به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۳۱۲۶۰۳

بمب ساعتی در استقلال و پرسپولیس

بمب ساعتی در استقلال و پرسپولیس
گروه ورزشی: به مو می‌رسد ولی این بار هم احتمالا پاره نمی‌شود. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که به خاطر مشکل عدیده در بحث مالکیت، خواب شیرین حضورشان در آسیا به کابوس تلخ حذف تبدیل شده، تا ساعت ۱۱و۵۹ دقیقه روز دوشنبه فرصت دارند تا از این جهنم نجات پیدا کنند.
 
 کنفدراسیون فوتبال آسیا فرجه‌ای زمانی به دو باشگاه داده تا علاوه بر حل مشکلات بدهی، مالیاتی، زیرساختی، حقوقی و... تکلیف مالکیت خود را روشن کنند. هفته گذشته مدیران دو باشگاه با مسؤولان فدراسیون و کمیته حرفه‌ای سازی جلسه‌ای برگزار و در پایان اعلام کردند مجوز حضور در آسیا را گرفتند. چهارشنبه شب گذشته اما کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای ۴۷۸ صفحه‌ای که مخاطبش پرسپولیس بود، اعلام کرد اگر تا ظهر دوشنبه مشکلات مربوط به صدور مجوز حل نشود، از رقابت‌های لیگ قهرمانان حذف می‌شوند. afc در نامه تاکید کرده بود نسخه‌ای از این نامه بلندبالا در اختیار ۴ باشگاه سپاهان، استقلال، تراکتور و گل گهر هم قرار بگیرد.
 
داریوش مصطفوی رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در این باره به جام‌جم می‌گوید: «۲۹ صفحه از این نامه اصلی و مابقی مربوط به مسائل فرعی است. مشکل اصلی مربوط به مالکیت دو باشگاه است. مگر می‌شود مدیرعامل و اعضای هیات مدیره دو باشگاه بزرگ ایران را یک وزیر انتخاب کند؟ اینها باید مجمع مستقل داشته باشند. باید هیات مدیره، مدیرعامل را انتخاب کند. وقتی این مشکل حل نشود، طبیعی است کنفدراسیون فوتبال آسیا هم بگوید حذف هستید.»

روز دوشنبه عقربه‌های ساعت به ۱۲ که برسد، زمان کنفدراسیون برای حل مشکلات دو باشگاه به اتمام می‌رسد. صادق درودگر عضو هیات رئیسه سازمان لیگ می‌گوید: «امروز تنها زمان دولت برای حل مشکل است. واگذاری مدیریت دو باشگاه به شرکت‌های توابع دولت هم چیز عجیبی نیست.»

امکان واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به شرکت‌های دولتی وجود ندارد، به این دلیل که آنها ثبت تجاری نشده‌اند ولی بعضی از شرکت‌های توابع دولت مثل ایران خودرو، سایپا، شستا و ... ثبت تجاری شده‌اند و هیات مدیره دارند. درودگر می‌گوید: «این شرکت‌ها موسسات عمومی غیر‌دولتی هستند و امکان واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به آنها وجود دارد. شما شک نکنید اگر بحث واگذاری دو باشگاه حل شود و دیگر مشکل مالکیت وجود نداشته باشد، کنفدراسیون سر آیتم‌های دیگر سخت‌گیری نمی‌کند و مجوز صادر خواهد شد. این را به جرات می‌گویم. الان بحث عمده مربوط به مالکیت دو باشگاه است. سر ماجرای طلب‌ها کنفدراسیون تا الان راه آمده شک نکنید به خاطر امتیازهایی که دو باشگاه برای لیگ قهرمانان دارند، از الان به بعد هم راه می‌آید. منظورم دنبال‌کننده ایرانی در فضای مجازی هستند که در واقع به بالابردن جذابیت‌های لیگ قهرمانان کمک می‌کنند.»

 تحریم ظالمانه فوتبالی
دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال‌های گذشته تحت فشار بوده‌اند. همین امسال مدیریت دو باشگاه زمان زیادی را صرف رفع و رجوع مشکلات قدیمی‌کرده است. انباشت بدهی‌ها در دو باشگاه، مدیران را با دردسرهای بزرگی روبه‌رو کرده است. به عنوان مثال دو باشگاه روی هم رقمی نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان به اداره مالیات بدهکار هستند.
 
البته اگر بحث حذف آنها به خاطر بدهی مالیاتی پیش بیاید، به طور قطع دولت این موضوع را حل می‌کند. در حال حاضر بدهی به بازیکنان و مربیان مشکل اساسی دو باشگاه نیست.مصطفوی می‌گوید: «دقیقا. کنفدراسیون باید این موضوع را لحاظ کند که ما تحریم هستیم. از آن‌طرف پول‌های بین‌المللی ما را نمی‌دهند به این دلیل که می‌گویند تحریم هستید. اگر تحریم هستیم چرا شما از طریق منابع مالی ما، بدهی‌ها را نمی‌پردازید؟ نمی‌شد پول کالدرون و خواکین را بدهند؟  بعد از موعدی که تعیین شد، پول به حساب این دو نفر رفته و الان کنفدراسیون می‌گوید چون دیر پول را دادید پس نمی‌توانید در لیگ قهرمانان باشید.» استقلال هم خوش‌شانس بود که پرونده استراماچونی به لیگ قهرمانان فصل جدید نخورد ولی قطعا برای فصل بعد به مشکل خواهند خورد.
مرجع : روزنامه جام جم
برچسب ها: استقلال پرسپولیس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها