به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۳ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۳۱۸۷۴
سکوی فاز 18 دوماه بر روی بارج شناور قرار دارد

پیشرفت 99 درصدی فاز 17 پارس جنوبی

گروه اقتصادی: مدیر پروژه حفاری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی گفت: عملیات نهایی تکمیل فاز ١٧ نیز توسط تلاشگران این شرکت با پیشرفت بیش از ٩٩ درصدی در شرف پایان کار است و با برنامه‌ریزی صورت گرفته این فاز اسفند سال جاری تکمیل و تحویل کارفرما خواهد شد.
پیشرفت 99 درصدی فاز 17 پارس جنوبی
حفاری فاز ۱۷ پارس جنوبی که قرار بود تا پایان دی ماه سال جاری تکمیل شود درحال حاضر به پیشرفت ۹۹ درصدی رسیده و امروز اعلام شد که این عملیات تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید. اجرای پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی که با هدف تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز، 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد از سال 86 آغاز شده بود طبق برنامه‌ریزی‌های از پیش انجام گرفته قرار بود تا پاییز 90 به بهره‌برداری برسد. اما در پی تأخیرهای متعدد، در سال پایانی دولت دهم این پروژه در مجموعه پروژه‌های مهر ماندگار قرار گرفت تا شاید مهرماندگار شدن این پروژه ملی، آغازی برای پایان دادن به تأخیرهای متعدد آن باشد.

اما پرونده تأخیرهای پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی با پایان دولت دهم نیز بسته نشد. تنها یکی از برگهای این پرونده، تأخیرهای پی‌درپی در ساخت و نصب سکوی دریایی فاز 18 پارس جنوبی بود. نخستین سکوی دریایی این پروژه پس از تمامی تأخیرهای به وجود آمده در پاییز91 در محل فاز 17 نصب شد. نصب دومین سکوی دریایی آن نیز قرار بود در اسفند 91 در محل پروژه انجام گیرد، اما سال 91 پایان یافت و این امر محقق نشد.

تیرماه سال جاری شرکت ملی نفت ایران از تکمیل ساخت و نصب سکوی دریایی فاز 18 پارس جنوبی تا پایان تابستان سال جاری خبر داد. اما تابستان تمام شد و این سکو به محل پروژه نرسید تا اینکه مهرماه سال جاری امیرسعید نجفی، قائم‌مقام مدیرعامل در امور پروژه‌های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران از پیشرفت 98 درصدی ساخت سکوی فاز 18 پارس جنوبی خبر داد.

* سکوی فاز 18 دوماه بر روی بارج شناور قرار دارد
با تکمیل ساخت این ابرسازه دریایی در یارد خرمشهر، چهاردهم آذرماه بارگیری سکوی فاز 18 بر روی بارج شناور به منظور انتقال به محل پروژه انجام شد. قرار بود 10 روز بعد از آن در هفته پایانی آذرماه این سازه عظیم راهی محل پروژه شود اما تا امروز حرکت بارج انتقال دهنده سکوی فاز 18 آغاز نشده است. چند روز پیش، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که عرشه فاز 18 پارس جنوبی به وزن 2320 تن، دارای چهار طبقه به مساحت 4 هزار متر مربع است که عملیات تکمیل و نصب سازه‌های نهایی آن پس از بارگیری، بر روی شناور حمل در حال انجام است.

این سکو متشکل از یک پایه سکو، چهار پایه به وزن 2 هزار و 960 تن، عرشه‌ای به وزن 2 هزار و 320 تن و متعلقات شامل یک پل، سه پایه و پایه‌های مشعل همجوار به وزن 900 تن است. از اینرو نصب سکوی دریایی فاز 18 که طبق برنامه های اعلام شده قرار بود در نیمه نخست دی ماه به اتمام برسد در خوشبینانه‌ترین حالت در روزهای پایانی سال جاری انجام خواهد شد.

* تأکید دوباره وزارت نفت بر روی اتمام حفاری فاز 18 پس از دوماه
حمید رضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در میانه آذرماه از اتمام عملیات حفاری چاه‌های فاز ١٨ پارس جنوبی خبر داده بود.
نکته جالب توجه این است که پس از گذشت بیش از دوماه امروز دوباره سایت خبری وزارت نفت از اتمام حفاری چاه‌های فاز 18 خبر داد که به نظر می‌رسد این مسئله از نبود خبرهای موفقیت آمیز در پارس جنوبی برای اطلاع‌رسانی حکایت دارد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران همچنین هفدهم آذر امسال اظهار داشت: در فاز 17، حفاری 4 حلقه چاه باقی مانده که با اتمام حفاری این 4 حلقه چاه، عملیات حفاری چاه‌های فاز 17 نیز تا اواخر دی ماه به انجام می‌رسد. اما این وعده نیز به انجام نرسید و علیرضا لایجی، مدیر پروژه حفاری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی گفت: عملیات نهایی تکمیل فاز ١٧ نیز توسط تلاشگران این شرکت با پیشرفت بیش از ٩٩ درصدی در شرف پایان کار است و با برنامه‌ریزی صورت گرفته این فاز اسفند سال جاری تکمیل و تحویل کارفرما خواهد شد.
مرجع : تسنیم