به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۱:۱۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۳۰۷۷۰
اولین شرط آزادی، شرکت در مدیریت جامعه است

عده‌ای شهروند درجه یک و دو درست کرده‌اند

گروه سياسي: دادستان کل دادگاه‌های انقلاب در اویل دهه 60 معتقد است که امروز عده‌ای مغرورانه از دو سال مانده به انتخابات خود را کاندیدای صلاحیت دار می‌دانند در حالی که عده‌ای دیگر پس از اعلام صلاحیت‌ها نیز نگرانی از رد صلاحیت دوباره خود دارند و برخی شهروند درجه یک و درجه دو درست کرده‌اند.
عده‌ای شهروند درجه یک و دو درست کرده‌اند

حجت الاسلام حسین موسوی تبریزی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که به نظر شما پس از 35 سال از پیروزی انقلاب‌ اسلامی تا چه میزان توانسته‌ایم به اهداف اولیه آن دست پیدا کنیم،گفت: باید این مسئله را به شکل مقایسه‌ای بررسی کرد که چه چیزی از انقلاب می‌خواستیم و چه قدر توانسته‌ایم به آن برسیم. 

وی افزود: مبارزه با ظلم و استبداد و مطالبه حق رای مردم و به طور کلی استقلال،آزادی و جمهوری اسلامی از اهداف اصلی انقلاب بود که امام نیز همواره بر آن تاکید داشت. من به خاطر دارم که مردم زمانی شعار استقلال، آزادی و حکومت اسلامی را سر می‌دادند که امام در فرانسه شعار جمهوریت را در کنار حکومت اسلامی وارد شعارهای مردم کرد و وقتی در پاریس از وی پرسیدند مقصود شما از جمهوریت چیست؟ ایشان فرمودند ‌این همان دموکراسی است که شما دارید.

وي با اشاره به اینکه پس از 35 سال ما توانسته‌ایم به درجه بالایی از استقلال برسیم، گفت:البته در سال‌های اولیه انقلاب مخالفان داخلی و خارجی تلاش کردند تا با ایجاد فشار و توطئه، اختلافاتی را میان اقوام مختلف ایجاد کنند در همین میان نیز با تحریک دشمنان، گروهک‌هایی همزمان با جنگ تحمیلی کشور را به ترور و خشونت مبتلا کردند. اصل برنامه آنها این بود که کشور ما وابسته به ابر قدرت‌ها شود، در حالیکه با همت و اراده امام و ایثارگری مردم این مسئله به سرعت حل شد.

وی خاطرنشان کرد: مخالفان اوایل انقلاب هر کاری از دستشان بر می‌آمد انجام دادند تا ما زمین گیر شویم،اما با مدیریت امام و عنایت پروردگار وعده خدا انجام شد و نصرت مردم ایران صورت گرفت. البته ما به استقلال سیاسی به شکل کامل دست یافتیم و باید کشور از برخی وابستگی‌های اقتصادی نیز خارج شود و باید در این زمینه قدم‌های بزرگی که در شان ملت ایران باشد، برداشته شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بررسی مسئله آزادی طی 35 سال اخیر یادآور شد: آزادی در دو قسمت قابل بررسی است. اول آزادی از دست اجانب در زمان شاه بود که در آن زمان حتی تعیین نخست وزیر نیز با مردم نبود و در برخی قوانین، آزادی واقعی وجود نداشت. کشور از بیرون و از درون مبتلا به استبداد شده بود و مردم در مدیریت کشور هیچ دخالتی نداشتند. با این وجود ما در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب توانستیم با انتخاباتی آزاد و مجلسی مستقل پایه‌های آزادی را محکم کنیم. به گونه‌ای که در دوره مجلس اول که بنده نیز در آن حضور داشتم، امام بدون هیچ پیش‌شرطی مسئله آزادی گروگان‌ها را به مجلس واگذار کرد و خود ایشان در این مسئله دخالتی نداشت.

وی با تاکید بر این که متاسفانه امروز بحث آزادی و جمهوریت نظام تا حدی دچار چالش شده است، گفت: تفسیر خلاف ظاهر قانون از نظارت شورای نگهبان در انتخابات محل اشكال است،چرا كه مراد از نظارت شورای نگهبان، نظارت بر صحت انتخابات بود نه صلاحیت افراد. موسوی تبریزی با اشاره به اینکه پس از چنین تفسیری 80 درصد مردم نمی‌توانند به شکل آزادنه در انتخابات شرکت کنند، گفت: امروز افراد باید از بسیاری از مراجع صالح برای اثبات شایستگی خود نامه بیاورند که این مسئله زیبنده جمهوریت نظام نیست.

وی با بیان اینکه امروز برخی شهروند درجه یک و درجه دو درست کرده‌اند، گفت: با همین اقدامات امروز عده‌ای مغرورانه از دو سال مانده به انتخابات خود را کاندیدای صلاحیت دار می‌دانند در حالی که عده‌ای دیگر پس از اعلام صلاحیت‌ها نیز نگرانی از رد صلاحیت دوباره خود دارند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه اولین شرط وجود آزادی، شرکت در مدیریت جامعه است، گفت: در دومین بخش آزادی ما بحث آزادی اندیشه و بیان را داریم كه نه تنها افراد عادی و کسانی که در انقلاب حاضر نبودند، بلکه کسانی که برای تثبیت و پیروزی انقلاب نیز تلاش کردند نیز نمی‌توانند حرف دلشان را بزنند در حالیکه در اوایل انقلاب با اینکه جنگ تحمیلی وجود داشت تا حد خوبی پیش رفته بودیم.

وی افزود:وقتی آزادی و جمهوریت کمرنگ شود، اولین نشانه آن این است که افراد بی‌صلاحیت یا کم‌صلاحیت بر منصب‌هایی می‌نشینند و هر آنچه که می‌خواهند از تهمت و افترا از پشت تریبون‌های خود به دیگران نسبت می‌دهند در حالیکه عده‌ای کاملاً ممنوع السخن هستند. موسوی تبریزی خاطرنشان کرد: وقتی آزادی و جمهوریت به خطر می‌افتد، تربیون‌ها دست افراد کم‌صلاحیت می‌افتد و آنها برای آنکه بی‌صلاحیتشان مشخص نشود، جز اینکه قلم حذف بر روی نام شخصیت‌های برجسته بزنند، نمی‌توانند کار دیگری انجام دهند. چراکه بقای آنها در این است که افراد برجسته و با‌صلاحیت در سایه و یا حتی در خارج از گود خاموش باشند.

مرجع : ايلنا

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۱۵:۵۸
سبد کالا هم نمادی از این فرهنگ بود !!! (204460)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۱۶:۴۰
مشکل اینجاست درد شما مردم نیستن
درد شما اینه چرا این مناصب دست شما نیست وگرنه در زمانهای دولتهای قبلی هم اوضاع اینطور بود و شما ساکت بودید
پارتی بازی و فامیل بازی غوغا میکرد ، سوئ استفاده از پست وجود داشت و اختلاس هم همینطور
تا زمانی که تفکر این باشه هیچ چیزی درست نمیشه (204469)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۲:۲۲
باب اسفنجی بازگز نکرده بریدی.موسوی تبریزی از نیروهای موسوم به خط امام است.کمی تند بود در زمانی که منصب قضایی داشت.مطلع نیستی حرف نزن مجبورت که نکرده اند.داستان استعفای حضرت آیت اله العظمی صانعی را از سمت قضایی اش می دانی؟حتما نه؟اول تحقیق کن بعد حرف بزن.این نیروهای اصیل انقلاب اهل فامیل بازی نبودند.فامیل بازی کار دوستان شماست که برایشان افسری می کنی.چپ ها اگر اهل این حرفها بودند اینگونه با جسارت حرف نمی زدند.یادتان هست دکتر بگم بگم چقدر دوید تا بتواند یک پرونده مالی برایشان درست کند.توانست؟... (204574)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۲:۲۷
... از اول انقلاب عمده فسادها از جریان راست ریشه گرفته است این را با قاطعیت می گویم.اهل اقتصاد بودن تاجر بودن ودنبال رانت بودن به اطرافیان امام هیچ نمی چسبد.یکی را نام ببر تا پاسخت را بدهم.خمینی عزیز اساسا اهل دنیا و ثروت نبود اطرافیانش هم همینطور.امروز هم روزگارشان را می بینی.چشمهایت را باز کن.اگر جریان غارت یک سند داشت برای انتقام از امام (که آنروز اساسا این دارودسته را بی لیاقت می دانست) در بوق وکرنا کرده بود.نمی شود خیلی حرفها را زد پسر خوب والا یاد می گرفتی که هر چیزی را ننویسی. (204578)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۱۷:۳۲
یادمه اولین بار توانتخابات 88بود که رای باکیفیت و بیکیفیت رو جناح شما مطرح کرد.که رای یه گروه با ارزش تر از گروه دیگه است. (204475)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۲:۱۹
تو این مملکت رای دادن خیلی در امور کشور تاثیر ندارد چونکه دولت منتخب اگر به قدرت های اصلی وصل نباشد کاری از پیش نمی برد ! (204573)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۲:۵۹
این را نگو که اصلا درست نیست.اصلاحات بر شانه های آراء مردم پیش رفته وخواهد رفت.خودکامگان باید روزی زانو خم کنند آن هم در برابر اراده مردم.رای ملت دست کم نگیر بهرام خان. (204591)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۲:۳۳
هموطن من یک فعال به روز بوده ام.از دولت مرحوم مهندس بازرگان اخبار را پی گرفته ام.سندت چیست که جریان خط امام برای آرا کیفیت قائل شده.آنرا ارائه کن. برعکس رای ولایی وغیر ولایی یا رای ناب وغیر ناب واز این حرفها را جریان راست تئوریزه کرد. اینان بوده اند که رای مردم را زینتی می دانند.نیروهای اصلاح طلب با محوریت چپهای اسلامی مطلقا به چنین مزخرفاتی باور ندارند.تاجزاده عزیز مسئول انتخابات بود. امانت داری اش را دیدید.برای صیانت از رای علیرضا رجایی ملی مذهبی که در جریان رقیب تاجزاده بود تا کجا پیش رفت؟ (204580)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۳:۲۴
در نهایت چه شد؟؟؟!! (204607)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۲:۴۰
خوب است سایت بهار قدری وقت بگذارد و جریانهای سیاسی را دسته بندی شده به خوانندگان معرفی کند.کار سختیست اما لازم است.از کامنتهای خوانندگان چنین بر می آید که اندیشه ها را نمی شناسند.یادم هست که اولین بار عصر ما ارگان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی چنین کرد و شفافیت عجیبی به فضای سیاسی داد. راست اسلامی ضربه سختی از آن کار خورد.یاد مهندس بهزاد نبوی عزیز بخیر. ایشان بانی بود.اولین بار هم در نشست سالیانه 71 تحکیم آنرا ارائه کرد.هرکجا هست خدایا به سلامت دارش.سایت بهار باید این خلا را برای نسل جدید پرکند. (204583)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۱:۱۸
مسولین خودشون را لایه 1 و بقیه را لایه2 می دانند!!! (204548)
عبداله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۲:۱۳
طیف شما در سال88 اصل جمهوریت نظام را زیر سوال بردند حالا دم از ....... (204568)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۲:۵۷
چرا حمال اندیشه دیگران شده ای؟کجا ما جمهوریت را زیر سئوال بردیم؟ما که به خاطر احیای جمهوریت نظام مغضوبیم.عده ای از دوستان شما اساسا حکومت جمهوری اسلامی را انحراف می دانند.مگر آقای مصباح نگفت مرحوم امام از سر ناچاری وبرای جلب نظر عمومی از لفظ جمهوریت استفاده کردند؟ مگر ایشان وهمه جریان راست نظام بیشتر بر حکومت اسلامی تاکید نمی کنند؟یا بی اطلاعی یا نعل وارونه می زنی پسر خوب.اتفاقا طیف شماست که جمهوریت را سم قدرت خود می داند.در هیچ انتخابات آزادی رای نمی آورید.می گویید نه نظارت استصوابی را بردارید. (204590)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۲:۱۶
چنان فرهنگی تو این مملکت ریشه کرده که حالا حالا ها هیچکس کاری نمیتونه بکنه (204570)
ابصار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۳:۵۸
آقاي خميني ره در پاسخ به كارشكني هاي مخالفين دولت مديريت جنگ تحميلي و براي افشاء ماهيت و نيات كارشكنانه شان در جريان استيضاح براي سلب اعتماد از آن دولت مخالفان دولت را عاجز از اداره حتي يك نانوايي !!! معرفي مي كند. اصولا اينها اكثريت ملت را به ساده لوحي متهم مي كنند و منجمله به جريانات مردمي انگ ساده لوحي وارد مي كنند اينها يا فضا را احمدي نژادي مي كنند يا راهي براي مردم بي پناه ساده لوح!!! نمي گذارند جز تن دادن به انتخاب افراد عاقل جناحشان مانند هاشمي ،روحاني، ولايتي ،ناطق نوري وامثالهم (204623)