به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ - ۲۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۳۳۰۷۲۴
رویه غلطی دولت و تضعیف سرمایه اجتماعی

جامعه ما با از دست دادن توان اقتصادی‌اش هر روز عصبی‌تر می‌شود

جامعه ما با از دست دادن توان اقتصادی‌اش هر روز عصبی‌تر می‌شود
گروه جامعه:  هر قدر در فضای جامعه مشکل و سختی زیاد است و مردم دغدغه‌دارند، در فضای رسانه‌ای و سخن مسئولان همه چیز خوب و رو به بهبود است و خیال‌ها راحت! یک روز از افزایش فروش نفت و صادرات می‌گویند و یک روز افزایش درآمدها. یک روز از بی‌نیازی به توافق و رفع تحریم، فردا هم از کاهش تورم! در عین حال مردم با قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی دست به گریبان هستند و منتظر افزایش حقوق‌هایی که وعده داده شده. 

در این شرایط اما کارشناسان و تحلیلگران هشدار نسبت به تبعات فاصله دنیای مسئولان و مردم هشدار می‌دهند. تلاش برخی برای دستاوردسازی برای دولت در حالی که اقدامات آن - غیر از بحث واکسن که درباره آن هم حرف و حدیث بسیار است - برای مردم ملموس نیست، نتایج خوبی نخواهد داشت و موجب کاهش اعتماد مردم به مجموعه حاکمیت است. این را امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس می‌گوید.
 
او می‌گوید: «این رویه مردم را بی‌اعتماد و عصبانی می‌کند». قرائی مقدم معتقد است که «با این رویکرد مردم نسبت به گفته‌های مسوولان بی‌تفاوت خواهند شد و این بی‌تفاوتی بسیار زیانبار است. اصلی‌ترین مساله این است که اعتماد عمودی یعنی اعتماد بین مردم و دولت کاهش پیدا می‌کند. این درحالی است که اعتماد عمودی یکی از مهم‌ترین عناصر سرمایه اجتماعی است.»

وی افزود: «امروزه دیگر وقتی از سرمایه صحبت می‌شود، سرمایه طبیعی، تکنولوژیکی و انسانی نیست. این نگاه مربوط به دهه ۲۰ بود. بعد از آن دهه جامعه‌شناسانی مثل هنیفن، جاکوب و جیمز کلمن و فوکویاما مساله سرمایه اجتماعی را مطرح کردند. به گفته این جامعه‌شناسان اگر ما پیشرفته‌ترین کارخانه‌ها، بهترین منابع طبیعی زیرزمینی و بهترین نیروی متخصصان را داشته باشیم ولی سرمایه انسانی که عامل چسبندگی این سه سرمایه به یکدیگر است را نداشته باشیم فایده ندارد و توسعه صورت نمی‌گیرد. اینکه افراد همدل، منسجم، همفکر و… نباشند و مثل ماشین کار خود را انجام دهند، موجب توسعه نخواهد شد.»

این استاد جامعه‌شناسی گفت: «اینکه دولت مدام از دستاوردهای خود بگوید اما مردم در واقعیت وضعیت دیگری را مشاهده کنند، موجب از بین رفتن اعتماد عمومی و تضعیف سرمایه انسانی خواهد شد. مردم بی‌تفاوت شده و حساسیت خود را نسبت به گفته‌های دولتمردان از دست می‌دهند».وی در تشریح عواقب این رویه گفت: «ضرر مهم این رویه آقایان تضعیف سرمایه اجتماعی است، زیرا مهم‌ترین عنصر سرمایه اجتماعی اعتماد است. جامعه ما متاسفانه اکنون دچار بی‌تفاوتی و بی‌‌اعتمادی است، درنتیجه نه رشد اقتصادی و نه فرهنگی صورت خواهد گرفت و نه آسیب‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت.ما برای توسعه اقتصادی به قول اقتصاددانان بزرگی مثل آلفرد مارشال و قبل‌تر از آن آدام اسمیت و ریکاردو و… به یک نیروی انسانی دلبسته، هماهنگ و سازمان‌دهی‌شده فکری احتیاج داریم. نه اینکه فقط حرف‌های بی‌مبنا بزنیم.»

قرایی مقدم با تاکید بر اینکه «قصد بر زیر سوال بردن تمامی اقدامات دولت و نادیده گرفتن گام‌های مفیدی که برداشته شده، نیست» گفت: «دولت فعلی در زمینه آزادسازی سواحل و… اقداماتی کرده که بسیار هم خوب است، اما مساله مهم‌تر در جامعه ما حل مشکلات اقتصادی و گرانی است که متاسفانه در این زمینه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. جامعه هر روز بیشتر توان اقتصادی خود را از دست می‌دهد و این بسیار آسیب‌زا است. بی‌اعتمادی، افزایش عصبانیت مردم، بدبینی و ناراحتی سیاسی‌، از جمله همین آسیب‌ها است.
مرجع : نامه نیوز

رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ ۰۹:۲۳
سلام قبض برق بنده یک روستایی 487000 تومان آمده به تاریخ 1فروردین 1401 بدهی گذشته هم ندارم خودم هم یک کارمند ساده اداره جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان هستم شماره اشتراک هم 10284307 می باشد با حقوقی که دولت محترم به بنده می دهد که با 10 درصد افزایش برق بنده با دویست درصد افزایش تنها کار دولت دست دراز کردن به جیب مردم هست خودم هم در این حکومت 40ماه در خط اول جنگیدم وخودم به درجه جانبازی ناءیل شدم درد ترکشهای بدنم وشیمایی های بدنم وموج انفجار های بدنم از یادم رفته فکر دو دانشجو هستم که در دانشگاه ملی (385768)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها