقراری آزادی بویژه آزادی بیان و اندیشه است"، گفت: تجربه تاریخی نشان داده است حکومت‌هایی که چنین مسائلی را برنمی‌تابند، به سمت اضمحلال سوق داده می‌شوند.
فضای بسته موجب انحطاط جامعه مي‌شود

آذر منصوری، با بیان اینکه "نقد آزادانه و بیان اندیشه‌های مختلف زمینه را برای پویایی و پیشرفت کشور فراهم می‌کند"، افزود: حاصل این امر، مشارکت آگاهانه مردم و دور کردن نظام‌ها از آسیب‌ها و تهدیدهای احتمالی عدم رعایت این موضوع است. وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در یک نظام دموکراتیک اظهار کرد: چنانچه مطبوعات و رسانه‌ها که به عنوان یکی از ارکان اصلی دموکراسی شناخته می‌شوند، نتوانند در یک فضای آزاد به نقد و پرسشگری بپردازند و با محدودیت و خط قرمز روبرو شوند و از سوی دیگر کنشگران حوزه نقد نیز احساس امنیت و آزادی نداشته باشند، این فضا موجب ایجاد فاصله بین دولت و ملت، بی‌اعتمادی به حاکمیت و گسترش فساد روز افزون در حاکمیت خواهد شد. وي  با بیان اینکه "بسته بودن فضای نقد و خاموش کردن منتقدان دلسوز که به دنبال منافع ملی هستند، موجب به انحطاط رفتن جامعه می‌شود"، گفت: در چنین جوامعی گسترش آزادی اطلاعات و رسانه‌ها از سوی حاکمیت به عنوان یک تهدید شناخته می‌شود و حاکمیت نمی‌تواند از آن به عنوان یک فرصت استفاده کند، چراکه به دلیل بسته بودن فضا، نگاه جامعه به سمت بیرون، کانال‌های غیررسمی و زیرزمینی سوق داده می‌شود.

منصوری همچنین تاکید کرد: در صورتی آزادی بیان و گسترش رسانه‌ها می‌تواند یک فرصت برای یک کشور باشد که رسانه‌های منتقد داخلی بتوانند از فضایی که در کشور وجود دارد استفاده کنند و به بیان دیدگاه‌های محتلف با رویکرد چندصدایی بپردازند به نحوی که نیاز جامعه در ارتباط با اطلاعات و فضای پرسشگری پاسخ داده شود. وی با بیان اینکه "تحمل نقد و پرسشگری برای تمام ارکان حکومت الزامی است"، ادامه داد: در هشت سال گذشته فضای باز اطلاع‌رسانی و پرسشگری در جامعه وجود نداشت، مسئولان خود را مکلف به پاسخگویی نمی‌دانستند و با رسانه‌ها نیز برخورد امنیتی می‌شد. در چنین فضایی بسیاری از اندیشه‌ها و نقدها زیرزمینی شد و نتیجه‌اش این شد که در دولت وقت، شاهد گسترش فساد، رانت‌خواری و ویژه‌خواری بودیم و هر رسانه‌ای که به این موضوعات می‌پرداخت با محدودیت و فشار روبرو شد.

این فعال سیاسی افزود: نتیجه این محدودیت‌ها و فشارها این بود که دولت قبل، خود را از پاسخگویی بی‌نیاز می‌دانست و پولدارترین دولت به بدهکارترین دولت تبدیل شد به نحوی که دولت یازدهم را با انبوهی از بدهی‌ها، مسائل و مشکلات مواجه کرد. البته ممکن است تا حدودی تحریم‌ها نیز در این قضیه تأثیر گذاشته باشد ولی بخش عمده ویژه‌خواری‌ها و رانت‌خواری‌ها ناشی از بسته بودن فضای نقد و پرسشگری در جامعه بود. منصوری در پایان تاکید کرد: گسترش فضای نقد نه تنها موجب افزایش پاسخگویی می‌شود، بلکه زمینه را فراهم می‌کند تا شکاف بین دولت و مجلس کاهش پیدا کند و دولت بتواند بدنه اجتماعی خود را که مهمترین سرمایه است، حفظ کند.

 

مرجع : ايسنا

پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ۱۲:۳۲
از نظر اقای کوچک زاده ادوارد اسنودن که اطلاعات سری مملکت خودش را فاش کرد یک قهرمان ملی است!! اما روزنامه نگاران مملکت خودمون که اخباری مثل فساد گسترده مالی را پوشش میدهند از نظر ایشون هرزه نگارند !!! این تفاوت قابل احساس هست؟؟ (199818)