به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۰۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۳۲۶۰۵۹
تشدید حملات کور روسیه به مناطق مسکونی شهرها و تخریب کامل آنها

متجاوزان روس، حداقل ۱۵۸۲ غیرنظامی را در ماریوپل قتل‌عام کردند

گروه بین‌الملل: در هفدهمین روز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین حملات هوایی اشغالگران به مناطق مسکونی، عمومی، مذهبی و ... شهرهای اوکرای شدت یافت. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کشورش به «نقطه عطف استراتژیک» در جنگ رسیده است صدها هزار غیرنظامی همچنان در شهرهای اوکراین گرفتار و زیر آتش هستند، اما وضعیت در ماریوپول به ویژه وخیم است. ایالات متحده نسبت به احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی توسط روسیه هشدار داد.
متجاوزان روس، حداقل ۱۵۸۲ غیرنظامی را در ماریوپل قتل‌عام کردند
نیروهای متجاوز روسی بمباران پایتخت را آغاز کرده‌‌اند و ناظران درباره «یک تراژدی غیرقابل تصور» که پس از بیش از دو هفته جنگ رخ می‌دهد، هشدار دادند. آژیرهای حمله هوایی و گلوله‌باران صبح شنبه بر فراز کی‌یف و سایر شهرهای بزرگ اوکراین به صدا درآمد. مقام‌های نظامی غربی می گویند روس‌ها در حال تدارک حمله همه‌جانبه به پایتخت اوکراین هستند. گزارش‌هایی از انفجارهای شدید در دنیپرو در شرق و همچنین میکولایف، نیکولایف و کروپیونیتسکی در روز شنبه منتشر شد.

شورای شهر ماریوپل در بیانیه‌ای آنلاین اعلام کرد که حداقل ۱۵۸۲ غیرنظامی در ماریوپل در نتیجه گلوله‌باران روسیه و محاصره ۱۲ روزه این شهر کشته شده‌اند. رسانه های محلی اوکراین گزارش می‌دهند که دو انبار نفت در نزدیکی کی‌یف پس از حملات روسیه در آتش سوختند. به گزارش روزنامه ایندیپندنت کی‌یف، یک انبار در شهر واسیلکیف در ۳۶ کیلومتری جنوب پایتخت و انبار دیگری در روستای کریاچکی مورد اصابت قرار گرفت. واسیلکیف همچنین پایگاه هوایی بزرگی را در خود جای داده و به هدف اصلی روسیه تبدیل شده است .
 
اما میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت که پایتخت «آماده دفاع است». او کی‌یف را «شهر تحت محاصره» نامید و گفت که پست‌های بازرسی آماده شده و خطوط تدارکاتی فعالند. تصاویر ماهواره‌ای شرکت Maxar Technologies در روز شنبه خانه‌ها و ساختمان‌ها را نشان می‌دهد که در آتش می‌سوزند و گردان‌های توپخانه روسیه به نظر می‌رسد که در حال شلیک به شهرهای اطراف شمال غربی پایتخت اوکراین هستند در حالی که نیروهای پیاده پیشروی می‌کنند. یک مقام ارشد نظامی آمریکا در نشستی در پنتاگون گفت: «ما ارزیابی می‌کنیم که روس‌ها شروع به حرکت بیشتر به سمت کی‌یف، به‌ویژه از شرق کرده‌اند.» وزارت دفاع بریتانیا صبح شنبه اعلام کرد که «بخش عمده‌ای از نیروهای زمینی روسیه» در حدود ۲۵ کیلومتری مرکز کی‌یف قرار دارند، در حالی که شهرهای خارکف، چرنیهف، سومی و ماریوپل همچنان در محاصره هستند و همچنان تحت گلوله باران شدید روسیه قرار دارند.

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه مسجدی را در شهر بندری ماریوپل اوکراین که بیش از ۸۰ بزرگسال و کودک از جمله شهروندان ترکیه در آن پناه گرفته‌اند، بمباران کرده‌اند. این وزارتخانه مدعی شد که مسجد سلطان سلیمان در ماریوپل توسط «متجاوزان روسی» گلوله باران شده است. جزئیاتی در مورد تلفات ارائه نشده است.

یکی از مقام‌های سابق ناتو گفت که او «شک» دارد که نیروهای روسیه «موفقیت زیادی» در حمله به کی‌یف به دست آورند. کاروان عظیمی از نیروهای روسی در خارج از پایتخت اوکراین جمع شده‌اند و گمان می‌رود آن‌ها برای حمله به پایتخت آماده می‌شوند. صبح امروز، وزارت دفاع بریتانیا گفت: «بخش عمده‌ای از نیروهای زمینی روسیه» در حدود ۲۵ کیلومتری مرکز کی‌یف قرار دارند. اما رز گوتمولر، معاون سابق دبیرکل ناتو، امروز به بی‌بی‌سی گفت که این می‌تواند نشانه‌ای از ضعف تلقی شود. گوتمولر در برنامه امروز رادیو بی‌بی‌سی گفت: «من نمی‌دانم که آیا آنها در این مرحله توانایی بازآرایی نیروهایشان را دارند یا نه، چرا که تدارکات آنها در وضعیت بدی قرار دارد، آن‌ها واقعاً ذخایر سوخت مورد نیاز برای فشار به کی‌یف را ندارند.»

وضعیت فاجعه‌بار شهروندان در شهر اشغالی ماریوپول

مقام‌های محلی بندر ماریوپول در جنوب اوکراین می‌گویند با توجه به ادامه اشغال و محاصره این شهر توسط نظامیان متجاوز روسی وضعیت شهروندان در آن مدام فاجعه‌بارتر می‌شود. تامین مواد غذایی و دارو و تجهیزات پزشکی برای ساکنان این بندر مدام دشوارتر شده و وضعیت چنان بحرانی است که امکان کفن و دفن قربانیان نیز وجود ندارد. بنابر گزارش‌ها از ابتدای تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تا کنون دست‌کم هزار و ۶۰۰ نفر در بندر ماریوپول جان خود را از دست داده‌اند. گفته می‌شود برخلاف توافق‌های انجام شده برای در نظر گرفتن کریدورهای امن برای خروج غیرنظامیان از بندر ماریوپول نیروهای اشغالگر روسی با بمباران این مسیرها بارها در این کار اخلال ایجاد کرده‌اند.

ربودن شهردار ملیتوپول!
پارلمان اوکراین در یک پیام توئیتری نوشت شهردار ملییوپول که از همکاری با "دشمن اشغالگر" خودداری می‌کند هنگامی که در نشستی برای بررسی کمک‌رسانی به مردم شهر حضور داشت ربوده شد. ولودیمیر زلنسکی در یک پیام ویدئویی که شامگاه جمعه منتشر کرد ربودن ایوان فدوروف را نشانه آشکار "ضعف اشغالگران"عنوان کرد که به گفته او وارد مرحله جدیدی از ترور شده‌اند که در آن تلاش می‌کنند نمایندگان قانونی دولت اوکراین را به شکل فیزیکی از میان ببرند. او می‌گوید ربودن شهردار ملیتوپول فقط جنایتی علیه یک شهروند و کشور اوکراین نیست بلکه جنایتی علیه دموکراسی به طور کلی است.

تلویزیون دولتی اوکراین اعلام کرد که بیش از ۲ هزار نفر در تظاهراتی در مقابل شهرداری شهر ملیتوپل در جنوب اوکراین شرکت کرده‌اند. این تظاهرات در اعتراض به بازداشت ایوان فدوروف شهردار این شهر توسط نیروهای روسیه برگزار شد. مقام‌های اوکراینی، روسیه را به نقض قوانین بین‌المللی با ربودن شهردار شهر اشغال‌شده‌ ملیتوپل، با ادعای واهی حمایت از تروریسم کرده‌اند.

آمریکا روسیه را به نقض اصول ایمنی هسته‌ای متهم کرد. جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا، گفت که ایالات متحده نگران «اقدامات بی‌ملاحظه روسیه و نقض اصول ایمنی هسته‌ای» در روز جمعه است، از جمله توقف تأمین قطعات تاسیسات هسته‌ای، نگرانی در مورد شرایط کارکنان، و آسیب به تاسیسات تحقیقاتی هسته‌ای.
    
دویچه بانک و سونی پیکچرز به خروج مشاغل غربی از روسیه پیوستند. دویچه بانک در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، نوشت: «در حال پایان دادن به تجارتمان در روسیه هستیم» و «هیچ تجارت جدیدی با روسیه وجود نخواهد داشت».
   
جو بایدن اعلام کرد که قصد دارد واردات غذاهای دریایی، ودکا و الماس از روسیه را در تلافی جنگ پوتین علیه اوکراین ممنوع کند. بایدن گفت این ممنوعیت بخشی از اقدام آمریکا برای لغو روابط تجاری عادی با روسیه خواهد بود. ایالات متحده همچنین گروهی از الیگارش‌های روسیه از جمله میلیاردر ویکتور وکسلبرگ، سه تن از نزدیکان پوتین و قانونگذاران دوما را تحریم کرده است.

 به گزارش رویترز، اوکراین امروز روسیه را به نقض قوانین بین المللی با ربودن شهردار ملیتوپل، شهری اوکراینی که در جریان تهاجم تحت کنترل روسیه قرار گرفت، متهم کرد. مقامات اوکراینی گفتند ایوان فدوروف، شهردار ملیتوپل پس از متهم شدن دروغین به تروریسم ربوده شد.
      
شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه برای بحث در مورد ادعاهای مسکو مبنی بر اینکه ایالات متحده از «فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی» در اوکراین حمایت مالی می‌کند، تشکیل جلسه داد. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، به شبح وحشتناک «گسترش کنترل نشده عوامل زیستی از اوکراین» در سراسر اروپا اشاره کرد.

ایالات متحده نسبت به احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی توسط روسیه هشدار داده است. بریتانیا و ایالات متحده ابراز نگرانی کرده‌اند که روسیه می‌تواند زمینه را برای استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین فراهم کند و از اتهامات در مورد آزمایشگاه‌های زیستی به عنوان بهانه استفاده کند.
 
اوکراین از احتمال حمله بلاروس به اوکراین در روز شنبه پس از دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود در مسکو، نگران است. اوکراین روسیه را متهم به شلیک به یک شهرک بلاروس در نزدیکی مرز در تلاش برای کشاندن بلاروس به جنگ کرد.
 
صدها هزار غیرنظامی همچنان در شهرهای اوکراین گرفتار و زیر آتش هستند، اما وضعیت در ماریوپول به ویژه وخیم است. ده روز پس از محاصره روسیه، ساکنان این شهر به برق و شبکه تلفن همراه دسترسی ندارند و آب و غذا در حال اتمام است.

 آلمان؛ روسیه از گرسنگی به عنوان ابزار جنگی استفاده می‌کند
جم اوزدمیر، وزیر کشاورزی دولت فدرال آلمان، رئیس جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین را به استفاده از گرسنگی به عنوان ابزار جنگی متهم کرد. سیاستمدار حزب سبزها می‌گوید استراتژی آشکار پوتین دامن زدن آگاهانه به کمبود محصولات کشاورزی و بالارفتن قیمت آنها در بازارهای جهانی است. اوزدمیر می‌گوید از این که نظامیان روسیه در اوکراین به گونه‌ای هدفمند انبارهای غلات را به آتش می‌کشند و به تاسیسات تولید و زیرساخت‌های حمل و نقل آنها حمله می‌کنند حیرت‌زده است. اوکراین تا پیش از آغاز حمله نظامی روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی به خصوص غلات در جهان به شمار می‌رفت. وزیر کشاورزی آلمان می‌گوید کشوری که پیش از این بخش بزرگی از جهان را تغذیه می‌کرد اکنون به کمک‌های انسان‌دوستانه و مواد غذایی محتاج شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها