به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۰:۱۴

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۶ ساعت ۱۴:۰۴

تاثیرات آب و هوا بر اندازه بدن و مغز انسان ها

گروه علمی:طبق یافته‌های جدید دانشمندان تکامل اندازه بدن و مغز انسان‌ها، بستگی به زیستگاه زندگی و شرایط جوی دارد.اندازه متوسط بدن انسان‌ها در طول یک میلیون سال گذشته نوسان قابل توجهی داشته و به شدت با درجه حرارت ارتباط دارد. آب و هوای سردتر باعث تکامل و بزرگتر شدن اندازه بدن و آب و هوای گرم منجر به ایجاد بدن‌های کوچکتر شده است. اندازه مغز نیز به طور چشمگیری با تغییراتی همراه بوده است البته نه به اندازه تغییرات بدن.

بررسی بیش از ۳۰۰ فسیل از جنس Homo
یک تیم محققان از رشته‌های مختلف به رهبری دانشگاه‌های کمبریج و توبینگن، اندازه‌های بدن و مغز بیش از ۳۰۰ فسیل از جنس Homo را در سراسر جهان جمع آوری کردند. آن‌ها با ترکیب این داده‌ها با آب و هوای منطقه‌ای جهان در یک میلیون سال گذشته، شرایط جوی در هنگام زنده بودن هر فسیل را بازسازی و تجربه کردند.
این مطالعه نشان می‌دهد که بدن‌های بزرگتر در مناطق سردتر تکامل یافته اند. تصور می‌شود اندازه بزرگتر به عنوان یک محافظ در برابر دمای سرد عمل می‌کند؛ وقتی جرم بدن نسبت به مساحت آن زیاد باشد، گرمای کمتری از دست می‌رود. نتایج این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.

گونه Homo  شامل چه نوع از انسان ها است؟
گونه ما، Homo sapiens، حدود ۳۰۰ هزار سال پیش در آفریقا ظهور کرد. Homo برای مدت طولانی وجود داشته و شامل نئاندرتال‌ها و دیگر گونه‌های منقرض شده، مانند Homo habilis و Homo erectus است. ویژگی تعیین کننده تکامل جنس ما، روند افزایش اندازه بدن و مغز است. در مقایسه با گونه‌های قبلی مانند Homo habilis، ما ۵۰ درصد سنگین‌تر و مغز ما سه برابر بزرگتر است.

پروفسور آندریا مانیکا، محقق گروه جانورشناسی دانشگاه کمبریج می‌گوید: "مطالعه ما نشان می‌دهد که آب و هوا به ویژه دما عامل اصلی تغییر اندازه بدن در میلیون‌ها سال گذشته بوده است. افرادی که امروزه و در اقلیم‌های گرمتر زندگی می‌کنند بدن‌های کوچکتر و کسانی که در آب و هوای سردتر زندگی می‌کنند بدن بزرگتری دارند. اکنون می‌دانیم که تاثیرات آب و هوایی در میلیون‌ها سال گذشته وجود داشته است."

دانشمندان همچنین تاثیر عوامل محیطی بر اندازه مغز در جنس Homo را بررسی کردند. زمانی که همو در زیستگاه‌هایی با پوشش گیاهی کمتر، مانند استپ‌های باز و علفزار‌ها و مناطق با ثبات بیشتر از نظر زیست محیطی زندگی می‌کرد، اندازه مغز بزرگتر بود. در ترکیب با داده‌های باستان شناسی، نتایج نشان می‌دهد که افرادی که در این زیستگاه‌ها زیسته اند حیوانات بزرگ را به عنوان غذا شکار می‌کردند.

این محققان می‌گویند که عوامل مختلف اندازه مغز و بدن را تعیین می‌کنند. محیط زیست بیشتر از مغز بر اندازه بدن ما تاثیر می‌گذارد. همچنین طبق یافته‌های آن‌ها تاثیر غیرمستقیم محیط بر اندازه مغز در مناطق پایدارتر و بازتر وجود دارد؛ میزان مواد مغذی به دست آمده از محیط باید به اندازه‌ای باشد که بتواند به حفظ و رشد مغز‌های بزرگ و انرژی کمک کند.

محققان می‌گویند شواهد خوبی از تکامل اندازه بدن و مغز انسان وجود دارد. هیکل انسان‌ها با دما‌های مختلف سازگار است. به نظر می‌رسد اندازه مغز در گونه‌های ما از آغاز هولوسن در حدود ۱۱۶۵۰ سال پیش در حال کوچک شدن بوده است. وابستگی فزاینده به فناوری، مانند برون سپاری وظایف پیچیده به کامپیوتر‌ها، ممکن است باعث کوچک‌تر شدن مغز‌ها در چند هزار سال آینده شود.

مانیکا می‌گوید: " گمانه زنی در مورد آنچه در آینده برای اندازه بدن و مغز اتفاق می‌افتد بسیار جالب است، اما باید مراقب باشیم که اساس کار را داده‌های میلیون‌ها سال گذشته قرار ندهیم، زیرا احتمال تغییر عوامل بسیار زیاد خواهد بود. هزینه این تحقیق توسط شورای تحقیقات اروپا و بستر علمی قطب جنوب تامین شده است."