به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ساعت ۱۹:۵۲
کد مطلب : ۳۲۳۰۲۷

مردم لُنگ بپوشند، آقازاده‌ها برج بسازند

مردم لُنگ بپوشند، آقازاده‌ها برج بسازند
گروه سیاسی: پدیده آقازادگی به یکی از معضلات امروز ایران بدل شده است. موضوعی که هر از چندگاهی با انتشار یک عکس یا افشای فعالیت‌های اقتصادی برخی از فرزندان و وابستگان مقامات به موضوعی داغ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود.
 اخیرا توقیف یک کشتی که گفته می‌شود متعلق به شرکت کشتیرانی فرزندان یکی از مقامات ارشد سیاسی کشور است باز هم آقازاده‌ها را به صدر اخبار بازگردانده است. موضوعی که این مقام ارشد را به واکنش واداشته و در توییتی، داغ شدن آن را به ستون پنجم دشمن نسبت داده و گفتن ناگفته‌ها را به بعد حواله داده است. پیش از آن هم موضوع عکس‌های دختر یکی از مقامات دولت‌های نهم و دهم و برند لباس او و البته اعلام برائتش از خانواده، خبرساز شده بود.
 از طرفی مدتی قبل برج‌سازی فرزندان یکی از مقامات ارشد سیاسی که به مردم توصیه کرده بود از نان خشک خوردن و لنگ پوشیدن مردم یمن درس بگیرند و حضور آنها در همایش برج‌سازان موفق در ترکیه انتقاداتی را ایجاد کرد. همچنین رسیدن به مدیریت و عضویت در هیات مدیره شرکت‌های مهم دولتی توسط خویشاوندان برخی مقامات باعث انتقادات زیادی از مسئولان شده است.
 علاوه بر این حضور دامادها و اعضای خانواده برخی مقامات در مناصب مختلف دولتی آن هم بدون داشتن سابقه مشخص یا تجربه خاص یا فعالیت‌های اقتصادی پرسود برخی از آنان و موفقیت‌های اقتصادی آنها و یا داشتن تابعیت خویشاوندان نزدیک برخی مقامات در کشورهای خارجی به خصوص در آمریکا ، کانادا و انگلیس، ابهاماتی را برای مردمی که با انواع مشکلات روزمره دست و پنجه نرم می‌کنند، ایجاد کرده است.
 این اتفاقات و رواج پدیده خویشاوندسالاری که به آقازادگی شهرت یافته، پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:
 ۱. مسئولانی که به مردم توصیه می‌کنند در برابر مشکلات مقاومت کنند چرا چنین توصیه‌هایی را به خویشاوندان خود نمی‌کنند؟
 ۲. آیا مسئولی که نتوانسته سبک زندگی مورد نظر خود را به خویشاوندانش بقبولاند صلاحیت تصمیم‌گیری برای اکثریت مردم را دارد؟
 ۳. آیا خویشاوندان این مسئولان خاص، همه نخبه هستند که به چنین موفقیت‌هایی دست پیدا می‌کنند؟
 ۴. چرا مردم عادی به خصوص بسیاری از جوانان نخبه کشور که به رانتی دسترسی ندارند نمی‌توانند به موفقیت اقتصادی و سیاسی خویشاوندان برخی از مسئولان برسند؟
 ۵. اگر در موفقیت خویشاوندان این مسئولان خاص، رانت و فسادی وجود نداشته چرا مسیر دستیابی‌شان به این موفقیت‌ها به صورت شفاف اعلام نمی‌شود؟
 ۶. برخی مسئولانی که یک‌سره در حال شعار علیه غرب هستند چطور نتوانسته‌اند خویشاوندان خود را از داشتن تابعیت کشورهای غربی و خوشگذرانی در خارج از کشور منصرف کنند؟
 ۷. چرا قوه قضاییه روند موفقیت‌های سیاسی و اقتصادی خویشاوندان برخی از مسئولان را بررسی نمی‌کند تا اگر تخلفی صورت گرفته با آن برخورد شود و اگر روال طبیعی بوده شفافیت‌سازی صورت گیرد؟
۸. چرا دلسوزان نظام به صورت اساسی برای مقابله با پدیده آقازادگی چاره‌ای نمی‌اندیشند؟
 ۹. آیا پدیده آقازادگی که در میان خویشاوندان برخی از مسئولان رواج یافته، باعث دلسردی مردم از کل نظام و از بین رفتن اعتماد آنها نسبت به همه مسئولان نمی‌شود؟




 
مرجع : خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: آقازاده‌ها

۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ۲۰:۱۶
نویسنده بسیار امیدوار به شنیده شدن و اصلاح امور دارد. کشوری که............ (383636)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ۲۱:۰۵
پس از رحلت پیامبر حکومت اسلامی خلفای راشدین با کنار نهادن امام علی وقدرت گرفتن بنی امیه پس از۳۰ سال دررزمان عثمان درراثر کتمان وچشم پوشی عمر وبویژه عثمان به جایی رسید که از نظر بیعدالتی ومال اندوزی وفساد شباهتی با حکومت پیامبر نداشت و جز ۵ سال حکومت امام علی حکومت جائرانه بنی امیه وبنی عباس و.... ۱۴۰۰ سال ادامه یافت........... (383639)
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۰۸:۵۷
شما ۱۴۰۰ سال دیرتر بدنیا اومدی... (383652)
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ۲۱:۱۲
بیان این مسائل قدیمی شده هر چقدر هم بیان بشه اونا دزدی و اختلاسشان را انجام میدن براشون مهم نیست مردم چی میگن فقط اینج تاسف و پشیمانی برای مردم مانده و بس (383640)
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۰۹:۱۰
مگر دلسوز میان آنها وجود دارد ............... برا عیش ونوش خود و فامیل ولی مردم گرسنه در آرزوی بهشت رویایی (383654)
یزدان
Europe
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۱۳:۱۸
مردم بدبخت نا امید. من 37ساله ام مجرد بیکار مستاجر هیچ امیدی به زندگی اینده ندارم (383658)
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۱۳:۲۴
دستشون برای ملت رو شده اما مردم هیچ کاری از دستشون بر نمیاد... به دوران رسیده (383659)
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۱۳:۲۴
دستشون برای ملت رو شده اما مردم هیچ کاری از دستشون بر نمیاد.... (383660)
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۱۳:۳۱
یکی نیست به این خانه ملت بگه قانونی تصويب کن رد سیاسیون مفسد رو بگیره. رفتی اونحا یقه ملت بچسبی. (383661)
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۲۳:۵۱
آخه همه شون متل همند کی می تونه با مفسد بجنگه وقتی خودش هم... (383728)
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۱۷:۰۰
باید با همه مسئولین خیانت کار برخورد شود. ولی چرا شما فقط به جناح خاصی حمله می کنید؟ باید دارایی همه مسئولین از هر جناحی شفاف شود. باید وضعیت فرزندان همه مسئولین مشخص شود و در اختیار عموم قرار گیرد. (383676)
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۱۷:۰۰
باید با همه مسئولین خیانت کار برخورد شود. ولی چرا شما فقط به جناح خاصی حمله می کنید؟ باید دارایی همه مسئولین از هر جناحی شفاف شود. باید وضعیت فرزندان همه مسئولین مشخص شود و در اختیار عموم قرار گیرد. (383678)
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۲۰:۱۷
در آینده ایی نزدیک در کتاب تاریخ معاصر دزدی ها و خیانت های انها را که باعث بیچارگی این مردم شدند خواهیم خواند (383707)
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۴:۰۵
قطعا همین گونه خواهد شد تاریخ بهترین داور بر جنایتها و دزدیهای این جماعت گواهی خواهد داد (383786)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها