به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۵ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۳۳۴۳۸

مبادلات تجاری ایران و چین دو برابر می‌شود

گروه اقتصادي: نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین گفت: براساس هدف گذاری‌های انجام شده بین ایران و چین حجم مبادلات تجاری بین دو کشور تا سه سال آینده به مرز 80 میلیارد دلار می‌رسد.
مبادلات تجاری ایران و چین دو برابر می‌شود
مجیدرضا حریری از احتمال دو برابر شدن حجم مبادلات تجاری بین ایران و چین در سه سال آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر حجم تجارت بین ایران و چین حدود 40 میلیارد دلار است. وی با بیان این‌که حدود چهار میلیارد دلار طرح‌های آلومینیومی و فولادی به صورت فاینانس با چین در حال انجام است، خاطرنشان کرد:‌ همچنین مقرر شده است که 50 درصد از تجهیزات را در این طرح‌ها چینی‌ها تامین کنند و 50 درصد از تجهیزات از ساخت داخل ایران تامین شود. نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین با تاکید بر این‌که از مجموع این چهار میلیارد دلار 2.1 میلیارد دلار مربوط به طرح‌های آلومینیومی و 1.8 میلیارد دلار مربوط به طرح‌های فولادی است خاطرنشان کرد: پیش از این 70 درصد از تجهیزات را کشورهای خارجی تامین می‌کردند و 30 درصد مابقی تجهیزات از ایران تامین می‌شد.

وی با اشاره به این که چینی‌ها قبول کرده‌اند که 3.3 میلیارد دلار یوزانس یک ساله برای تجارت بین ایران و چین ارائه کنند، اظهار کرد: همچنین مقرر شد که پارک صنعتی در ایران با مشارکت چینی‌ها ساخته شود. به گفته حریری، در این پارک صنعتی شرکت‌های چینی حضور یافته و با مشارکت طرف ایرانی اقدام به تولید محصولات صنعتی می‌کند. نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین همچنین از امضای تفاهم نامه‌ای برای تبادل هیات‌های تجاری و اطلاعات تجاری بین دو طرف خبر داد و گفت:‌ از طرف دیگر بعد از سه سال مجددا اجلاس مشترک بین دولت‌های ایران وچین تشکیل شد. وی در پایان با اشاره به این که نزدیک به سه سال بود که چنین اجلاسی تشکیل نشده بود تصریح کرد:‌ در همین زمینه نمایندگان دولت چین و نمایندگان دولت ایران جمعه و شنبه در وزارت امور اقتصادی و دارایی و یکشنبه نیز وزیر چین با وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت و معاون اول رییس جمهور‌ دیدار کردند.
مرجع : ايسنا