به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۳۰۳۱۰
پاسخ بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی درباره جايزه ابتكار؛

لوکوموتیوي پرقدرت كه براي محيط‌زيست جلو مي‌رود

گروه جامعه: معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط ‌زیست ایران، جایزه افتخاری بنیاد انرژی جهانی را برای یک عمر دستاورد دریافت کرد. این بنیاد که سال ۱۹۹۹ در اتریش تشکیل شده است، می‌گوید هر سال معتبرترین جایزه زیست‌محیطی را به کسانی می‌دهد که در پروژه‌های مشخصی از منابع انرژی تجدیدپذیر و پایدار استفاده کرده باشند.
لوکوموتیوي پرقدرت كه براي محيط‌زيست جلو مي‌رود
برندگان این جایزه جهانی در یکی از بخش‌های زمین، آتش، آب، هوا و جوانان، انتخاب می‌شوند اما خانم ابتکار جایزه افتخاری این بنیاد را خارج از این بخش‌ها دریافت کرده است. ولفگانگ نوی‌مان، بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی که جایزه افتخاری امسال را خودش در مراسمی در تهران به معصومه ابتکار داد، می‌گوید: این طبیعی است که وقتی یک نفر جایزه‌ای جهانی دریافت می‌کند، بقیه در مقابل‌اش موضع می‌گیرند، «اما من تاکید می‌کنم، فعالیت برای بهتر کردن محیط زیست در کشوری مثل ایران، به سادگی اروپا نیست، بلکه کار کردن در زمینه محیط زیست در ایران به شخصیت قوی نیاز دارد و فرد باید در چند جبهه به شکل مداوم و خستگی‌ناپذیر کار کند».

وي در پاسخ به اين سئوال كه برخی کارشناسان و فعالان محیط زیست معتقدند خانم ابتکار کار چندان قابل تقدیر و برجسته‌ای انجام نداده که به او جایزه بدهید، گفت: ببینید، تلاش برای بهتر کردن شرایط محیط زیست در یک کشور اروپایی، بسیار ساده است و اصلا شبیه ایران نیست، چون مثلا خراب کردن محیط زیست به شکل‌های مختلف در کشورهای غربی یک گناه محسوب می‌شود. برای همین، فعالیت برای بهتر کردن محیط زیست در ایران، آموزش قوی و زیادی می‌خواهد. اما از دید من معصومه ابتکار از سال‌ها پیش با مسئولیت‌های مختلفی که داشته تا امروز مثل یک لوکوموتیو پرقدرت در این زمینه جلو رفته و همچنان تلاش می‌کند. برای همین از دید من باید از کارش تقدیر شود تا در چنین وضعیتی همچنان به تلاش‌اش ادامه دهد.

وي ادامه داد: همه می‌دانند که به خصوص در چند سال اخیر، تکنولوژی جدید و پیشرفته در بسیاری از زمینه‌ها مثل محیط زیست وارد ایران نشده است. مسئولان در ایران، فقط یک راه داشته‌اند و آن هم ساختن و توسعه وسایلی بوده که می‌تواند در این زمینه موثر باشد. این نوع تکنولوژی، اصلا هم‌سطح با بقیه کشورها در اروپا و آمریکا نبوده. با چنین شرایطی ما هم نمی‌توانیم برآوردمان را بر اساس پیشرفت در بقیه کشورها بگذاریم و انتظارهای بیشتری داشته باشیم.

وي در باره ميزان علاقه و نگاه مردم به حفظ محیط زیست آن طور که از نزدیک دیده است نيز اظهار داشت: برای من خیلی عجیب است که مردم در ایران، واقعا می‌خواهند کاری بکنند که به محیط زیست کمک کنند. مدتی‌ که در ایران بودم آدم‌های زیادی می‌آمدند و می‌پرسیدند که چه کار بکنند که شرایط بهتر شود. اما به دلیل این که تکنولوژی مناسب به خاطر مشکلات اقتصادی در ایران نبوده، هنوز شرایط برای انجام کارهای ریشه‌ای فراهم نشده است.

وي در خاتمه گفت: در این مدت که درایران بودم متوجه شدم شرکت‌های زیادی در زمینه توسعه پایدار و فعالیت‌های سبز محیط زیستی کار می‌کنند. در جلسه‌های مختلفی هم که برگزار شد، بیشتر درباره کاهش مصرف انرژی فسیلی بحث می‌شد. برای همین امیدوارم که قدم‌های بزرگ‌تری در این زمینه در ایران برداشته شود.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۲:۳۱
درود بر بانوی اصلاح طلب دولت (203271)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۴:۴۸
ما که هر چه گشتیم نفهمیدیم ابتکار برای محیط زیست چه کرده؟!! (203316)
دوست مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۲۰:۲۱
بازم بگرد البته بدون غرض! (203394)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۲۰:۴۸
لابد خوب نگشتی (203406)
ساجده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۲۱:۴۰
اگه شما ها هستید که تا آخر عمرتون هم بگردید هیچی پیدا نمی کنید .هرکی از خودتون نباشه هر کار هم انجام بده هیچی نیست .وای به روزی که یه نفر از خودتون یه کار کوچیک انجام بده در حد عصای موسی و معجزه قرن بالا میبریدش. (203422)
کارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۵:۱۱
سایت بهار چرا نمی نویسی سبد کالا به بدبخت بیچاتره ها تعلق نگرفته این بود جواب روحانی به مردم من به 500حقوق تعلق نگرفته پسرداییم وخیلیا حقوقشونه دوسه میلیون تعلق میگیره وای به ذحال ما عدالت کجاست خوب امید برگشت به مردم چرا خبر اعتراض مردم نمیزاری (203320)
شفق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۶:۲۲
این جایزه از جنس همون جایزه ساخاروفه که با اهداف سیاسی و تغییر در کشورهایی میدن که با غرب مشکل دارن.
حالا اگه دوستان فکر می کنند خیلی ذوق داره میتونن باور نکنن. (203340)
فلق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۲۰:۲۵
من موندم چرا این شفق زودتر از اکثر اصلاح طلب ها میاد تو این سایت و کامنت میذاره؟
چرا نمیره رجا نیوز یا همون سایت هایی که خبرای مهمشون در مورد فساد اخلاقی و خانوادگی اصلاح طلب ها هست؟ همون دروغ نیوز ها را میگم.
البته جوابش معلومه! بس که تو اون سایت ها خبرهای مزخرف و افترا و تهمت میزنن و اساسا ذات انسان با این رذایل سازگاری نداره.
آقا یا خانم عزیز بهت تبریک میگم که هنوز ذات انسانیت تغییر نکرده. (203399)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۶:۳۶
جايزه نوش جان خانم ابتكار شير زن ايران (203346)
هم میهن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۲۳:۱۷
شفق راست میگه این هم از جنس جایزه های داده شده به شیرین عبادی هاست!!! (203448)
خون به جوش آمده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۲۰:۳۸
یک نفر به این حمید رسایی بگه تو اندازه ات چقدره که مرجع عالیقدر ما را اینگونه خطاب میکنی؟
یکی به این رسایی بگه وقتی تو هنوز بلد نبودی حرف بزنی این بزرگوار درس احکام حضرت امام داشتند.
یکی به این حمید بگه وقتی تو نمیدونستی قضاوت را چگونه می نوشتند ایشان بر مسند عالی قضاوت قرار داشتند.
یکی به این حامی احمدی بگه وای بر آن روزی که پرده بیفتد!
یکی به بهار بگه اگه اینو منتشر نکنی مدیون مقلدین مرجع آزاد اندیش و آزاده شیعه که به هیچ فرد و گروهی باج نداد و همیشه حق را بر مصلحت عده ای ترجیح داد ، هستی. (203403)