به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۳ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۲۹۷۹۳۷

مهم‌ترین دلایل انقراض حیوانات کدامند؟

مهم‌ترین دلایل انقراض حیوانات کدامند؟
گروه جامعه: یک فعال محیط زیست گفت: با پیشرفت علم و وجود تلفن همراه هوشمند، مردم شعار‌ها و راهکار‌ها را می‌بینند، اما باز هم عده‌ای در مسافرت زباله‌های خود را از ماشین به بیرون پرتاب می‌کنند. در این گزارش به نکاتی برای حمایت از حیوانات در حیات وحش ایران و جهان اشاره شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.
 
بهرنگ اکرامی دامپزشک و فعال محیط زیست در رابطه با حیواناتی که در معرض خطر جدی انقراض هستند، اظهار کرد: وضعیت اکثر گونه‌های گربه سان در ایران در معرض خطر است و علت آن هم زیستگاه‌هاست؛ زمانی که ایستگاه‌ها به دلیل جاده سازی، کاهش مسافت جنگل ها، ورود انسان‌ها به حریم خصوصی حیوانات، ویلا سازی، شکار غیرمجاز، برداشت‌های چوب قاچاق و... در معرض تهدید قرار میگیرند، حیوانات نیز در معرض خطر هستند.
وی ادامه داد: گربه سانانی مانند پلنگ و یوزپلنگ زمانی که زیستگاه هایشان در معرض تهدید قرار میگیرد، به دلیل قلمرو طلب بودن، سیستم تولید مثل شان با مشکل مواجه میشود در نتیجه جمعیت شان پراکنش پیدا می‌کند، شکار زیاد می‌شود، در مسیر‌های جاده‌ای تصادفات زیاد میشود، در معرض تهاجم سگ‌های گله قرار میگیرند و تله گذاری‌های غیر قانونی از جمله مواردی است که دست به دست هم میدهد و جمعیت آنها را به سمت انقراض می‌برد.

اکرامی ادامه داد: برای بهبود اوضاع در درجه اول، فرهنگ سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که اقلیتی از محیط زیست و انجمن ها هرگز نمی‌توانند در مقایسه با محیط زیست خیلی موثر باشند. هرچند که می‌توانند فرهنگ سازی کرده و دیتاهای خود را منتقل کنند اما این ۸۰ میلیون جمعیت ایران هستند که سرنوشت حیات وحش و محیط زیست را رقم می‌زنند.

وی بیان کرد: با پیشرفت علم و وجود تلفن همراه هوشمند، مردم شعارها و راهکارها را می‌بینند اما باز هم عده ای در مسافرت زباله های خود را از ماشین به بیرون پرتاب می‌کنند، این یک مثال کوچک است که نشان می دهد مردم باید همکاری داشته باشند؛ نباید از این نکته غافل شد که ارگان هایی مانند شهرداری، بخش صنایع و... نیز جزء همان ۸۰ میلیون جمعیت ایران هستند که باید اصول محیط زیستی را در طرح ها و در سد سازی ها و... رعایت کنند.

این کارشناس افزود: زمانی که این تفاهم و این همفکری خوب ایجاد شود محیط زیست نیز شروع به ترمیم خود می‌کند و ما شاهد بهبودی زیستگاه ها و حیات وحش خواهیم بود. این اصل اول و آخر است.اکرامی درباره جدی ترین عامل در انقراض حیوانات و راهکارهای جلوگیری از آن گفت: ابتدا تخریب زیستگاه ها سپس تخلفات، شکارها و ویلا سازی و جزیره ای شدن زیستگاه ها در این امر موثر است. به این معنی که یک محور جنگل را از وسط به دو تکه تقسیم می‌کنند و در محور این جاده مغازه، ویلا، مجتمع مسکونی و... باعث تمرکز جمعیت میشود و عملاً مسیری که جاده از آن عبور کرده دو زیستگاه از هم جدا شده اند.

وی مطرح کرد: هنگامی که زیستگاه کوچک و جزیره ای می‌شود،  اگر ۳ پلنگ نر با یکدیگر در یک زیستگاه باشند خواه، ناخواه این مسئله باعث مرگ یک الی دو مورد از این پلنگ ها می‌شود؛ همچنین گوزن ها نیز برای جفت گیری نیاز به قلمرو و عرصه دارد و اگر زیستگاه شان کوچک شود نفوذ گردشگران و تفریح گران بر آن زیاد می شود و حیوانات دچار استرس می شوند. این عوامل همه باعث میشود که حیوانات در معرض انقراض قرار بگیرند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: ببر حیوانی بود که در منطقه دشتی زندگی میکرد و به علت ساخت و ساز و اینکه نمی‌توانست در مناطق بالا دست زندگی کند و شکار این حیوان صورت گرفت،  قلمرو اش به هم خورد و نسل این حیوان منقرض شد؛ و این عامل درباره ی شیر قسمت خوزستان، دزفول نیز همینطور بود.

وی تاکید کرد: این عوامل تکراری است و صحبت اول و آخر حفظ زیستگاه است چرا که با از بین رفتن آن، جایی برای زیست وجود نخواهد داشت و حیوان خود رو به انقراض خواهد رفت. حفاظت از زیستگاه‌ها و بهبود آن ها مهم ترین نکته است.

اکنون هدف ما انسان ها برای حفاظت از حیوانات تنها حفاظت از گونه های متفاوت حیوانات نیست، بلکه هدف حفظ حریم زیستگاه ها و اکوسیستم است. حالا نوبت ما انسان ها رسیده تا خود را برای حفظ حریم طبیعت و زیست بوم ثابت کنیم.
برچسب ها: انقراض حیوانات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها