به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۲۹۹۰۸

تخریب تنها سینمای استان ایلام آغاز شد

گروه فرهنگ و هنر:​ تخریب تنها سینمای استان ایلام آغاز شده است و سینما دوستان نگرانند کاربری آن تغییر کند و دیگر سینما نشود.
تخریب تنها سینمای استان ایلام آغاز شد
دهه‌ شصت در استان ایلام یادآور مقاومت مردم در جنگ تحمیلی در طول 430 کیلومتر مرز با عراق است در این سال‌ها شهر ایلام بیش از 300 بار توسط هواپیماهای بعثی، بمباران شد که بر اثر این هجمه‌های تقریباً هر روزه ایلامی‌ها شهر را تخلیه کرده و به دامان کوه‌ها پناه برده بودند و رزمندگان هم در جبهه‌های نبرد دفاع می‌کردند. در این سال‌ها که مردم با سختی‌های بسیار روبرو بودند تنها یک مکان فرهنگی وجود داشت که مردم در آن می‌توانستند زمانی هر چند کوتاه از رنج و سختی موجود فارغ شوند و البته گاهی هم شرح مقاومت دلارورانه و غرورآفرین فرزندان و بستگان خود را در قالب هنر به تماشا بنشینند. «سینما قدس» در خیابان سعدی جنوبی تنها مکان فرهنگی آن سال‌ها چنین جایگاهی در میان مردم داشت، به‌رغم باران بمب و موشک مردم نه دیار خود و نه سینمای قدس را رها نکردند. آن ‌روزها فیلم‌های جنگی طرفداران بسیار بیشتری در میان جوانان ایلامی داشت، ازدحام جوانان ایلامی دهه‌ی شصت برای دیدن فیلم سینمایی «کانی مانگا» اثر مرحوم «سیف‌الله داد» به قدری بود که گمان می‌کردی مراسمی شبیه راهپیمایی در پیش است!

سال 65 فیلم سینمایی«جدال در تاسوکی» اثر فرامرز قریبیان هم مورد استقبال خوب جوانها قرار گرفت،«ناخدا خورشید» ناصر تقوایی، «آنسوی آتش» کیانوش عیاری، «ردپایی بر شن» اثر محمدرضا هنرمند، « افق » رسول ملاقلی‌پور، «آخرین پرواز» اثر محمدرضا درویش، «مهاجر» ابراهیم حاتمی‌کیا، «تیغ آفتاب» مجید جوانمرد، «گالان» امیر قویدل، «دزد و نویسنده» کاظم معصومی، «تاراج» ایرج قادری و... از جمله فیلم‌هایی بودند که در میانه‌ی سال‌های سخت دفاع مقدس بیشر از آنها استقبال شد. اوایل دهه‌ هفتاد نیز مثل دهه‌ی شصت سینما قدس ایلام با استقبال خوب جوانان و خانواده‌ها مواجه بود. استقبال از این سینمای 40 ساله حتی در دهه‌ی هشتاد هم با استقبال نسبی خوبی همراه بود اما از آنجا که ساختمان سالن آن دیگر فرسوده شده بود و تجهیزاتش قدیمی و کهنه، انگیز‌یه سینما دوستان برای رفتن به سینما اندکی کم شده بود.

سینما دوستان دهه‌ی شصت تکه کلام‌های معرف برخی قهرمانان فیلم‌ها در گفت‌وگوهای روزمره خود بود و به بحث در خصوص فیلم‌ها می‌پرداختند و صحنه‌های زد و خورد فیلم‌ها را برای یکدیگر بازگو می‌کردند. سینما در آن سال‌های سخت، بخشی از زندگی عده‌ای از جوانان این دیار بود. آن نسل گرچه نوز هم برای رفتن به این مکان فرهنگی با خانواده بی‌میل نیستند اما سالن بد و تجهیزات زوار در رفته سینما قدس، این رغبت را از آنها سلب کرده است. اینک پس از چهل سال فعالیت، مالک خصوصی که یک کرمانشاهی بود، سینما را به یک پیمانکار و انبوه‌ساز فروخته است تا تخریب و نوسازی شود اما علاقه‌مندان دهه شصتی تنها سینمای استان نگرانند مالک جدید نیت خود را تغییر دهد و دیگر اثری از سینما قدس و خاطرات شیرین آن سال‌ها نماند. «علی هلشی» مسئول واحد سمعی بصری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در خصوص نگرانی‌های اخیر سینما دوستان و اینکه با تخریب سینما قدس، کاربری آن هم تغییر کند و دیگر سینمایی در استان نباشد، اظهار کرد: امکان تخریب و تغییر کاربری سینمای شهر ایلام به هیچ وجه وجود ندارد و و در این‌باره جای تردیدی نیست.

وی افزود: مقرر شده که این مکان توسط مالک خصوصی‌اش تخریب شود که علاوه بر ساخت و تجهیز به روز امکانات، دیگر خدمات رفاهی هم در مجتمع جدید احداث می‌شود.
مسئول واحد سمعی بصری ارشاد استان افزود: هم‌اکنون می‌کوشیم تا با فراهم کردن مکانی برای اکران فیلم‌های این سینما، فعالیت آن از رونق کنونی خود نیفتد و سالن موقتی را برای این کار در نظر می‌گیریم. هلشی با بیان اینکه تنها سینمای شهر ایلام بیش از 40 سال قدمت دارد که بنا به گفته‌ی کارشناسان ساختمان کنونی سینمای ایلام در برابر زمین لرزه‌ای نسبتاً قوی تاب مقاومت ندارد و کاملاً پیر و فرسوده شده است، خاطرنشان کرد: اداره‌کل ارشاد اسلامی استان فقط می‌تواند در به روزسازی امکانات و تجهیزات فنی پخش فیلم مالک خصوصی سینما را یاری کند. وی تصریح کرد: این مالک ممکن است علاوه بر سینما در طبقات فوقانی آن مجتمع تجاری نیز احداث کند. مسئول سمعی بصری ارشاد اسلامی استان ادامه داد: بر اساس توافقات انجام شده در جلسات مختلف با دستگاه‌های مرتبط مقرر شد برخی عوارض برای ساخت مجتمع جدید از مالک خصوصی اخذ نشود. هلشی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون عملیات تخریب ساختمان آغاز شده است.
مرجع : ايسنا